در این یادداشت به قلم فرزاد وثوقی آمده است: اخبار قضایی حکایت از برخوردهای آتی با مفاسد اقتصادی دارد. برخوردهایی که اصولاً درمانگر داستان اختلاس‌ها نیستند. هرچند باید پرونده‌ای تشکیل شود تا قوای قضایی به آن رسیدگی و مفسدین را مجازات کند اما باید به ماهیت وجودی قوای پیشگیری از وقوع جرم نیز توجه داشته باشیم. پیشگیری که هم در دستگاه قضایی و هم در قوای انتظامی‌ فعال است.
حراست‌ها و حفاظت اطلاعات‌ها هم به نوعی قوای پیشگیری محسوب می‌شوند که در ادارات و سازمان‌های حساس فعالیت می‌کنند. باید دید حاصل این نظارت‌ها و حفاظت‌ها چیست؟ اگر شهروندی از یک پادگان مستقر در سطح شهر و یا خارج شهر عکسبرداری کند چه اتفاقی می‌افتد؟ پادگان‌هایی که بطور قطع اگر کسی متراژ آنان را نیز بخواهد خیلی راحت با عکس‌های ماهواره‌ای ته داستان را درمی‌آورد. حالا اما مفسدین یکی‌یکی درحال خروج از کشور هستند و هیچ دیده‌بانی و احتمالی برای خروج آنان تدبیر نشده است. آنان می‌روند و شاید دست ما هیچگاه به این افراد چند تابعیتی نرسد، چنانچه به آن دسته از افراد فراری در (‌تریپ اول اختلاس‌ها) نرسید. رئیس امور مالیاتی کشور دیروز اعلام کرده بود که درآمدهای مالیاتی در 4ماه ابتدای سال 30هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پارسال 10درصد رشد داشته است.
با خودم فکر کردم این خبر باید در شمار اخبار طبقه‌بندی شده تلقی می‌شد و مسئولان از انتشار آن جداً خودداری می‌کردند. درواقع این خبر از بعضی اخبار نظامی ‌و اعلام استقرار سایت‌های موشکی کشور هم محرمانه‌تر بود چراکه حالا خیلی‌ها از این ارقام درشت با خبر شدند و باقی قضایا. ایران ما ثروتمند است حتی اگر بخواهد بر پایه مالیات اداره شود و یا درآمدهای وقفی و یا حتی کمک‌های مردمی ‌که میلیاردمیلیارد جمع‌آوری می‌شود و درد فقر را درمان نمی‌کند.
دیروز برای چک کردن سایت خانه ملت وارد آن شدم. با کمال تعجب، اخبار جهت‌دهی مسائل اقتصادی و معیشت مردم را نداشت! موضوع اقتصاد درحال انفجار است و نمایندگان برای هم پیام تسلیت فرستاده‌اند، انتخاب سفیر زن، موضوع سربازی و کسر خدمت، موسیقی خیابانی، برخی مسائل مربوط به حوزه بین‌الملل و رژیم صهیونیسم، تهاجم فرهنگی که 40سال قدمت دارد و حل نشده است. داستان راه‌های روستایی که هرچه کش می‌آید باز هم جا دارد.
اما نمایندگان فارس که به ترتیب قرار گرفتن در سایت، مورد نظر ما قرار گرفتند: نه روز بود که خبری منتشر نکرده است، نه روز پیش در مورد بلیط هواپیما اظهار نظر کرده بود، دو روز پیش در حوزه کشاورزی اظهار نظر کرده بود، یک‌ماه هیچ اظهارنظری نکرده بود، نه روز پیش در حوزه بین‌الملل اظهار نظر کرده بود، هفتم همین ماه درمورد رفراندوم اظهار نظر کرده بود، از بیست وهفتم تیر هیچ اظهار نظری نداشته، هشتم همین ماه در حوزه بین‌الملل اظهار نظر کرده بود، بیست و یکم تیر درمورد مسائل روستاها، بیست و دوم تیر در حوزه انرژی اظهارنظر کرده بود، از ششم خرداد هیچ اظهارنظری نداشته، هشتم همین ماه در مورد حقوق کارگران، هشتم همین ماه در مورد نقش سفرا در حوزه اقتصاد بین‌الملل، ششم همین ماه در مورد آرد، از دوازدهم تیر اظهار نظری نداشته بود، هفتم همین ماه در مورد جنگ روانی، هشتم همین ماه در مورد دغدغه کت و شلوار دیپلمات‌ها اظهار نظر کرده بود، هشتم همین ماه در مورد بی‌توجهی به زیرساخت‌های گردشگری اظهار نظر کرده بود.
ترتیب نام نمایندگان فارس در سایت خانه ملت موجود است. اما کشور در شرایط حساسی قرار دارد و بعضی نمایندگان انگار در تخصص و سطح دانش خود نمی‌بینند تا وارد حوزه بحران اقتصادی‌سیاسی شوند.
با این حساب و عدم خواست پاسخ از دولت به نفع معیشت مردم، باید در انتظار بحران‌های بعدی بود.
اصل تشکیل مجلس برای همین است تا مشکلات اقشار مردم از مجاری قانونی پیگیری شود اما انگار افرادی که با لیست‌های تعیین و تعریف شده به مجلس راه یافتند یک بدهکاری عمده به دولت دارند و آن با سکوت حل می‌شود.
ما از نمایندگان مجلس انتظار داریم به درد مردم و مشکلات معیشتی آنان توجه کنند.
این دردها و مشکلات معیشتی را درک کنند و حداقل در مجلس پیگیر باشند. حالا ما به حداقل‌ها هم راضی شدیم اما دریغ از حداقل‌ها...
منبع: روزنامه شیرازنوین
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.