آنچه از مولا علی (ع) در پهنه تاریخ گفته و شنیده شده است، جز آزادگی، رادمردی و برتر از همه این‌ها عدالت نیست. او که متصف به صفات عارفانه مؤمنان حقیقی است و پیشوای شیعیان جهان است در بسیاری از بزنگاه‌های سیاسی روزگار خود با درایت و کاردانی عمل کرد.
مولا فراتر از این و در چارچوب زندگی فردی و منش اجتماعی نیز میراثی از خود به جا نهاد که در همه روزگاران شایان توجه و تقدیر است. او انسانی است که برترین منش را در مقابله با بیداد داشته است. ابعاد وجود امیر مؤمنان چنان گسترده بود که همه نیاز‌های بشری را پاسخگوست.
او عمیق‌ ترین نیایش‌ها را بر ژرفای چاهی عمیق، وسیع‌ترین مهربانی‌ها را با خانواده، گشاده ‌دستانه‌ ترین منش را با تهیدستان، هنرمندانه ‌ترین واژه‌ها را در سخن با مردم و سخت‌گیرانه‌ترین راهکار را در مقابل ددمنشان بروز می‌داد.
خطابه‌های روشنگرانه امیر‌المؤمنین در زمینه‌های گوناگونی همچون مذهبی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی با بهره‌گیری از مایه‌های هنری بسیار شایان توجه و قوی برای تازه‌مسلمان‌ها و گوش‌های شنوا، بسیار آهنگین و دلنشین بوده و همچنان می‌توان این فصاحت و بلاغت را در عرصه‌های ادبی و شجاعت و صراحت را در کلام ایشان دریافت و درباره آن‌ها سخن راند.

** پیروی از سیره علوی یک تأثیر بر مسئولان و هزار تأثیر بر مردم دارد
دانشیار گروه فقه و قرآن دانشگاه شیراز درخصوص ضرورت عمل به سیره علوی به ایرنا گفت: عبور از شرایط کنونی اجتماع تنها با دنبال‌ کردن سیره علوی ممکن است.
محمدجواد سلمان‌پور با تشریح اوضاع سیاسی و اجتماعی پس از رحلت پیامبر (ص) و گروه‌بندی‌های شکل‌گرفته در آن زمان، ابراز داشت: بعد از رحلت امام خمینی (ره) نیز کشور در داخل و خارج گرفتار دشمنان انقلاب اسلامی و دشمنان مردم ایران بوده است، دشمنانی قسم‌خورده که یا مانند ابوسفیان در پی بازگشت به عقب هستند یا مانند برخی اصحاب در پی اشرافی‌ گری بودند؛ همچنین مانند زمان امام علی (ع) خوارجی نیز یافت شدند که از سر نادانی در مقابل او شمشیر کشیدند.
وی با بیان اینکه پیروی از سیره علوی یک تأثیر در مسئولان و هزار تأثیر بر مردم دارد، عنوان کرد:امیر‌المؤمنان به‌منزله حاکم در زمان خلافتش می‌توانست در سطح ثروتمندان زندگی کند اما همسطح ضعیف‌ ترین مردم از حیث مالی روزگار می‌گذراند و از این حیث امروز مسئولان نیاز دارند جا پای علی (ع) بگذارند و ساده‌زیستی را سرلوحه قرار دهند؛ زیرا ساده‌زیستی و دوری از دنیا، آزادگی و شجاعت به همراه دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به ناعدالتی‌های موجود در بدنه جامعه همچون رانت‌خواری، تبعیض و بداخلاقی‌ های مالی، برخورد غیرتمندانه امام علی (ع) را راهکار مبارزه با این گونه فسادها دانست و افزود:علی (ع) در مقابل این تبعیض‌ها، رانت‌ها و سوءاستفاده‌های اخلاقی غیرت نشان می داد و در راه اجرای احکام الهی به تعبیر حضرت زهرا (س) به‌مانند پلنگ بود.
سلمان‌پور بیان داشت: سیره علوی به ما می‌آموزد درمقابل تقاضاهای ناعادلانه و بیدادگرانه آتش جهنم را برای فرد خاطی ترسیم کنیم؛ حتی اگر آن فرد از نزدیکان ما باشد؛ زیرا در صورت بروز چنین واکنشی در رده‌های مدیریتی اجتماع و مسئولان، سایر مردم نیز رغبت نمی‌کنند خلاف کنند.

** استقامت علوی
همچنین آیت‌الله علی شیخ موحد، رئیس حوزه علمیه خواهران استان فارس نیز با بیان اینکه مولا امیر‌المؤمنین مجسمه تقوا و ایستادگی در راه حق بود، بیان داشت: این ویژگی امروز باید مورد توجه شیعیان آن حضرت قرار گیرد.
وی افزود: البته در این میان نباید مفهوم استقامت را از یاد برد زیرا به نظر می‌رسد آنچه در استقامت مهم است، علاج مشکل است؛ نه‌ تنها تحمل مشکلات.
آیت‌الله شیخ موحد در تصریح این مطلب با اشاره به حدیث ما کُنتُ متَّخِذَ الُضلّین عضُدا که می‌گوید من گمراه را بازوی کار خود قرار نمی‌دهم، گفت: راهکار حل مشکلات تمسک به حدیث یادشده از امام علی (ع) است.‌آنگاه که غیرگمراهان بر سر کار بیایند، حق پدیدار می‌شود؛ البته در هر زمان و هر موضوع گمراهی معنایی دارد.
رئیس حوزه علمیه خواهران فارس روش دسترسی به عدالت علوی را در جامعه برخورداری از درک صحیح از مشکلات جامعه عنوان کرد و ابراز داشت: قدرت برای رفع مشکلات از طریق دانش و به‌عبارتی استفاده از دانشمندان محقق و متدین در همه پست‌ها به‌ویژه در امور بالادستی اجتماع راه رسیدن به عدالت علوی است.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.