پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی این اداره کل، دوشنبه به نقل از صابر سهرابی که از استاد اجتهادی در بیمارستان نمازی شیراز عیادت کرد، افزود: استاد حسن اجتهادی از شاخص‌ترین چهره‌های فرهنگی شهرستان کازرون است که پس از سفر به شیراز نیز تاثیر بسیاری بر فضای شعری شیراز گذاشت و افزون بر تخصص در حوزه شعر و طبع‌ آزمایی در قالب‌های مختلف، در فیلمنامه‌ نویسی و نمایشنامه ‌نویسی نیز طبع آزموده و آثاری خلق کرده است.
سهرابی، از عدم انتشار آثار این شاعر و نویسنده پیشکسوت ابراز تاسف کرد و بیان داشت: استاد اجتهادی در سال ١٣٨١ تنها مجموعه شعر خود به نام 'غزل‌های جنوبی' را به چاپ رساند، اما بیش از ١٠ تالیف وی به چاپ نرسیده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین با آرزوی بهبودی برای این هنرمند پیشکسوت استان فارس، ضمن گفت و گو با تیم پزشکی و دختر این هنرمند که به علت عارضه مغزی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نمازی شیراز بستری است، در جریان روند درمان و مداوای او قرار گرفت.
حسن اجتهادی سوم دی‌ماه ١٣٢٥خورشیدی در خانواده‌ای اهل علم و ادب در کازرون تولد یافت. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و شیراز و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رساند. اگرچه غزل‌های حسن اجتهادی از شهرت بیشتری برخوردار است اما این هنرمند در همه قالب‌ها شعر می‌سراید. قصیده، مثنوی، رباعی و دوبیتی از قالب‌های قدیم است که اجتهادی در آنها طبع‌ آزمایی کرده است. شعرهای نیمایی و بی‌وزن او نیز خواندنی و دارای نوآوری و استحکام ذهنی و زبانی است.
فعالیت اجتهادی تنها در حوزه شعر خلاصه نمی‌شود، او افزون بر پ‍‍ژوهش در متون ادبی گذشته و معاصر به نمایشنامه‌ نویسی و فیلمنامه‌نویسی نیز اشتغال دارد.
غزل‌های جنوبی تنها کتابی است که در سال ١٣٨١ از اجتهادی چاپ شده است، اما کتاب‌های در جشن تغزل (بیانیه‌های غزل‌ مدرن معاصر)، اشکال و تصاویر (شامل ابداعات و نوآوری‌هایی در شعر کلاسیک- ترکیب و تلفیق قوالب و اسالیب شعر سنتی و ایجاد فرم‌هایی تازه)، ترانه‌های شبنم و گلبرگ (دوبیتی‌ها و رباعی‌ها)، انسان آفتاب و افق (شعرهای آزاد و نیمایی و سپید)، رهگذر و پل‌های طولانی (قصیده‌ها و مثنوی‌ها)، حقیقت پیروز می‌شود (نمایشنامه)، در شهر دیوارها (فیلمنامه‌ها و چند نقد و مقاله در مورد سینما)، اوزان غزلیات حافظ (تقسیم‌بندی بحور غزل‌ها)، تبسم و مهمیز (نوشته‌ها، شعرها و قصه‌هایی به طنز) را آماده چاپ دارد.
حسن اجتهادی تا چند سال پیش در خانه‌ای قدیمی و باصفا در میدان بازارچه شهر کازرون کوچه زیر مسجد حاج رضا زندگی می‌کرد و این امکان برای شاعران، نویسندگان و هنرمندان کازرونی وجود داشت تا از حضورش بهره‌مند باشند. او هم اینک در شیراز زندگی می‌کند.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.