علی عسکر جمشیدی، چهارشنبه 22 فروردین در مصاحبه با ایرنا افزود: سومین جشنواره استانی گلستان‌ خوانی دانش‌ آموزان فارس با شرکت یکصد دانش ‌آموز همزمان با یاد روز سعدی شیرازی برگزار می‌شود.
نخستین روز اردیبهشت در تقویم ملی به عنوان یادروز سعدی ثبت شده است.
این مقام بیان کرد: طی سال تحصیلی جاری 59 جشنواره منطقه ‌ای گلستان ‌خوانی در شیراز و شهرستان‌های استان فارس برگزار شده است.
جمشیدی با بیان اینکه این جشنواره از ابتکارات آموزش‌ و پرورش فارس است، اضافه کرد: بیش از 240هزار دانش‌آموز دوره دوم ابتدایی شامل کلاس‌ های چهارم، پنجم و ششم و نیز نوآموزان دوره پیش‌ دبستانی استان در این طرح شرکت کرده‌اند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس ابراز داشت: سه کتاب با عنوان ورقی از گلستان در دبستان، دربرگیرنده 10 حکایت از گلستان سعدی، متناسب با این گروه سنی تهیه شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.
وی افزود: این کتاب‌ها همچنین گلچینی از ضرب‌ المثل‌های فارسی را که در حکایات سعدی ریشه دارد، ارائه کرده است.
جمشیدی این طرح را باهدف سیاست کاهش دلشوره دانش‌آموزان و بازگشت به اهداف متعالی تعلیم ‌و تربیت خواند و بیان کرد: با برگزاری این طرح، دانش‌آموزان دوره ابتدایی با یکی از چهره‌های ادبی ملی آشنا شده اند و بخش‌هایی از گلستان را حفظ کرده‌اند، خوانده‌اند و حکایت‌های آن را درک می‌کنند.
وی افزایش گنجینه لغات دانش ‌آموزان، ایجاد روحیه شادی و نشاط ، شناخت استعدادهای هنری، دوری از آموزش‌های رسمی، طوطی‌ وار و خشک و همچنین استفاده از مضامین و پیام‌های ارزشمند موجود در این اثر فاخر را در زندگی فردی و اجتماعی، از دیگر اهداف این طرح برشمرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش‌ وپرورش فارس گفت: این برنامه درتمام مدارس دوره دوم ابتدایی اجرا می‌شود و نمایندگان این دانش‌آموزان در زادروز بزرگداشت سعدی در شیراز با حضور مقامات استانی و کشوری به اجرای برنامه می‌پردازند و از آنان تجلیل خواهد شد.
جمشیدی با اشاره به بازخوردهای مثبت این طرح طی سال‌های گذشته از عزم این اداره کل برای چاپ کتاب‌هایی در این زمینه و نیز اختصاص زمانی از وقت درس فارسی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی با مجوز وزارتخانه متبوع سخن گفت.
سعدی شیرازی شاعر و نویسنده قرن هفتم است. نامِ کاملِ او ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف و تخلص او سعدی است. اهل ادب به او لقب استادِ سخن، پادشاهِ سخن، شیخِ اجلّ و حتی به‌ طور مطلق، استاد داده‌اند.
او در نظامیه بغداد که مهمترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد، تحصیل کرد و پس از آن به‌ عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد.
سعدی سپس به زادگاه خود شیراز برگشت و تا پایان عمر در این شهر اقامت گزید.
آرامگاه وی در شیراز واقع شده‌ است.
مهم ‌ترین اثر سعدی به نثر گلستان است که شامل حکایات گوناگون و آمیخته‌ای از شعر و آیات قرآن و احادیث است.
او کتابی در ادب تعلیمی به نظم به نام بوستان دارد و از وی غرلیات بسیاری برجا مانده است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.