به گزارش ایرنا، سیروس پاک فطرت دوشنبه در صحن علنی شورای شهر شیراز افزود: این مسیل همواره مورد توجه پژوهشگران ، طراحان و مسولین شهری قرار گرفته اما شوراهای ادوار و شهرداران گذشته تاکنون اقدام موثری در خصوص استفاده از این ظرفیت طبیعی که از میان شهر می گذرد صورت نداده اند.
وی ادامه داد: لازم است طراحی راهبردی برای احیا وبازآفرینی خرم دره(رودخانه خشک) و استفاده از حاشیه های آن و باز کردن این محور گردشگری به شهروندان به عنوان یک ظرفیت بالفعل انجام شود.
وی با اشاره به اینکه اقدام موثر شورای پنجم شهر شیراز و شهردار فعلی این شهر در این زمینه می تواند به عنوان کار بزرگی که تاکنون انجام نشده است در کارنامه این دوره باقی بماند، اظهار کرد: توجه به آلودگی های محیطی رودخانه خشک و حذف این آلودگی ها به خصوص فاضلاب شهر جدید صدرا که در محدوده بالادستی این رودخانه قرار گرفته و هچنین جلوگیری از ورود فاضلاب های بیمارستانی و صنعتی به این محل نیز ضروری است.
پاک فطرت بر اینکه باید منظر نرم جای منظر سخت را در این رودخانه بگیرد تاکید کرد و گفت: ایجاد فضاهای مناسب پیاده روی ،دوچرخه سواری و استفاده از مصالح نفوذ ناپذیر در مسیرهای اطراف رودخانه خشک از جمله اقداماتی است که می توان برای بهبود وضعیت کنونی این رودخانه مورد توجه قرار داد.
وی اظهار کرد: ایجاد دریاچه ذخیره ای آب با استفاده از پوشش های گیاهی و جایگزینی دیواره ها با گابیون های سنگی و تراس بندی از جمله کارهایی است که می توان در این مسیر جایگزین کرد و زیبایی خاصی نیز به منظر شهری شیراز بخشید.
رودخانه خرم دره یا رودخانه خشک شیراز، مانند گذرگاه سیل (مسیل) است که هنگام بارندگی پرآب می شود.
این رودخانه با مسیر شرقی - غربی شیراز را به قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند و به دریاچه نمک در شرق شیراز می ریزد.
9873 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.