به گزارش ایرنا مسعود نادریان جهرمی رئیس دانشگاه جهرم و رئیس همایش در مراسم گشایش گفت: دانشگاه جهرم، مجمع عالی حکمت دانشگاه شیراز برگزار کننده این همایش هستند.
وی ادامه داد: ‌این همایش در روز نخست در بخش خفر و روز دوم در شهر جهرم برگزار می شود.
نادریان افزود: برای هر چه بهتر برگزار شدن این همایش ملی کمیته های علمی، اجرایی، روابط عمومی و تبلیغات، تشریفات و اسکان تشکیل شده است.
وی بیان کرد: در روز دوم این همایش به بررسی ابعاد فردی، اجتماعی و علمی این فیلسوف و چهره علمی جهان اسلام در دانشگاه جهرم پرداخته می‌شود.
کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،آیت الله احمد بهشتی عضو مجلس خبرگان رهبری،‌رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس،‌غلامرضا یوسفی نژاد سرپرست اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس در ایبن همایش حضور دارند.
محورهای این همایش شامل علامه خفری و مکتب فلسفی شیراز ، علامه خفری و بنیادهای حکمت متعالیه (اشتراک ها و افتراق ها) ،‌ سیر تحول نظرات فلاسفه قبل و بعد از علامه خفری در شکل‌گیری مکتب شیراز ،مقایسه تطبیقی آرای علامه خفری در طبیعیات و الهیات با دیگر حکما ، تأثیرات مکتب ملاصدرا از علامه خفری، روش شناسی آثار علامه خفری، علامه خفری و علم منطق است.
ملاشمس‌ الدین محمد بن احمد خفری از متکلمان مشهور دوره‌ صفویه بود که از علومی چون عرفان، تفسیر، ریاضیات، ستاره‌ شناسی و دانش‌های نهانی نیز سررشته داشته است.
او از مردم خفر بود و در روزگار شاه اسماعیل صفوی می‌زیست. خفری نخست در شیراز و کاشان و هرات و عربستان نیز اقامت داشت.
بر حاشیه ‌ای که او بر شرح تجرید قوشچی نوشت 20 تن از بزرگان فلسفه از جمله میرداماد، شمسای گیلانی و غیاث‌الدین منصور دشتکی حاشیه نوشته ‌اند.
وی از عاشقان اهل بیت و پس از غیاث‌ الدین منصور کاشانی، بزرگترین شاگرد صدرالدین محمد دشتکی بود. بارقه‌هایی از حکمت متعالیه را در مشرب فکری و فلسفی او می‌توان دید. وی به گرایش‌های عرفانی و نیز حکمت ذوقی و اشراقی نیز توجه داشته است.
آرامگاه علامه خفری در کاشان است.
جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
7369 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.