به گزارش ایرنا رئیس مرکز دیجیتال علوم انسانی دانشگاه شیراز، روز دوشنبه در حاشیه افتتاح مرکز یاد شده در نشست خبری، ببان کرد: استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش در حوزه علوم انسانی موجب افزایش کیفیت اینگونه پژوهش ها می شود.
امیر سعید مولودی افزود: در مرکز علوم انسانی دیجیتال دانشگاه شیراز در پنج سرفصل اصلی، فعالیت پژوهشی انجام می شود که شامل ساخت پایگاه های بزرگ و پایگاه های داده ای دیجیتال در حوزه های مختلف علوم انسانی، داده کاوی، پردازش زبان طبیعی و تهیه و تولید نرم افزارهایی در حوزه زبان فارسی، مصور سازی و تولید نقشه های تصویری و سه بعدی، برچسب زنی زبانی پایگاه داده و همچنین ساخت و طراحی بازی های رایانه ای است.
وی بیان داشت: فعالیت علوم انسانی دیجیتال از سال 1949میلادی آغاز و متعاقب آن تولید داده های الکترونیکی در دنیا شروع شد و امروز دستکم 200 مرکز علوم انسانی دیجیتال در دنیا فعال است.
رئیس مرکز دیجیتال علوم انسانی دانشگاه شیراز ادامه داد: با ایجاد چنین مرکزی کارهای متعددی شکل می گیرد که از جمله آنها، درآمد زایی از طریق فراهم کردن دسترسی افراد به داده های به وجود آمده، درآمدزایی از طریق تهیه محصولات با زبان های آموزشی مختلف و درآمدزایی از طریق تهیه و اعتبار سنجی آزمون های مختلف زبان است.
وی، با اشاره به اینکه در برخی مراکز علوم انسانی دیجیتال، رشته علوم انسانی دیجیتال در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد، گفت: دانشگاه شیراز در این زمینه با دانشگاه 'لوون' بلژیک تفاهمنامه منعقد کرده تا این مقاطع در دانشگاه شیراز هم ایجاد شود.
وی، از برخی دیدگاه های غیرعلمی در مورد علوم انسانی انتقاد و بیان کرد: متاسفانه مدیریت کلان بعضی از دانشگاه های کشور به دست استادان علوم انسانی نیست و نگرش برخی به حوزه علوم انسانی از بالا به پایین است و این علوم را غیر علمی می پندارند.
مولودی، راه اندازی نخستین مرکز علوم انسانی دیجیتال کشور در شیراز را حرکتی ارزشمند در حوزه علوم انسانی توصیف کرد و گفت: با پژوهش هایی که از این طریق تهیه و ارایه می شود می توان پاسخگوی افرادی باشیم که دیدگاهی غیر علمی به این حوزه دارند.
او گفت: همچنین این مرکز می تواند منشا تحولی در مطالعات علوم انسانی به لحاظ روش شناسی باشد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.