عمارت هفت تنان که به عمارت دیوانخانه وکیل شباهت بسیاری دارد یکی از بناهای مهم در دوره زندیه بوده که به دستور کریم خان زند و طی سال های (1192-1178 هجری قمری) ساخته شده است.
تکیه هفت تنان در دی ماه سال 1310 به شماره 74 در فهرست ملی به ثبت رسیده و هم اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری فارس تبدیل شده، چرا که در این عمارت زندی، آثار سنگی متعلق به دورههای مختلف تاریخی فارس که در سایت های باستان شناسی و اماکن تاریخی کشف شده در معرض دید عموم قرار می گیرد.
در واقع این عمارت از چند مجموعه آثار تاریخی تشکیل شده که می توان به عمارت اصلی، حیاط، اصطبل، کاروانسرا و آب انبار اشاره کرد.
این مجموعه های تاریخی همگی متعلق به دوره زندیه است به جز قسمتی از بنا که در حیاط قرار گرفته و در واقع بخش الحاقی مجموعه محسوب می شود و به گفته سرپرست امور موزه های استان فارس، قرار است به زودی تخریب گردد تا عمارت اصلی به کاروانسرا متصل شود و حتی بخشی از اشیای موزه سنگ نیز جابه جا و به این محل منتقل خواهد شد و با اجرای این طرح، بازدیدکنندگان می توانند فضای بیشتری از این مجموعه تاریخی را ببینند.
مهدی نجفی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه طبق برنامه ریزی ها در نوروز 97 تغییرات عمده ای را در فضای این موزه تخصصی شاهد خواهیم بود، افزود: طی چندسال اخیر، ساماندهی و احیای این مجموعه تاریخی در 3 فاز تعریف شده که در فاز اول، مرمت بنای اصلی و استحکام بخشی ساختمان همچنین رسیدگی به تزئینات وابسته بنا صورت گرفت.
وی ادامه داد: همچنین در فاز دوم، ساماندهی و مرمت و تغییر کاربری کاروانسرا در دستور کار قرار داشت و در فاز بعدی نیز انتقال آثار به این قسمت (کاروانسرا) و برداشتن بخش الحاقی ضلع جنوبی عمارت اصلی.
سرپرست امور موزه های استان فارس در ادامه اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، کاروانسرای هفت تنان به موزه کاشی تبدیل خواهد شد چرا که با توجه به داشته های فرهنگی متعدد و وجود کاشی های هفت رنگ و خاص و منحصربه فردی که در استان وجود دارد جای چنین موزه تخصصی در استان خالی بود.
نجفی ادامه داد: امید است این تغییر کاربری تا قبل از نوروز انجام شود و گردشگران نوروزی بتوانند جاذبه جدیدی را در این ایام در شیراز ببینند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 861189
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.