معاون امور توسعه پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان فارس در حاشیه آیین بهره برداری از این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل شیوع آسیب ها و معضلات اجتماعی، این خانه امن در فضایی به مساحت 600 متر مربع با اعتبار 340 میلیون تومان ساخته و تجهیز شده است.
محمودرضا عرب اظهار کرد: در مواجهه با آسیب های اجتماعی ،زنان و کودکان قشر آسیب پذیرتری هستند که برای کاهش عوارض آسیب برای این گروه، اداره کل بهزیستی فارس برای نخستین بار اقدام به احداث خانه امن در شهر شیراز کرد.
وی بیان کرد:این محل ظرفیت پذیرش 15 زن به همراه فرزندان آنها را دارد.
معاون امور توسعه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیتهای اداره کل بهزیستی فارس ادامه داد : صلاحیت استفاده از خانه امن برای زنان و کودکان آسیب دیده توسط قوه قضائیه مشخص و افراد مشمول به این مراکز ارجاع داده می شوند و مدت زمان اقامت آنها در خانه های امن از چند روز تا شش ماه خواهد بود و در طول این مدت به آنها خدمات اقامتی ،رفاهی، مراقبتی ، مشاوره ای ، قضائی و... داده می شود.
وی اضافه کرد: اسم این مراکز خانه امن است ولی طبق قانون و برای حفظ کرامت و عزت نفس این افراد بر سر در این مرکز اقامتی هیچگونه تابلویی نصب نمی شود.
عرب در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: امروز همچنین مرکز تامین و توسعه خدمات بهزیستی شهید گلریز خاتمی به مناسبت سی و نهمین فجر انقلاب در شهر شیراز به مساحت هزار و 400 متر مربع با اعتبار 194 میلیون تومان و همچنین مرکز ترک اعتیاد ویژه آقایان با ظرفیت 60 نفر و اعتبار 200 میلیون تومان به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه در جهت بهره مندی هر چه بهتر و مناسب تر معلولین و مددجویان بهزیستی از خدمات این سازمان شهر شیراز به سه ناحیه تقسیم بندی شده است گفت: هر منطقه این کلانشهر نیاز به نوع خاصی از خدمات اجتماعی دارد که برای برنامه ریزی بهتر و تخصصی تر شیراز به سه ناحیه شهید گلریز خاتمی ، شهید استادیان و شهید دستغیب تقسیم بندی شده و تمام تشکیلات سازمانی بهزیستی در این مناطق استقرار پیدا کرده و در هر منطقه تامین و توسعه بهزیستی خدمات متناسب با نیاز آن منطقه به جامعه هدف ارائه می شود .
معاون امور توسعه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیت های اداره کل بهزیستی فارس افزود:دوره های ترک اعتیاد در گذشته چرخه ای ناقص را طی می کرده و بهزیستی با ایجاد مراکز درمانی اجتماع مدار دنبال تکمیل این چرخه است به گونه ای که در این مراکزبه فرد معتاد آموزش داده می شود تا سبک زندگی پرخطری که در گذشته داشته را کنار و به خودکفایی برسد.
وی در این خصوص توضیح داد: در حوزه درمان اعتیاد سه نوع درمان وجود دارد که در نمونه نخست درمان پرهیز مدار در کمپ های بصورت میان مدت و در دوره 21 تا 28 روز انجام می گیرد و در نوعی دیگر نیز درمان بصورت سرپایی و با دادن دارو در مراکز خصوصی سطح شهر انجام می شود.
عرب ادامه داد: نوع سوم و با اهمیت در درمان اعتیاد مراکز ترک اعتیاد TC و اجتماع مدار است که بعد از بهبود فرد معتاد در مراکز میان مدت باید وارد این مراکز شود و آموزش های لازم در خصوص تغییر سبک زندگی آسیب زا را کسب کند.
وی اضافه کرد: در مراکز اجتماع مدار انواع سبک های زندگی سالم به افراد معتاد آموزش داده می شود چون مشکل اصلی اغلب افراد معتاد بی نظمی و نحوه زندگی پرخطر است.
عرب با بیان اینکه طول دوره درمان در مراکز اجتماع مدار سه ماهه است گفت:در استان فارس دو مرکز ترک اعتیاد اجتماع مدار TC زنان و چهار مرکز مردان وجود دارد و درمانهای سرپایی ترک اعتیاد نیز در 25 مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی در استان فارس انجام می شود.
9873 / 2027
مصاحبه کننده: محمدامین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.