به گزارش ایرنا، علی‌اکبر ولایتی چهارشنبه در گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در شیراز گفت: اصراری که غربیان بر علوم انسانی ساخته خود دارند، کلیسای قرون وسطی بر مسیحیت نداشته است.
وی با بیان اینکه از مورد تردید قراردادن فرویدیسم و داروینیسم، خجالت نمی کشیم بیان داشت: تردید حتی در علوم دقیقه نیز ممکن است و آنچه روزی مسلم قطعی فرض می شد، امروز رد شده است.
ولایتی با تأکید بر ضرورت بهره‌ گیری از دانشمندان بومی عنوان کرد:وظیفه ما این است که علوم‌ انسانی را مبتنی بر مبانی اسلامی و فرهنگی بومی پایه گذاری کنیم که با استفاده از وجود دانشمندان باید به تغییر کتاب های درسی بینجامد.
رئیس هیات مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت: امروز با تحولی که در کتاب‌های درسی رخ داده است، دانش‌آموزان به اینکه علم از غرب آغاز نشده است و به آن نیز ختم نمی‌شود واقف‌ اند.
ولایتی افزود: اگر بخواهیم تحولی در علوم‌انسانی ایجاد شود باید به اصل خود بازگردیم؛ فرق بسیاری است میان اینکه انسان اشرف مخلوقات است یا ازطریق تکامل آمیب پدید آمده باشد. حاصل تکامل آمیب تصدیق انگیزه‌ای است که فروید به انسان نسبت می‌دهد و انسان را از احساسات خالی می‌کند تا جوامع غربی بتوانند بر او سلطه داشته باشند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،دلیل به بار نشستن انقلاب اسلامی را مقاومت مردم را دربرابر سلطه فرهنگ غرب دانست و ادامه داد: با انقلاب اسلامی خودباوری به این ملت بازگشت و رمز پیروزی انقلاب رسیدن به خودباوری است و این یعنی ما می‌توانیم و این سرزمین الگوی سایر سرزمین‌های مجاور است.
وی ابراز داشت: ایران قدرت اول منطقه است زیرا براساس خودباوری حرکت کرده و آن را به دیگران انتقال داده و این موضع تبیین‌کننده دید روشنفکرانه و تعریفی دقیق از آن است.
دومین گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و یادواره آیت الله حائری شیرازی طی دو روز در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود و تا فردا 12بهمن ماه ادامه دارد.
خبرنگار: سیده سمیرا متین نژاد ** انتشاردهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.