به گزارش ایرنا حمید رضا آذری، روز چهارشنبه در آیین تقدیر از مدیران و مربیان برتر طرح مروج سلامت مدارس نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز و مرودشت، بیان داشت: استان فارس در اجرای طرح مروج سلامت موفق عمل کرده است
و این موفقیت حاصل همکاری مناسب علوم پزشکی با آموزش و پرورش این استان است.
وی افزود: باید متناسب با نیاز دانش آموزان به سلامت آنها توجه کرد و بدون تردید موفقیت در این زمینه، مشارکت دادن دانش آموزان و اولیای آنها در ترویج موضوع سلامت و پیشگیری، ما در آینده در حوزه درمان با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد و این اقدام کاهش هزینه های درمانی را در پی خواهد داشت.
آذری، با تاکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر نظام تعلیم و تربیت به امر سلامت دانش آموزان،گفت: آموزش و پرورش به دلیل اینکه با جمعیت قابل توجهی از مخاطبان اعم از فرهنگیان، دانش آموزان و والدین آنها در ارتباط است، همین امر فرصت بسیار مناسبی برای ارتقای سطح سلامت و ایجاد زمینه پیشگیری از بروز بیماری ها در جامعه است.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس، یکی از مهمترین شاخص های توسعه هر جامعه ای را توجه به امر سلامت دانست و اظهار داشت: موفقیت دانش آموزان در امور تحصیلی نیز ناشی از یادگیری صحیح است و زمانی یادگیری موفق صورت می گیرد و دانش آموزان به اهداف از قبل تعیین شده دست می یابند، که سالم، شاداب و با انگیزه باشند.
آذری، با تاکید بر لزوم توجه به سلامت دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه، گفت: نقش اولیای دانش آموزان در موفقیت آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف خود مهم است، زیرا وضعیت دانش آموزان در هنگام ورود به عرصه تعلیم و تربیت و برخورداری آنان از سلامت قبل از ورود به مدرسه بسیار مهم و تعیین کننده است و آموزش و پرورش بدون کمک خانواده ها نمی تواند به اهداف خود دست یابد.

** صرف هزینه برای سلامت دانش آموزان، صرفه جویی در هزینه بیماری هاست
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این همایش بیان کرد: در زمان های گذشته، قدرت جوامع ناشی از توانمندی های خاصی همچون منابع طبیعی بود اما در عصر کنونی، قدرت و توانمندی جوامع ناشی از توانمندی منابع انسانی آنهاست و لازمه برخورداری از چنین منابع توانمندی، مهارت و سلامت است.
علی بهادر، نقش معلمان و مروجان سلامت را در مدیریت صحیح سرمایه های آینده کشور مهم دانست و گفت: به باور من یکی از علل مهم موفقیت هر فردی در زندگی در کنار سایر عوامل موثر، بهره مند بودن از یک معلم خوب به عنوان الگوی مناسب است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: سرمایه های آینده جامعه در دست ماست و باید بپذیریم که اگر همه توان خود را در افزایش مهارت و سلامت آنها بکار بندیم، می توانیم افزون بر افزایش بهره وری آنها در دوران جوانی، زمینه سلامت آنها را در دوران پیری نیز فراهم کنیم.
بهادر، صرف هزینه های کنونی برای سلامت و مهارت دانش آموزان را صرفه جویی در هزینه های بیماری ها در آینده دانست و گفت: با آموزش دانش آموزان و خانواده های آنها، بسیاری از مشکلات موجود جامعه قابل حل است و وظیفه ما به عنوان مروج سلامت از دانشگاه تا مدرسه این است که با حضور در مدارس و آموزش مهارت های مختلف، زمینه سلامت جامعه را مهیا سازیم.

** مشارکت بیش از 700 مربی در اجرای طرح مروج سلامت فارس
رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش فارس نیز اظهار داشت: از عمده اهداف طرح ملی مروج سلامت، بهبود الگوهای تغذیه سالم، پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌ آمیز دانش‌ آموزان و توجه به مسایل روانی آنها، بهبود فضای فیزیکی آموزشگاه‌ها، فعالیت فیزیکی دانش‌ آموزان و افزایش مشارکت اولیای دانش ‌آموزان است.
بهزاد جامعیان افزود: در مدارس زیر پوشش این طرح، هشت فعالیت مختلف با رویکرد ارتقای سلامت دانش آموزان انجام می شود که براساس ارزیابی کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی و بر اساس استانداردهای تعریف شده جهانی، به هر مدرسه بین یک تا پنج ستاره داده می شود و بر همین اساس تا کنون بیش از 44 درصد مدارس این استان پنج ستاره شده اند .
او گفت: هم اینک بیش از 700 مربی در یک هزار و 404 مدرسه استان فارس در اجرای طرح مروج سلامت مشارکت دارند.
9873 /6118
خبرنگار: محمد امین افشار پور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.