دکتر محمد جواد دهقانی در نشست رایزنی علمی ایران در شبه قاره هند و هیاتی از دانشگاه مانیپال گلوبال با نمایندگان رایسست، ISC و دانشگاههای شیراز، گفت: با توجه به جایگاه و رتبه علمی این دانشگاه در دنیا و تعداد دانشجویان خارجی محصل در آن، طی این تعامل، زمینه همکاری های بین المللی با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فارس فراهم شد.
وی افزود: این دانشگاه هند، نمونه بارز یک مرکز علمی بین المللی است به طوری که 40 درصد دانشجویان دانشگاه مانیپال گلوبال از 89 کشور جهان هستند.
دکتر دهقانی یادآور شد: این دانشگاه در بحث فناوری و نوآوری، کارهای قابل توجهی انجام داده که با ایجاد تعامل می توان از دستاوردهای آن ها به منظور پیشرفت بهره مند شد.
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشگاهها، موسسات پژوهشی، محققان و نشریات کشورهای اسلامی جزو فعالیتهای اصلی ما است.
دکتر دهقانی یادآور شد: ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) نیز با در نظر گرفتن استانداردهای علمی، به انتخاب و نمایه سازی نشریات علمی کشورهای اسلامی می پردازد و زمینه لازم به منظور ارتقای کیفیت تحقیق و ایجاد یک شبکه پیوسته علمی در سرتاسر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را فراهم آورده است. این پایگاه در حال حاضر یکی از ابزارهای کارآمد تصمیم گیری برای طیف وسیعی از کاربران از جمله دانشگاهها و موسسات پژوهشی، ناشران، اعضای هیات علمی، محققان، تحلیلگران حوزه علم سنجی در کشور و نیز سراسر کشورهای اسلامی محسوب می گردد.
وی گفت: مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری نیز با هدف تامین مدارک علمی مورد نیاز اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران و کشورهای منطقه فعال است که از جمله فعالیت های مهم آن می توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تاسیس انواع پایگاه های اطلاعاتی، انتشار گزارش های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب های فارسی و غیر فارسی، حمایت از پژوهش های داخلی و منطقهای در حوزههای علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخشهای صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تامین اطلاعات مورد نیاز آن ها اشاره کرد.
دکتر دهقانی افزود: در این خصوص تفاهم نامه های متعددی بین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و کشورهایی از جمله هندوستان، قبرس، مالزی، اندونزی، پاکستان، عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان منعقد شده است.
مشاور رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری هم گفت: با این رایزنی ها می توانیم پایگاه های اطلاعاتی را با بهره مندی از دانشگاه هند تشکیل دهیم و پروژه های مربوطه نیز توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اجرا شود.دکتر محمد رضا فلاحتی افزود: با توجه به اهمیت پایین آوردن سن پژوهش طی 3 ماه گذشته، زمینه 2 هزار بازدید علمی دانش آموزی از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری را تدارک دیده ایم؛ در همین خصوص به 500 معلم هم آموزش های لازم ارائه شده است.وی یادآور شد: در حال حاضر در حوزه تامین نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان نیز اقدامی نوین و آینده نگرانه مدنظر ما است که طی تعامل با دانشگاه مانیپال گلوبال هند، زمینه های انجام آن فراهم می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 818494
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.