دکتر رضا پژومند در این خصوص گفت: زوج هایی که یک فرزند آنها مبتلا به بیماریهای خونی از قبیل هموفیلی، تالاسمی، مشکلات نقص سیستم ایمنی و برخی از سرطانهای خون هستند میتوانند با این روش برای درمان فرزند خود اقدام کنند.
این متخصص ژنتیک پزشکی افزود: در این روش با تزریق اسپرم به تخمک، جنینهایی از این زوجین تشکیل میشود و پس از بررسی وضعیت سلامت و همخوانی فاکتور مربوطه HLA جنین با فرزند بیمار، جنین به رحم مادر منتقل میگردد به طوری که پس از تولد این جنین میتوان از بند ناف او در درمان فرزند مبتلا استفاده کرد.
دکتر پژومند یادآور شد: این روش میتواند زمینه درمان بیماریهای یادشده را فراهم کند اما در مواردی از جمله عدم سازگاری HLA جنین های تشکیل شده از زوجین، امکان درمان از این طریق وجود ندارد.
وی گفت: برخی از متخصصین مناطق مختلف دنیا با توجه به تولد جنین یادشده صرفا به دلیل درمان خواهر یا برادر، این امر را زیر سوال میبرند اما با توجه به اهمیت درمانی، این روش در بسیاری از کشورها استفاده می شود.
دکتر پژومند ادامه داد: این روش درمانی هنگامی می تواند کاملا موثر باشد که فرزند بیمار در دوران کودکی به سر برد.
وی یادآور شد: این روش در مورد زوجهایی که صاحب فرزند دچار مشکلات یادشده هستند و تصمیم به تولید فرزند دیگری دارند نیز استفاده میشود تا جنین سالم به رحم آنها منتقل گردد.
همچنین در تعیین جنسیت قطعی جنین میتوان از تشخیص ژنتیکی انتخاب جنسیت قبل از انتقال به رحم مادر (PGD) استفاده کرد.
دکتر پژومند گفت: این روش در تشخیص 5 اختلال کروموزومی شامل سندرمهای داون، تریزومی 13، 18، ترنر و کلاین فلتر همراه با انتخاب جنسیت نیز استفاده می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 803275
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.