به گزارش ایرنا آمار‌‌ها نشان از بازدید ۸۰ هزار تا ۱۰۰هزار نفر از این نمایشگاه دارد و میزان فروش بن که در سال گذشته یک‌ میلیارد و صد میلیون تومان بود، امسال با افزایشی دویست میلیون تومانی همراه بوده است.
۸۵۰ ناشر در این نمایشگاه حضور داشتند و برای نخستین بار در شانزده دوره، ۴۰ ناشر برتر کشوری در شیراز گردهم آمدند و جلساتی را برای تبادل نظر و نیز بررسی مشکلات و معضلات حوزه نشر و کتابفروشی برگزار کردند .
در این جلسات مسائلی همچون قاچاق کتاب، بیمه کتابفروشان، معضل دستفروشی کتاب و نمایشگاه‌های بدون مجوز و نظارت مطرح شد و ناشران ملی و استانی موفق به تبادل تجربیات خود در این زمینه‌ها شدند.
معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز کارنامه نمایشگاه شانزدهم را موفق ارزیابی کرد و از اتمام بن نمایشگاه در نخستین ساعات صبح روز پایانی (سه‌شنبه هفتم آذرماه) خبر داد که به گفته او نشانگر استقبال مردم است.
مهدی امیدبخش با بیان اینکه فرم‌های ارزیابی در طول نمایشگاه بین مخاطبان تقسیم شده است،‌ اعلام کرد: برای آسیب‌ شناسی نمایشگاه، تیمی تحقیقی طی مدت دو هفته همه مواردی را که مخاطبان اعلام کرده‌اند، به‌صورت گزارشی کامل ارائه خواهند کرد تا نقایص موجود در سال آینده برطرف شود.

** برگزاری ۸۰ برنامه جانبی در نمایشگاه کتاب
امسال برنامه‌های جانبی نمایشگاه نیز در حوزه‌های ترویج کتابخوانی، رونمایی کتاب، کتاب و کودک و نیز گرامیداشت پیشکسوتان هنری و ادبی با حدود ۸۰ برنامه و حضور میهمانان استانی و ملی برگزار شد. این برنامه‌ها از نقاط قوت نمایشگاه شانزدهم بود و با استقبال چشمگیر مخاطبان نیز همراه شد.
امیدبخش از نقش پررنگ رسانه‌ها نیز در ایام نمایشگاه یاد کرد و افزود: حضور مطبوعات و خبرگزاری‌ها اتفاقی تأثیرگذار در دعوت مردم به نمایشگاه کتاب بود و‌ آنچه در این چند روز انعکاس داده شد، بسیار شایان توجه است.
وی همچنین به هم‌افزایی دستگاه‌های متولی اشاره کرد و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول همچون استانداری، آموزش و پرورش،رسانه‌ها را قابل تقدیر خواند.
مهرداد جمشید نژاد، رییس گروه امور رسانه ارشاد فارس نیز افزایش ۳۰درصدی پوشش خبری شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب را یادآور شد و اطلاع‌ رسانی را موجب شکل‌ دهی به افکار عمومی برای دعوت مردم به کتابخوانی دانست.
علاوه ‌بر این‌ها، مردم نیز از فراهم آمدن برخی تسهیلات به‌خصوص در حوزه حمل‌و‌نقل داخلی نمایشگاه ابراز رضایت کردند و از وجود ون‌هایی که در مسیر‌های مختلف تردد می‌کردند، خرسند شدند.
نمایشگاه شانزدهم با همه نقاط قوتش، نقطه‌ضعف‌هایی نیز داشت. در حوزه عمومی، می‌توان به نبود مکانی برای استراحت اشاره کرد. مخاطبان با دست‌های پر درحالی‌که خسته بودند، مکانی را برای استراحت نمی‌یافتند و ناچار در گوشه‌ای از نمایشگاه بر روی زمین می نشستند.
‌همچنین تعبیه ‌نشدن مکانی برای به امانت‌ گذاشتن کتاب‌ها برای مخاطبانی که به‌رغم خرید‌های فراوان همچنان به بازدید از سالن‌ها و غرفه‌ها علاقه ‌مند بودند، رنجی بود که در برخی مواقع باعث صرف‌نظر کردن از ادامه بازدید می‌شد.
معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پاسخ به این انتقادات ابراز امیدواری کرد شیوه چیدمان غرفه‌ها در سال آینده به ‌صورتی باشد که بتوان مکانی را برای نفس‌تازه‌ کردن کتابدوستان درنظر گرفت.
همچنین باید از ناشران بین‌المللی یاد کرد که با تازه‌های نشرشان به نمایشگاه شیراز نیامده‌ بودند علاوه‌ بر آن جای خالی ناشران مطرح بین‌المللی نیز بسیار به چشم می‌خورد که این موضوع نارضایتی بازدیدکنندگان را به همراه داشت.
چند ناشری که از لبنان و ترکیه به این نمایشگاه آمده بودند، در سالن ملاصدرا که یکی از منزوی ترین سالن ها به شمار می رود، کتاب های خود را عرضه می کردند.
بهترین مکان برای عرضه کتاب در سالن های چندگانه نمایشگاه بین المللی فارس، سالن حافظ است که از نظر فراخی و در دسترس بودن و امکانات اطلاع رسانی از سالن های دیگر مجهزتر است.
اما مهم‌ ترین معضل نمایشگاه را باید وجود کتاب‌های زیرزمینی و قاچاق دانست که این روزها در فضای نمایشگاه‌های مختلف در شهر‌های گوناگون و حتی در کنار خیابان‌ها بسیار خودنمایی می‌کند و موضوع بحث‌های بسیار ناشران نیز بود.

** ۲۸ مورد تخلف در شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس شناسایی شد
امیدبخش معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام کرد: ناظران نمایشگاه درمجموع ۲۸ مورد تخلف را شناسایی کردند که به ‌صورت جدی به آن‌ها رسیدگی خواهد شد و سال آینده، ناظران کیفی، کتاب‌ها را از این منظر بیشتر رصد خواهند کرد و به همه این گزارش‌ها ترتیب اثر داده خواهد شد.
یکی دیگر ار گلایه های مردم در مورد نمایشگاه، دوری آن از مرکز شهر است.
رسیدن به شهرک گلستان با توجه به مشکلات ترافیکی برای هر شهروند شیرازی در خوشبینانه ترین حالت نزدیک به نیم ساعت تا یک ساعت زمان می برد و برگشت از این مکان هم همین مدت طول می کشد.

** قیمت ها
قیمت افزاینده کتاب‌ها طی سال‌های گذشته باعث شده کتاب از سبد خانوار حذف شود و خانواده‌ها ناچار این محصول مهم فرهنگی را براساس بودجه و نیازشان جیره‌بندی کنند.
براساس آماری که ارائه شد، میزان فروش غرفه‌ داران در سال جاری یک‌ سوم افزایش یافته است اما باید درنظر داشت این افزایش ممکن است بیشتر به بالارفتن قیمت کتاب‌ مربوط باشد نه افزایش توان مردم در خرید کتاب.
وضعیت بازار و اقتصاد کتاب نشان می‌دهد درصورتی که سیر صعودی قیمت این کالای فرهنگی همچنان ادامه یابد،‌نمایشگاه‌های کتاب در سال‌های آینده تنها به نمایشگاهی لوکس بدل شود که دایره انتخاب کتاب‌خوان‌ها را تنگ‌ تر می‌کند.
گزارش:‌ سمیرا متین نژاد ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.