پیشرفت فیزیکی موزه تخصصی پاسارگاد به بیش از 25 درصد می رسد و با توجه به اینکه اتمام این موزه در اولویت سازمان میراث فرهنگی است تنها سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون تومان به عملیات تکمیل موزه پاسارگاد اختصاص یافت .
به گفته معاون میراث فرهنگی کشور این موزه طی دوتا سه سال آینده قطعا راه اندازی خواهد شد اما به نظر می رسد هم اینک عملیات ساخت و ساز متوقف شده و با وجود اینکه در محوطه ساختمان نیمه تمام موزه چند کارگر حضور دارند اما کاری انجام نمی شود.
بنابراین گزارش طراحی اولیه و عملیات ساخت موزه تخصصی پاسارگاد به سال های قبل از انقلاب بر می گردد و پس از توقف نسبتا طولانی، عملیات اجرایی موزه از سال ۸۷ با رویکرد جدید و اضافه شدن وسعت ساختمان، از سر گرفته شد.
وسعت هزار و 700 متر مربعی ساختمان قدیمی موزه به چهار هزار و ۲۵۰ مترمربع افزایش پیدا کرده و در فضایی به مساحت ۴۳ هزار و ۶۵۴ مترمربع در حال ساخت است.
این موزه در دو طبقه زیر زمین و همکف طراحی شده است و قرار است شکل ظاهری ساختمان با توجه به در نظر گرفتن حریم مجموعه جهانی پاسارگاد در زیر خاک مدفون باشد و پس از تکمیل، گردشگران این موزه را به صورت یک تپه
خاکی بینند.
اما در این رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاسارگاد با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی ساخت موزه پاسارگاد متوقف نشده است به خبرنگار ما گفت: با اینکه اعتبارات تخصیص یافته به این موزه بزرگ و تخصصی اندک است اما کارگاه تعطیل نیست.
به گفته نصیری حقیقت تکمیل این موزه به بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و امیدواریم تخصیص اعتبارات هرچه سریع تر محقق شود .
وی با اشاره به اینکه طبق پیش بینی های صورت گرفته تکمیل ساختمان موزه به 10 میلیارد تومان نیاز دارد، افزود:در حال حاضر عملیات ساخت موزه کند شده اما تعطیل نیست و امیدواریم ظرف مدت تعیین شده موزه به بهره برداری برسد.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاسارگاد در ادامه افزود: موزه پاسارگاد یکی از بناهای مهم و ارزشمند فارس است که بی شک با به بهره برداری رسیدن آن ،منطقه با جذب بیشتر گردشگر مواجه خواهد شد .
وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی ها در این موزه آثاری از دوره هخامنشی مکشوفه در منطقه در معرض دید عموم علاقه مندان قرار می گیرد ، گفت: موزه تخصصی در محوطه جهانی پاسارگاد یک ضرورت محسوب می شود و امیدواریم هرچه سریع تر اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آن فراهم گردد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 783690
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.