مدیر یکی از کلینیک های شیراز در این باره گفت: تعرفهها بر مبنای کتاب تعرفه گذاری تعریف شده است اما وزیر بهداشت اخیراً دستور داده که تعرفه متخصصین بیهوشی کاهش یابد. این پزشک افزود: با توجه به افزایش بیش از حد تعرفه متخصصین گروه بیهوشی که سال گذشته انجام گرفت وزارتخانه امسال تصمیم به تعدیل آن دارد و وزارت رفاه نیز که متولی پرداخت به بیمهها است میزان تعرفه قبل را بالا می داند و معتقد است که یکی از دلایل بالا رفتن مطالبات بیمارستانها از سازمان های بیمه گر همین افزایش بیش از حد تعرفههای بیهوشی است.
وی یادآور شد: طبق تعرفهای که سال گذشته برای این گروه تعیین شده متخصصین بیهوشی به ازای هر بیمار حداقل 700 هزار تومان دریافت میکنند که این میزان با توجه به نوع جراحی حتی بالاتر هم می رود. این پزشک گفت: 15 نفر از بیماران ما که برای جراحی به بیمارستان های خصوصی ارجاع داده شده بودند هنگام مراجعه صبح روز گذشته با کنسلی عمل ها مواجه شدند که طی تماس با مسئولین این بیمارستانها علت اختلالات یاد شده اعتراض متخصصان بیهوشی نسبت به کاهش تعرفه ها اعلام شد.
این منبع آگاه ادامه داد: طبق پیگیری هایی که انجام دادیم جراحی ها از شنبه تا کنون در بیمارستانهای خصوصی لغو شده است.
دکتر نیکخو با بیان این که تعرفه های پزشکان بیهوشی در آستانه کاهش 25درصدی قرار گرفته است، از روند کاهش تعرفههای متخصصان بیهوشی گلایه کرد و اظهار کرد: طبق تعرفه جدید حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از دریافتی بیهوشی کاسته شده است و با توجه به اینکه بیمارستانهای خصوصی تحت عنوان عرف ۱۵ تا ۲۰ درصد از هزینه بیهوشی دریافت میکنند و بیمهها نیز کدهای تعدیلی را پرداخت نمیکنند و همچنین از طرفی در بعضی از بیمارستانها هزینه ریکاوری به بیهوشی پرداخت نمیشود، حساب کنید میزان پرداختی به متخصصان بیهوشی چقدر میشود؟
طبق برآورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه پرداختی به جراح ۱۴ درصد و به متخصص بیهوشی ۳ و ۴ دهم درصد است که بر اساس کاهش ۲۵ درصد از تعرفه بیهوشی ۰.۷۵ درصد از هزینه درمان کاهش مییابد اما نکته قابل توجه و سوال اصلی این است که چرا باید این هزینه را تنها متخصصان بیهوشی بپردازند؟
وی ادامه داد: طی سالهای گذشته میبایست «k» بیهوشی به ۶۰ k درصد جراحی برسد و به همین علت چند سال تعرفه بیهوشی نسبت به تعرفه جراحی افزایش بیشتری داشت ولی هنوز هم از نظر درآمد رشته بیهوشی در ایران در رتبه کمتر از بیستم است در حالی که با توجه به استرس زا بودن این رشته در دیگر کشورها در رتبه چهارم تا پنجم قرار دارد که این موضوع خود جای بسی تامل است.
رئیس انجمن متخصصان بیهوشی شیراز گفت: همین موضوعات سبب شده است که جو دلسردی و ناامیدی در بین همکاران ما به وجود آید و موجب شده تعداد زیادی از دستیارهای (رزیدنت های) بیهوشی خواستار تغییر رشته به دیگر گرایشها باشند؛ که مطمئنا با وجود این کاستیها و بی مهریها در چند سال آینده نبود متخصصان بیهوشی به یکی از بغرنجترین مسائل در روند درمان بیماران منجر خواهد شد. دکتر نیکخو ضمن گلایه از بی توجهی بیمهها در خصوص بالینی محسوب نکردن این رشته گفت: یکی از رشتههای پایه و اصلی گروه پزشکی رشته بیهوشی است که در اورژانسیترین شرایط بیماران را با انواع مریضیهای زمینهای بیهوش میکند که به طبع این موضوع حساسیتها و پیچیدگیهای خاص خود را دارد، اما این موارد همیشه نادیده گرفته میشود به نحوی که در حال حاضر از دیدگاه بیمهها همکاران ما جزو پزشکان بالینی نیستند و حق تجویز دارو و یا آزمایشهای مورد نیاز را ندارند که این موضوع از نظر علمی اصلا صحیح نیست و باید مورد بازنگری قرار گیرد. دکتر نیکخو ادامه داد: خواست ما اجرای تعرفه چاپ آخر کتاب ارزش نسبی خدمات است که دکتر فاضل، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کل کشور قول اجرای آن را بدون کم و کاست داده اند و ما از مسئولان میخواهیم اعلام کنند که تعرفه جدید فعلا اجرا نشود تا تعرفه کالیفرنیا اجرایی شود.
رئیس انجمن متخصصان بیهوشی شیراز ضمن تاکید بر پیگیری همه جانبه کاهش تعرفههای بیهوشی افزود: ما از حدود ۶ ماه پیش تاکنون جلسات متعدد با مسئولان وزارتخانه، نمایندگان مجلس، معاونین رئیس جمهور و سایر اعضای مرتبط با این موضوع برگزار کردیم و نامههای متعددی در این راستا ارسال کرده ایم اما تاکنون نتیجه مناسبی نگرفته ایم که با ادامه پیگیریها به عنوان نمایندگان متخصصان بیهوشی و احقاق حق همکاران و کسب نتیجه مطلوب، از تلاش دست برنمیداریم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 738057
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.