مدیرکل کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز با اعلام این مطلب به «خبرجنوب» گفت: برای اولین بار در کشور ما طرحی را در دست اقدام داریم که در آن به ساختمان هایی که دارای کیفیت بهتری از نظر ساخت و ساز بوده و به لحاظ کیفی برخی امکانات از جمله تاسیسات فنی، بام سبز و غیره در آنها دیده شده و یا نسبت به ساختمان های دیگر در مواقع بحران و حوادث، دارای کیفیت و تاب آوری بهتری باشند، گواهی ساختمان ممتاز داده می شود.
محمد رضا نجیمی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح رعایت حقوق بهره بردار نهایی ساختمان است و در آن سازندگان علاوه بر رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز باید برخی موارد دیگر را نیز رعایت کنند.
وی گفت: ما به ساختمانی گواهی ممتاز می دهیم که با کیفیتی بالاتر ساخته شده باشد و در کنار آن نظارت ویژه نیز بر اجرای این ساختمان ها صورت می گیرد.
نجیمی در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح چه نفعی به حال مالکان این ساختمان ها دارد؟ گفت: در کنار کیفیت بالای این ساختمان ها که در زمان حوادث برای حفظ سلامت افراد موثر است پس از پایان کار به این گونه ساختمان ها گواهی «ساختمان ممتاز» داده می شود که نشان از کیفیت ساختمان است و در زمان خرید با ارایه این گواهی، این گونه ساختمان ها بازار بهتری برای فروش خواهند داشت چرا که کیفیت آن ها تضمین شده است.
مدیر کل کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز با اشاره به اجرای طرح ساماندهی سیما و منظر شهری و تاثیر آن بر نمای ساختمان های شهر شیراز گفت: با اجرای این طرح از سال 91 تاکنون شاهد تغییرات بسیاری در تمامی ساختمان ها در شهر شیراز بودیم اما اجرای این گونه طرح ها در دراز مدت تاثیرات خود را نشان می دهد. وی ادامه داد: یکی از مباحثی که در این طرح دیده شده و تا کنون نیز اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته، بحث نورپردازی ساختمان هایی است که در کنار معابر اصلی شهر قرار دارند و اجرای آن توانسته تا حدود زیادی چهره شب های شیراز را تغییر دهد. البته نورپردازی ساختمان ها تنها مربوط به گذرهای اصلی است و ما در بافت های مسکونی به هیچ عنوان اجرای این گونه نورپردازی ها را توصیه نمی کنیم.
نجیمی اجرای دستورالعمل نمای ساختمان در زمان اجرا را ضروری عنوان کرد و گفت: در صورتی که پس از تصویب نمای یک ساختمان در زمان اجرا نما تغییر داده شود در وهله اول با مهندس مجری و ناظر آن برخورد قانونی صورت می گیرد و پس از آن مالک ساختمان باید طرح خود را به کمیسیون مربوطه ارایه نماید که در صورتی که طرح مناسب یا بهتر از طرح قبل باشد با آن موافقت می شود در غیر این صورت به کمیسیون ماده 100 ارسال میشود که حتی در برخی موارد رای تخریب نما نیز صادر می گردد. نجیمی در خصوص گودبرداری های غیر اصولی نیز گفت: یکی از قوانینی که در سال 91 به تصویب شورای شهر شیراز رسید آیین نامه ویژه گودبرداری بود که با اجرای آن بسیاری از مشکلاتی که در این زمینه با آن مواجه بودیم رفع شده به گونهای که آمار خسارت ها و تلفات ناشی از گودبرداری های غیراصولی در شیراز به نسبت دیگر کلانشهرها صفر و حتی کمتر از آن ها است.
نجیمی گفت: البته در برخی مواقع شاید معدود خطاهای انسانی باعث بروز مشکلات کوچکی مانند ترک خوردگی ساختمان های مجاور شود اما در این زمینه ما در وضعیت بهتری نسبت به دیگر شهرها هستیم.
مدیرکل حوزه کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز گفت: یکی دیگر از مواردی که باعث شد تا مشکلات گودبرداری های غیراصولی در شیراز به نسبت سایر شهرهای کشور کمتر باشد الزام تمامی سازندگان برای بهره گیری از مشاور ژئوتکنیک و شرکت های ذی صلاح در این حوزه در تمامی گودبرداری هاست که این مهم برای اولین بار تنها در شیراز اجرا می شود که بر این اساس هیچ گودبرداری بدون حضور مشاور ژئوتکنیک انجام نمی شود و با این کار خسارت های ناشی از خاکبرداری ها به صفر رسیده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 696095
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.