این مجموعه تاریخی را روز به روز از ثبت در فهرست آثار جهانی دور می کند. روستایی که تنها 500 متر با کاخ اردشیر فاصله دارد و سال هاست که با ساخت و سازهای گسترده و دفن مردگان مردم محلی به منظر ، عرصه و حریم این اثر ملی آسیب وارد کرده است . این روستا فاقد بافت مسکونی تاریخی و حتی قدیمی است و روز به روز نیز ساختمان های جدیدی در آن ساخته می شود بی آنکه حریم و ضوابط خاصی را رعایت کنند. بنا بر اظهار نظرهای مختلف، روستای آتشکده بیش از ۴ تا ۵ دهه قبل با استقرار چند خانوار عشایر در پشت دیوارهای کاخ اردشیر شکل گرفته و به تدریج گسترش یافته است و هم اینک نیز به یکی از روستاهای هدف گردشگری استان بدل شده و چندی قبل طرح جابه جایی روستا برای حفاظت بیشتر از آثار ساسانی این منطقه مطرح شد که به سر انجام نرسید و به گفته کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس در حال حاضر طرح تثبیت روستا در دستور کار قرار گرفته است و مقرر شده در قالب این طرح ساماندهی روستا هرچه سریع تر و متناسب با پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس اجرا گردد. سیامک بصیری در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه وجود روستای آتشکده در عرصه محوطه ساسانی فیروزآباد مشکل اصلی این محوطه باستانی است، گفت: این روستا هر سال توسعه بیشتری یافته و در حال پیشروی به سمت کاخ اردشیر بابکان است که حریم منظری کاخ را تحت تأثیر منفی قرار داده و چنانچه این روند ادامه یابد قطعاً مانع از ثبت جهانی آثار فیروزآباد خواهد شد.
وی که معتقد بر جابه جایی روستا است ،گفت: روستاییان باید در زندگی خود امکانات رفاهی لازم را در اختیار داشته باشند اما این برخورداری نباید به قیمت تهدید آثار تاریخی منحصربه فرد منطقه تمام شود.
بصیری انتقال روستای آتشکده به محلی دیگر را به عنوان مؤثرترین راه حل در این رابطه عنوان کرد و افزود: بحث انتقال روستا به جایی دورتر از محوطه باستانی فیروزآباد از سال ها قبل از طرف مسئولان میراث فرهنگی مطرح بوده ولی هر بار به دلایلی امکان پذیر نشده و هم اکنون نیز کمبود اعتبار مهم ترین مانع انجام این کار عنوان می شود . هم اینک نیز طرح تثبیت روستا مطرح شده که به زودی اجرا می شود و امیدواریم با اجرای آن وضعیت منظری روستا تغییر کند.
به گفته این کارشناس حوزه میراث فرهنگی فارس مجموعه ساسانی فیروزآباد آثار ارزشمند تاریخی بسیاری را در خود جای داده که از آن جمله می توان به قلعه دختر، نقش برجسته تنگاب، نقش برجسته پیروزی، جاده ساسانی، شهر اردشیر کوره، منار میلو، تخت نشین و کاخ اردشیر بابکان اشاره کرد.در ادامه این گفت وگو، کاظمی مدیر داخلی پایگاه میراث ساسانی فیروزآباد به خبرنگار ما گفت: با اجرای طرح تثبیت که جزئی از طرح هادی روستا است، ساماندهی مسیرهای ورودی، تابلوهای راهنما و همچنین سنگفرش شدن کوچه ها در دستور کار است.
به گفته وی، همخوان شدن خانه های روستایی با منظر تاریخی اثر از دیگر مواردی است که در طرح پیش بینی شده است.کاظمی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر جابه جایی روستا میسر نیست و باید بسترهای کار آماده سازی گردد. از طرفی هم هزینه بسیاری دارد از این رو اجرای طرح تثبیت فعلا بهترین روش برای حفاظت از میراث ساسانی فیروزآباد محسوب می شود.
وی ادامه داد: روستای آتشکده یکی از روستاهای هدف گردشگری فارس است که با توجه به نزدیکی کاخ اردشیر باید نوع برخوردها و ساخت وسازها در این روستا متناسب با اثر تاریخی باشد.مدیر داخلی پایگاه میراث ساسانی فیروزآباد افزود: فاصله این روستا تا کاخ اردشیر تنها 500 متر است و متاسفانه خاکسپاری هم در حریم این اثر تاریخی همچنان ادامه دارد.وی گفت: در حال حاضر پیشنهادی درخصوص دفن مردگان در مکانی دیگر داده شده که امیدواریم با همکاری شورا و دهیاری روستا و منابع طبیعی، هرچه سریع تر زمین مورد نظر آماده سازی گردد و دیگر شاهد دفن مردگان در نزدیکی کاخ اردشیر نباشیم.کاظمی اضافه کرد: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه دیگر به زمان بازدید بازرسان یونسکو از این محوطه تاریخی باقی نمانده است، جا دارد وضعیت روستا ساماندهی گردد تا خدشه ای بر پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس وارد نشود.
بنا بر این گزارش کاخ اردشیر بابکان یا همان آتشکده فیروز آباد که شماره ۸۹ فهرست آثار ملی را از آن خود کرده، در نزدیکی شهر فیروز آباد واقع شده که این اثر ساسانی یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی کشور محسوب می شود، اثری که نام قدیمی ترین گنبد ایران و کهن ترین ساختمان باقی مانده از معماری دوره ساسانی را یدک می کشد به طوری که به باور بسیاری از باستان شناسان این کاخ دارای کامل ترین طرح و روشن ترین ترکیب معماری این دوره تاریخی است و سال ساختش به یک هزار و ۸۰۰ سال قبل بر می گردد .

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 696094
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.