در این یادداشت آمده است: در کتاب تاسیس خانه مطبوعات فارس آمده است در دوره قاجارایجاد تشکلی مستقل از روزنامه نگاران بعید بنظر می رسید .اما با وجود حزب دمکرات وحزب حافظیون استقلال که هر دو دارای روزنامه بودند شاید جلساتی بین فعالین روزنامه نگار دو حزب برای مقابله با استعمار انگلیس صورت می گرفت . در زمان رضا شاه پهلوی اما با نزول روزنامه نگاری در فارس نمی توان به یک تشکل منسجم مطبوعاتی مهر تایید زد . در دوره محمد رضا شاه چند بار روزنامه نگاران در سال 1326تلاش کردند اتحادیه یا تشکل صنفی بوجود آورند که یکی از آنها انجمن روزنامه نگاران شیراز بود.
از سال 1330هم کوشش هایی برای ایجاد تشکل های مطبوعاتی شد اما تنها خبرموجود مربوط به 4 اسفند 1331 روزنامه رستاخیز است .در سال 1352 حرکتی دیگر در حوزه رسانه اتفاق افتاد که در روزنامه ایران نوین منعکس شد . استاد رومی در کتابش سیر تاریخی این حرکت را تا مهر 1372 دنبال می کند آنجا که خانه مطبوعات در سالنامه گل آقا در حد یک شوخی تلقی می شود.
تا سال 1379 که استاد رومی خبر افتتاح خانه مطبوعات را دریکی از استانهای دیگر می خواند و مصمم می شود در فارس هم این جریان را دنبال کند . اما سختی کار بیش از حد انتظار است تا به یک اجماع بین فعالین این حوزه رسید ! سال 1381 انتخابات با سختی های خودش برگزار می شود و اعضای هیات مدیره معرفی می شوند . انتظارات بسیار بالاست و مشارکت مدیران مسئول حداقلی است.
حالا ششمین دور انتخابات خانه مطبوعات فارس همزمان با سراسر کشور به صورت الکترونیک با مشارکت حداقلی اصحاب رسانه برگزار شد و نمایندگان این گروه حداقلی به خانه راه یافته اند. کما اینکه با توجه به جمعیت بالای یکی از روزنامه های استان انتظار می رفت که لیست مورد نظر همان روزنامه وارد خانه مطبوعات شوند که شدند.
اینکه چرا اصحاب رسانه در انتخابات این دوره مشارکت حداکثری نداشته اند را باید به صورت جدی مورد توجه و کالبد شکافی قرار داد. چرا که مطالبات این جمعیت در پنج دوره پیش نه پیگیری شد و نه به نتیجه رسیده است. اینک انبوهی از مطالبات روزنامه نگاران استان فارس در بخش های مسکن وسایر امور رفاهی درمانی واز جمله امنیت شغلی در محاق باقی مانده است و براین اساس به تشکل های ایجاد شده چندان میلی به اختیار نشان نمی دهند و اعضای این دوره از خانه مطبوعات نه با آرای بالا که با آرای حداقلی زیر 100رای به خانه آمده اند تا درانبوه مشکلات ومشغله های روزمره خود به مطالبات دیگران بپردازند!
ضعف خانه مطبوعات در دور پنجم وحالا در دوره ششم که از عدم تعامل وهم اندیشی مدیران مطبوعات سرچشمه می گیرد در مشکل نبود ساختمان مستقل سرچشمه گرفته است .انجا که این نهاد وتشکل غیر دولتی دریک بخش از ساختمان اداره کل ارشاد استان فارس مستقر شده است تا به وظایف غیر دولتی خود بپردازد . اینگونه که پیداست خانه مطبوعات مستاجر دولت است و اجازه تخطی از نظرات دولتی را با این شیوه ندارد چراکه از پی وابسته به دولت شده است و اساس و اساسنامه خود را فراموش کرده است.
البته نمی توان همه جانبه این تشکل را مورد سرزنش قرار داد چرا که بسیج رسانه فارس هم در کنار این خانه بهره چندانی به روزنامه نگاران نرسانده است ومشکلات عدیده اصحاب رسانه به قوت خود باقی است.
حالا انجمن صنفی رسانه های فارس هم به میدان آمده است تا مطالبات در محاق مانده رسانه های را پیگیری کند . با این اوصاف صد دایه داریم و احساس یتیمی می کنیم و درخواست ها فقط در 17 مرداد رنگ ورو می گیرند و در پایان این روز همه چیز به فراموشی سپرده می شود . انگار درانتظار یک معجزه هستیم که شاید اتفاق بیفتد . یک معجزه شیرین ... .
6114/ 2027
دریافت: خرامش ** انتشار: نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.