محسن کاویانی در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی فارس افزود: در فارس 51 پرونده مشکوک مالی شناسایی گردیده که تا کنون به 15 پرونده رسیدگی شده است، از این تعداد 3 پرونده اطلاعات مالی آن ها با اطلاعات ارایه شده به امور مالیاتی مطابقت داشته و 2 پرونده دیگر متعلق به سایر استان ها بوده که به استان های مربوطه عودت داده شده است.
وی ادامه داد: از 51 پرونده ذکر شده 10 پرونده تعیین تکلیف شد و 8 میلیارد تومان مالیات از آن ها وصول شد.
مدیر کل امور مالیاتی فارس با تاکید بر این که سیستم مالیاتی به گمرک، بانک ها، ذیحسابی و ... متصل است تاکید کرد: ماموران و ممیزان مالیاتی به مخزنی از اطلاعات متصل هستند که 900 میلیون رکورد اطلاعاتی در آن موجود است و اطلاعات هر مؤدی از این مخزن اطلاعات استخراج می شود.
مدیر کل امور مالیاتی فارس البته به این نکته نیز اشاره کرد که امور مالیاتی همه حساب های بانکی مردم را رصد نمی کند و تنها حساب کسانی که تراکنش مشکوک دارند مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با تاکید بر این که این اقدامات در راستای اجرای طرح جامع مالیاتی است افزود: گرچه این طرح به دنبال عدالت مالیاتی است اما باید توجه داشت که هیچ گاه به عدالت مالیاتی نخواهیم رسید چرا که برخی به طور قانونی از پرداخت مالیات معاف هستند مثل مناطق ویژه اقتصادی و یا معافیت 5 ساله مالیاتی ویژه تمامی واحدهای تولیدی که این معافیت در مناطق محروم به 10 سال هم می رسد.
کاویانی با بیان این که از این پس هر مؤدی مالیاتی که به تکالیفش عمل نکرد مرتکب جرم مالیاتی شده است افزود: این تکالیف شامل ثبت نام در سامانه مالیاتی، دریافت شماره اقتصادی، صدور فاکتور در زمان فروش کالا و دریافت فاکتور در زمان خرید جنس و در نهایت ارایه اظهارنامه مالیاتی است.
وی تنظیم دفاتر و اسناد خلاف واقع، مخفی کردن فعالیت مالیاتی، کتمان درآمد، ممانعت از بررسی اسناد توسط ماموران مالیاتی، عدم انجام تکالیف قانونی، تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران یا تنظیم قرارداد دیگر مؤدیان به نام خود، خودداری از تکالیف قانونی، عدم تسلیم اظهارنامه و استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر را از مصادیق جرم
مالیاتی دانست.
مدیر کل امور مالیاتی فارس با بیان این که نقل و انتقال وجوه مشکوک باعث می شود به سراغ افراد رفته و از آن ها جویا شویم که این مبالغ را از کجا آورده اید ادامه داد: حتی در پاره ای از موارد در صورت مشاهده نقل و انتقال ارقام مشکوک سراغ اقوام درجه یک مؤدیان مالیاتی هم برویم.
کاویانی 6 ماه تا 2 سال ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی، عدم صدور برخی اسناد تجاری، ممنوع المعامله شدن افراد متخلف مالیاتی را از جمله کیفرهایی دانست که در انتظار افراد مجرم است.
وی گفت: البته جرایمی نیز برای ماموران و ممیزان مالیاتی در نظر گرفته شده و چنان چه کارکنان مالیاتی دسترسی غیر مجاز به اطلاعات داشته و اقدام به افشای آن کنند 6 ماه تا 2 سال حبس و عدم فعالیت دولتی در انتظار آن هاست.
واحدهای صنفی بدون پروانه کسب در حکم فراریان مالیاتی
کاویانی با تاکید بر این که در حال آماده کردن خودمان برای برخورد با فراریان مالیاتی هستیم ادامه داد: مشاغل بدون پروانه در حکم فرار مالیاتی است و در حال رایزنی با اتاق اصناف هستیم که لیست واحدهای بدون پروانه را به اداره کل امور مالیاتی بدهند.
مدیر کل امور مالیاتی فارس در ادامه خبر از راه اندازی واحد مکانیزه در قالب طرح جامع مالیاتی داد و گفت: در این طرح از طریق اطلاعات سامانه مکانیزه به فعالان اقتصادی که پرونده مالیاتی ندارند دست پیدا خواهیم کرد.
کاویانی همچنین با اشاره به مهلت مؤدیان مالیاتی برای تسلیم اظهارنامه تا پایان خرداد ماه گفت: امسال توافق با اصناف نخواهیم داشت اما احتمالاً مالیات ابرازی افرادی که زیر 156 میلیون تومان درآمد دارند قطعی خواهد شد.
وی از برگزاری دوره های تنظیم اظهارنامه مالیاتی برای پزشکان، مدیران صنایع، فعالان در پارک علم و فناوری، کارکنان پست، کافی نت ها و ... خبر داد و گفت: مالیات یک حقوق عمومی است و امیدوارم روزی برسد که درآمد نفتی کشور صفر شود، درآمد مالیاتی که یک درآمد پاک است جایگزین آن شود و فرار از مالیات ضد ارزش باشد.
کاویانی خاطر نشان کرد: البته دریافت مالیات کار یک دستگاه نیست و نیاز به یک عزم عمومی در این خصوص دارد.
وی با اشاره به این که مالیات در جهان یک شاخص مهم اقتصادی است افزود: پایه تمام اقتصادهای مترقی مالیات است و کشورهایی که فساد بالا دارند و با عدم رضایت مردم از وضعیت خدمات دهی مواجهاند اتکایشان بر درآمد معدنی و یا نفتی است این در حالی است که اگر می خواهیم کشورمان بالنده باشد و رشد کند باید به سمت اقتصاد درون زا حرکت کنیم یعنی واحدهای تولیدی به سود دهی رسیده و بتوانند علاوه بر اشتغالزایی مالیات هم بپردازند.
تحقق 98درصدی درآمدهای مالیاتی مصوب فارس
مدیر کل امور مالیاتی فارس در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت درآمدهای مالیاتی فارس اشاره کرد و با بیان این که 89 تا 93 درصد درآمدهای استانی مالیات است افزود: در سال گذشته موفق شدیم 98 درصد درآمدهای مالیاتی مصوب در فارس را محقق کنیم که این رقم بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان بود که 1200 میلیارد تومان آن درآمد مستقیم و 800 میلیارد تومان آن مالیات غیر مستقیم یا ارزش افزوده بود.کاویانی ادامه داد: البته این رقم درآمد مالیاتی استانی است وگرنه اگر قرار بر محاسبه مالیاتی که مؤدیان حقیقی و حقوقی به صورت ملی پرداخت
می کنند باشد، این رقم بالغ بر 2200 میلیارد تومان است.
مدیر کل امور مالیاتی فارس اضافه کرد: همچنین در دو ماهه اول امسال نیز از 300 میلیارد تومان مالیات سهمیه فارس، 280 میلیارد تومان آن وصول شده است و از این رقم 65 میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری های استان دادیم که 33 میلیارد تومان آن به شهرداری شیراز
پرداخت شد.
وی بیان داشت: همچنین پارسال نیز 435 میلیارد تومان در قالب مالیات بر ارزش افزوده وصول شده به شهرداری ها و دهیاری های استان پرداخت شد که 200 میلیارد تومان آن سهم شهرداری شیراز شده است.
80درصد توان ادارات امور مالیاتی صرف رسیدگی به پرونده 20درصدی می شود که 80درصد اقتصاد کشور در دستشان است
مدیر کل امور مالیاتی فارس با اشاره به این که دستگاه مالیاتی به سمت الکترونیکی شدن
می رود افزود: طرح جامع مالیاتی بزرگ ترین طرح الکترونیکی کشور است که شناسایی مؤدی، تشخیص، مطالبه مالیات، ارتباط با مؤدی و ... به صورت مکانیزه و شفاف انجام می شود و علاوه بر شفافیت مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و رضایت مردم به دنبال بالا بردن سطح عدالت اجتماعی هستیم.
کاویانی بیان داشت: تا پیش از این یکی از دلایل عدم رضایت مردم، انتقاد از محاسبه مالیات توسط ممیزان مالیاتی بود که گاهاً چون حساب و کتابی در این زمینه وجود نداشت نمی توانستیم پاسخ آن ها را واضح و شفاف بدهیم.
وی با تاکید بر این که 80 درصد درآمدهای کشور در اختیار 20 درصد مردم است افزود: به دنبال این هستیم تا 80 درصد نیروها را برای بررسی پرونده این 20 درصد از مردم بسیج کنیم.
کاویانی گفت: یکی از اقدامات در این زمینه الکترونیکی کردن تمامی پرونده های مالیاتی است و تا کنون اولین اداره الکترونیکی مالیاتی فارس با 4 هزار پرونده مالیاتی از طریق ادغام 3 اداره مالیاتی راه اندازی کردیم و زمینه را برای دسترسی همکاران مالیاتی به مخزن اطلاعاتی با 900 میلیون رکورد فراهم کرده ایم.
به گفته وی، در گام نخست این 4 هزار پرونده شامل افرادی است که فاقد بدهی مالیاتی هستند، در طرح جامع مالیاتی ثبت نام کرده و دسترسی به اطلاعات هویتی، معاملاتی و بانکی آن ها وجود داشته است اما به مرور در قالب طرح جامع مالیاتی تمامی پرونده ها الکترونیکی
خواهد شد. مدیر کل امور مالیاتی فارس با تاکید بر این که رسیدن به معاملات پنهان، نهان و مخفیانه از جمله اهداف طرح جامع مالیاتی است افزود: مؤدیان مالیاتی مکلفند تمامی فعالیت های اقتصادی خود همچون دارایی های منقول و غیر منقول، اطلاعات بانکی، میزان تسهیلات دریافتی، میزان سپرده ها و ... را اعلام کنند.
وی با بیان این که طرح جامع مالیاتی فرار مالیاتی را به حداقل خواهد رساند افزود: ادعا نداریم در این طرح فرار مالیاتی به صفر می رسد اما در پی حداقل کردن آن هستیم. متاسفانه در حال حاضر بر اساس برآوردهای صورت گرفته بین 27 هزار میلیارد تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم که بخشی از آن هم متعلق به فارس است. کاویانی گفت: برای وصول مالیات افرادی که فراری مالیاتی محسوب می شوند، راه های زیادی از جمله برداشت از حساب بانکی آنها، توقیف اموال منقول و غیرمنقولشان و... با حکم نماینده دادستان و نماینده دادگستری وجود دارد.
وی یادآور شد: در فارس تمامی زیرساخت های طرح جامع مالیاتی مهیا شده و به محض اعلام از این طرح در فارس رونمایی خواهد شد.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 662467
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.