«لبخند بزنید تا دندان های زیبایتان بهتر دیده شود»؛ این جمله در کنار لبخندی زیبا با تصویر یک خمیر دندان و مسواک درهممیآمیزد تا هم تبلیغی باشد باشد و هم مردم را ترغیب به بهداشت دهان و دندان کند. آمار اما چیز دیگری می گوید؛ به رغم این تبلیغات، این طور که معلوم است به صورت سرانه هر ایرانی دست کم یک دندان پوسیده در دهان دارد. نگهداری نه چندان مناسب دندانها و کم توجهی به رعایت بهداشت و دندان و هزینه های بالای خدمات دندانپزشکی کاری کرده که بسیاری از ایرانیان به سادگی نتوانند این خدمات را دریافت کنند.
93 درصد هزینه های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می شود
فراهم کردن بستر پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و یا درمان این بیماری ها نه تنها در استان با مشکلات بسیاری روبرو است. از جمله این مشکلات، گران بودن درمان و همچنین نبود بیمه حمایتی مناسب و ... است. در این میان دکتر نوید ناصری رئیس انجمن دندانپزشکى ایران شعبه فارس درباره تاریخچه روز دندانپزشک می گوید: خدمات دندانپزشکى و خدمات بخش سلامت دهان و دندان از کل نظام سلامت، همچون فرزند خواندهاى که مورد بى مهرى نامادرى نامهربانى قرار مى گیرد، از سوى صنعت بیمه و به ویژه بیمههاى پایه، درسالهاى گذشته مورد کمتوجهى قرار گرفته است.
او ادامه می دهد: مردم بالغ بر ٩٣ درصد هزینه خدمات دندانپزشکى و سلامت دهان و دندان را از جیب خود پرداخت مىکنند و کمتر از ٧ درصد را بیمه ها قبول کرده اند که این میزان نیز بیشتر به ترغیب بیماران جهت کشیدن دندان هایى که معمولا قابل نگهدارى هستند، مى شود.رئیس انجمن دندانپزشکى ایران شعبه فارس می گوید: با توجه به این که هدف از تأسیس صنعت بیمه بر پیشگیرى از معلولیت و نقص عضو مى باشد، متأسفانه سال هاى سال است که دندانپزشکى دچار خلاف هدف و منظور شده است و با تحت پوشش قرار دادن کشیدن دندان به جاى ترمیم، عصب کشى و سایر درمان هایى که مانع کشیدن دندان هاى قابل نگهدارى مى شوند، بیماران را به سمت کشیدن این دندان ها ترغیب کرده اند.
به گفته ناصری سالانه در کشور در مرکز های دندانپزشکى دولتى که کمتر از ١٠ درصد کل خدمات دندانپزشکى را ارائه مى دهند، از ٢ میلیون دندانی که درکشور کشیده مى شود سهم استان فارس حدود چند صد هزار دندان مى شود در حالی که طبق برخى پژوهش ها، حدود دو سوم این دندانها قابل نگهدارى بوده و به دلایل هزینه بالا و نبود حمایت بیمه، محکوم به کشیدن مى شوند.
ناصری می گوید: هیچ توجیهى براى این میزان از معلولیت و نقص عضو عمدى گسترده در بخش دهان و دندان، به نفع صنعت بیمه وجود ندارد درحالی که شرایط پیشگیرى از این معلولیت ها با انجام اقداماتى حمایتگرانه از سوى بیمه ها وجود دارد.
وی ادامه می دهد: مهمتر از حمایت هاى درمانى بیمهها در بخش دهان و دندان، باید اقدامات پیشگیرانه همراه با فرهنگ سازى در ابعاد سلامت دهان و دندان توسط بیمه ها اجرایى شود.
این پزشک متخصص میافزاید: بحث نظارت سیستماتیک، قانونمند و همراه با اخلاق مدارى در صنعت بیمه، مى تواند مشکلات تجربه شده گذشته را برطرف سازد و در عمل امکان این بهره مندى را براى مردم فراهم سازد.او می گوید: اگر فکرى براى صنعت بیمه دندانپزشکى کشور و استان نشود، سال به سال شاهد کاهش شاخص هاى سلامت دهان و دندان خواهیم بود.به باوررئیس انجمن دندانپزشکى ایران شعبه فارس موضوع مهم دیگر، نهادینه کردن اصول رعایت بهداشت دهان و دندان در اقشار مختلف مردم با صرف هزینه هاى لازم و همت بخش هاى مختلف همچون رسانه ها، تمام دستگاههاى آموزشى همچون وزارتخانه هاى آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فن آورى، بهداشت، درمان و آموزش پزشکى است که باید به صورت یک عزم ملى درآید.او اضافه می کند: موضوع تعرفه دندانپزشکى که به دلیل تنوع زیاد و جزئیات درمان هاى مختلف و ورود تکنولوژی هاى نوین در دندانپزشکى که اکثراً هزینه بر و گران هستند، هنوز به صورتى جامع، کامل و مشخص تدوین نشده است که بتوان آن را براى کل کشور اجرایى کرد.
ناصری ادامه می دهد: با این وجود، نزدیک به یک دهه است که در استان فارس و شهر شیراز چنین تعرفهگذارى با هماهنگى دستگاههاى مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکى، انجمن دندانپزشکى و سازمان نظام پزشکى و با لحاظ شرایط اقتصادى و اجتماعى منطقه، صورت پذیرفته است که البته خالى از ایراد هم نیست، ولى در مجموع جهت هماهنگ تر کردن و تا حد امکان قانونمندتر کردن تعرفه خدمات متنوع دندانپزشکى، مفید و مؤثر بوده است.
رئیس انجمن دندانپزشکى ایران، شعبه فارس می گوید: از سوى دیگر با این کار، میزان سردرگمى مراجعین به مطب هاى متفاوت نیز کاهش یافته است. در سال هاى اخیر، با در اختیار قرار دادن بودجه مناسب به بخش دندانپزشکى در سیستم دولتى و دانشگاه علوم پزشکى، گام هاى مؤثرى در جهت بالا بردن شاخص هاى سلامت در بخش دهان و دندان نسبت به استانهاى دیگر برداشته شده است.
وی می افزاید: امیدواریم این روند ادامه یابد و سطح بهداشت و شاخصهاى سلامت دهان و دندان مردم در استان فارس به میزان چشمگیرى بالارود تا کمتر شاهد درد و رنج بیماران از مشکلات دندانپزشکى باشیم.رئیس انجمن دندانپزشکى ایران ، شعبه فارس ادامه می دهد: این مسئله با تداوم در اختیار قرار دادن بودجه به مراکز دولتى و خرید خدمت از دندانپزشکان بخش خصوصى مىتواند روندى پایدار و نتیجه بخش به خود گیرد وگرنه فقط به عنوان کسب موفقیت هایى کوتاه مدت در تاریخ استان ثبت مى شود.
شمار بالای دانش آموختگان دندانپزشکی
در این میان دکتر على امامى، نایب رئیس انجمن دندانپزشکى ایران، شعبه فارس می گوید: مشکلات جامعه دندانپزشکى را در چند حوزه مى توان بررسى کرد . در زمینه کمى در سال هاى گذشته شاهد افزایش تعداد دانشکدههاى دندانپزشکى در سطح کشور بودهایم، این امر به همراه ورود بیش از حد انتظار، فارغ التحصیلان خارج از کشور در این رشته منجر به افزایش ناگهانى تعداد دندانپزشک در کشور شده است .
او ادامه می دهد: طبق آمار ها هم اکنون تعداد دندانپزشکان داراى مجوز فعالیت بیش از استاندارد موجود جهانى، به جمعیت، است. اما متاسفانه با این افزایش کمى پرسرعت هنوز نحوه توزیع خدمات دندانپزشکى در کشور دچار مشکل است به نحوى که مناطق محروم، از کمبود دندانپزشک و خدمات سلامت دهان و دندان رنج مىبرند در حالی که در کلان شهرها با تعداد دندانپزشکان افزون بر نیاز جمعیتى مواجه مى باشیم.
به باور امامی از سوى دیگر آموزش دندانپزشکى در کشور کاملا درمان محور بوده و بحث بهداشت، پیشگیرى و سلامت از سوى مسئولان این حوزه مورد بىمهرى قرار گرفته است.
نایب رئیس انجمن دندانپزشکى ایران ، شعبه فارس می گوید: برخی کشور هاى پیشرفته با سیاست هاى بهداشتى بلند مدتى که از سالهاى پیش دنبال کرده اند، امروزه تا حد زیادى موفق به کنترل میزان پوسیدگى دندان شده اند. تا جایى که در این کشور ها شاهد تعطیلى دانشکده هاى دندانپزشکى
شده ایم.وی می افزاید: مساله دیگرى که در این حوزه شاهد آن هستیم، نداشتن پوشش بیمه اى خدمات دندانپزشکى توسط صنعت بیمه کشور و استان است که همین مسئله موجب نبود دسترسی کافى قشر متوسط جامعه به درمان هاى دندانپزشکى شده است.
به گفته امامی تعرفه هاى دندانپزشکى کشور ما در مقایسه با تعرفه هاى جهانى بسیار پایینتر مىباشد این در حالى است که هزینه هاى مواد و تجهیزات کاملا بر مبناى نرخ ارز محاسبه مىگردد.
اما با توجه به متوسط درآمد خانواده ها همین تعرفه هاى موجود هم براى خانواده هاى کم درآمد قابل پرداخت نیست .
او ادامه می دهد: نبود حمایت صنعت بیمه موجب سود جویى برخى شرکت ها شده که تحت عنوان تخفیف گروهى اقدام به فروش کارت هایى تحت عنوان جعلى بیمه دندانپزشکى کرده اند. تنها راه بهره مندى همه افراد جامعه از خدمات سلامت دهان و دندان پوشش مناسب بیمه اى است که با تعامل صنعت بیمه و بخش درمانى دولتى و خصوصى قابل انجام خواهد بود .
نقطه ابهام در طرح دندانپزشک خانواده
این پزشک متخصص می گوید: در ارتباط با طرح دندانپزشک خانواده، نقاط ابهامى وجود دارد که اظهار نظر در مورد آن را دشوار می کند. کلیات این طرح شامل ایجاد نظام ارجاع و سطح بندى خدمات بدون شک تاثیر مثبتى خواهد داشت؛ آنچه باعث نگرانى فعالین صنفى حوزه دندانپزشکى شده است، شیوه اجراى طرح و تامین زیر ساخت هاى لازم از جمله نیروى انسانى، تجهیزات و مواد مصرفى است.
او ادامه می دهد: با توجه به همه مشکلات موجود همکاران دندانپزشک کشور ما و به ویژه دندانپزشکان فعال در شهر شیراز از توانمند ترین اقشار جامعه
پزشکى اند که در حوزه درمانهاى نوین دندانپزشکى نظیر ایمپلنت همگام با پیشرفت هاى جهانى، درمان هاى به روز در شهر ما ارائه مى دهند تا جایى که هموطنان ساکن کشور هاى اروپایى و آمریکایى و اتباع سایر کشور ها جهت درمانهاى دندانپزشکى خود به شهر شیراز مراجعه مى کنند و از دانش و تجربه همکاران ما بهره مند مى شوند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 613125
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.