سیده معصومه دستغیب، چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا، مشارکت زنان را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان فارس را مطلوب ارزیابی و بیان کرد: در حال حاضر شمار نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این استان ۳۰۰ نفر است که از این تعداد، ۲۶۷ نفر مرد و ۳۳ نفر زن هستند بر این اساس، در این دوره از انتخابات شاهد رویدادهای مهمی در عرصه حضور و کاندیداتوری زنان هستیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به جایگاه مهم احزاب در عرصه انتخابات، اظهار داشت: انتخابات در طول چند سال گذشته در ایران، روندی حزب‌گرایانه داشته است و در این مدت، آقایان علاقه‌مند به حضور در عرصه سیاست از طریق احزاب موفق به کسب کرسی‌های مجلس شده بودند و اینکه امسال زنان در لیست احزاب قرار گرفتند شانس آنها را برای حضور در مجلس افزایش می‌دهد.

دستغیب اضافه کرد: دستکم سه زن در شهر شیراز وارد لیست شده‌اند و با آنکه این اتفاق در انتخابات گذشته در استان تهران و دیگر کلان‌شهرها رخ داده بود، برای نخستین بار در شیراز روی داد و این امر نویدبخش انتخاباتی پُر شور برای بانوان است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش مشارکت سیاسی بدون در نظر گرفتن سهم زنان در انتخابات ممکن نیست، گفت: بانوان بسیار توانمندی در عرصه‌های مختلف در استان فارس فعالیت می‌کنندکه نیاز است در عرصه‌های سیاسی نیز حضور داشته باشند.

خواستن و اعتماد به خود، مهمترین کنش بانوان در عرصه سیاسی است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به اینکه زنان باید در مرحله نخست، خود برای مشارکت سیاسی گام به میدان بگذارند، بیان داشت: اینکه بانوان خودشان بخواهند و اعتماد به نفس داشته باشند، مهمترین و تاثیرگذارترین کنش بانوان در عرصه‌های سیاسی است.

دستغیب افزود: البته این عرصه، مشکلات و موانع خاص خود را دارد اما با تمام احوال بر خود و همه بانوان لازم می‌دانم که از زنان نامزد در انتخابات یازدهم حمایت کنند تا بتوان شاهد حضور نمایندگان زن از استان فارس در مجلس شورای اسلامی بود.

وی با اشاره به اینکه هم‌ اکنون ۳۷ نماینده زن در شوراهای اسلامی شهر و روستا در ستان فارس فعالیت می‌کنند، ادامه داد: این حضور نشان‌دهنده فراهم‌ بودن عرصه فعالیت برای بانوان، اعتماد و امید است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با بیان اینکه، جامعه به این نتیجه رسیده است که زنان کارایی خوبی دارند، گفت: طبیعی است که مردان فرصت‌های بسیار بیشتری ظرف سال‌های گذشته در اختیار داشته‌اند و تجارب بسیاری در زمینه سیاسی کسب کرده‌اند و همین موضوع عرصه را بر زنان تنگ کرده است.

دستغیب ادامه داد: زنان تاکنون به اندازه مردان فرصت معرفی خود و توانمندی‌هایشان را به جامعه نداشته‌اند به همین سببحضور ۱۲درصدی آنان در مقایسه با کمبود امکانات شروعی بسیار خوب برای استان فارس است.

وی همچنین به معضلات حال حاضر زنان در استان فارس اشاره و بیان کرد: چالش‌های متعددی در حوزه زنان و خانواده در این استان وجود دارد. تعداد زنان سرپرست خانوار در فارس در مقایسه با میانگین کشوری بیشتر است، موضوع اشتغال دانش‌آموختگان زن، حمایت از افزایش پست‌های مدیریتی زنان، مشکلات زنان کارآفرین و افزایش سن ازدواج و نبود ردیف بودجه برای حوزه زنان و خانواده استان‌ها، موضوع‌های قابل تاملی در حوزه بانوان به‌شمار می‌رود که باید بیش از پیش در مجلس به آنها پرداخته شود.

دستغیب، از زنانی که نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی هستند، درخواست کرد که با در نظر داشتن مشکلات یادشده در این زمینه حضور داشته باشند و برای توانمندسازی زنان و ارتقای جایگاه آنان تلاش کنند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه دوم اسفندماه ۹۸ در سراسر کشور برگزار می‌شود. در استان فارس و چهار استان دیگر، به صورت همزمان انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار خواهد شد.
سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رای در استان فارس برای اخذ رای از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند پیش‌بینی شده است.
استان فارس دربرگیرنده ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سهم حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، چهار کرسی نمایندگی است.
بنا بر اعلام روز یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه رئیس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد نامزدهای نمایندگی مجلس در این استان ۳۲۵ نفر است که از این تعداد ۲۹۰ نفر مرد و ۳۵ نفر زن هستند.
سید احمد احمدی زاده افزود:‌ از شروع ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان فارس، ۹۲۴ نفر در این استان اقدام به نام‌نویسی کردند و ۹ نفر نیز حوزه انتخابیه خود را از سایر نقاط کشور به فارس انتقال دادند که در این میان،‌ تاکنون ۱۳۰ نفر از کاندیداهای نمایندگی مجلس انصراف داده‌اند.
بنا بر اعلام معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، چهار شعبه اخذ رای برای پیروان ادیان الهی (ارامنه، زرتشتیان و کلیمیان) در شهر شیراز در نظر گرفته شده است.
پس از فوت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده فقید ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، یک کرسی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری خالی ماند که تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات همزمان دوم اسفندماه پیش‌بینی شده است.
مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری پنج کرسی دارند که در دوره پنجم، هم‌اینک حضرات آیات سید علی اصغر دستغیب، احمد بهشتی، سید محمد فقیه و علی اکبر کلانتری به نمایندگی از این استان در این مجلس حضور دارند و تکلیف یک کرسی باقیمانده باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.