یدالله رحمانی اعلام کرد:‌کارخانه کربنات سدیم از طرح های ۲۳ گانه اقتصاد مقاومتی استان است و در سند پیشران توسعه فارس مصوباتی برای تکمیل و بهره برداری سریع تر از آن وجود دارد.
پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس از قول وی ادامه داد: این طرح با تکمیل بخش های باقی مانده در سفر رئیس جمهوری به استان فارس در سالجاری به صورت رسمی به بهره برداری می‌رسد.
رحمانی بیان کرد:‌کارخانه کربنات سدیم با یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۶۰۰ هزار تن ظرفیت تولید اسمی در زمینه صنایع شیشه‌سازی و تولید مواد شوینده فعالیت خواهد داشت. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان این که فازاول کارخانه کربنات سدیم در فروردین ۹۸ با یک سوم ظرفیت به میزان ۲۰۰ هزار تن در سال آغاز به کار کرد، گفت: به علت عدم تامین آب و برق متناسب با کل ظرفیت اسمی این واحد، شرایط برای تولید با کل ظرفیت فراهم نشده است.
رحمانی افزود:‌برای تامین آب مورد نیاز کارخانه کربنات سدیم، با هزینه سرمایه گذار، ۲۷ کیلومتر لوله گذاری از زیر دست سد هایقر برای تامین ۹۰ لیتر بر ثانیه آب مورد کارخانه کربنات سدیم صورت گرفته است.
وی اظهارداشت: برای کل نیاز این واحد  براساس مصوبات سند پیشران مقرر شد با مشارکت سرمایه‌گذار در تکمیل سد هایقر، پیش پرداختی به شرکت آب منطقه ای فارس داده شود و این سرمایه گذاری در طولانی مدت، از آب مصرفی این واحد استهلاک خواهد شد.
وی با تاکید بر این که این موضوع در حال مذاکره برای عقد قرارداد نهایی است، اضافه کرد: نیازمندی فعلی سد هایقر برای آبگیری محدود تامین ابزار دقیق است و بر اساس قرارداد آب منطقه ای فارس و کارخانه کربنات سدیم، بخشی از پیش پرداخت این کارخانه صرف خرید ابزار دقیق مورد نیاز سد می شود تا سد آبگیری محدود داشته باشد و آب بلند مدت مورد نیاز کربنات سدیم از این طریق تامین شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان این که در حال حاضر ۲۰ مگاوات برق برای راه اندازی کارخانه کربنات سدیم تامین شده است، گفت: کل نیاز این واحد ۳۵ مگاوات است که قرار بود به وسیله احداث نیروگاه توسط سرمایه گذار تامین شود و به دلیل عدم تحقق این موضوع،  برق منطقه ای موظف شد با ارائه راهکارهای فنی، این نیاز را تامین کند.
رحمانی همچنین گفت: تامین ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش برای کارخانه کربنات سدیم از دیگر نیازهاست که بر اساس مصوبات کارگروه رفع موانع تولید استان فارس، مقرر شدبانک صنعت و معدن پس از تکمیل مدارک مورد نیاز، از محل بند الف تبصره ۱۸ این تسهیلات را تا پایان آبان ماه تامین کند.
شهرستان فیروزآباد از شهرستان های غربی فارس است که مرکز آن حدود ۱۰۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

در مطلب استانداری فارس به میزان پیشرفت این کارخانه همچنین سال آغاز عملیات آن اشاره نشده است. 

خرداد سال ۹۵ رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت فارس اعلام کرده بود که پیشرفت این  کارخانه ۶۰ درصد است و سال ۹۶ به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.