علی‌ اصغر مونسان روز دوشنبه در سفر خود به شهرستان جهرم ضمن بازدید از غار سنگ‌اشکن جهرم بازدید گفت: در نقاط مختلف ایران از جمله استان فارس، طبیعت بکر وجود دارد و این مناطق زیبا به منظور توسعه و رونق طبیعت‌گردی در کشور معرفی شوند.

دکتر مونسان همچنین از مجموعه خصوصی بازرگان‌زاده نیز که به همت محمد رضا بازرگان زاده از تجار جهرم راه اندازی شده است، از نزدیک بازدید کرد و افزود: این طرح کار خلاقانه‌ای است و وجود خانه موزه در جهرم  جالب و نو بود.

وی در بازدید از بازار سنتی سرپوشیده جهرم گفت: یک میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بازار جهرم به صورت مشارکتی از طرف استانداری و وزارت میراث فرهنگی تخصیص داده خواهد شد.

اداره کل میراث فرهنگی فارس از چند سال گذشته تاکنون ضمن مرمت این بازار با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان، ناظر بر پروژه مرمتی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی اداره کل راه و شهرسازی بوده است.

بازار جهرم یکی از بناهای زیبای اواخر دوره زندیه است این بنا به عنوان خواهر دوقلوی بازار وکیل شیراز نام برده می شود.

این بازار از نوع بازارهای صلیبی است که چهار سوق زیبای در وسط آن خود نمایی می کند. این بنای تاریخی در سال ۱۳۵۲ با شماره ۹۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اداره کل میراث فرهنگی فارس از ده سال گذشته تاکنون برای انجام طرح مطالعات و  مقاوم سازی غار سنگ شکنان توسط دانشگاه صنعتی شیراز ۷میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان هزینه کرده است.

غار سنگ‌شکنان جهرم، معدنی مربوط به قرون میانه تا متأخر اسلامی است. در این محل برای استخراج سنگ‌های ساختمانی، غار شگفت‌انگیزی حفر کرده‌اند که وسعت آن به چند هکتار می‌رسد.

مجموعه خصوصی بازرگان زاده نیز به همت محمد رضا بازرگان زاده از تجار جهرم  با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومان شامل زیورآلات، مسکوکات تاریخی، آثار مردم‌شناسی، سفالینه‌های تاریخی، بلور و گردآوری شده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

۹۹۱۰ /۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.