کوروش کمالی سروستانی، در نشست "برخوان سعدی" که در جوار یادمان میرزا احمد نی‌ریزی از بزرگ‌ترین خوشنویسان ایران در سده دوازدهم هجری در شهرستان  نی‌ریز برگزار شد،

 سعدی شاعر ماندگار  دغدغه‌های انسانی است، آثارش از دل زندگی برمی‌آید و بر دل زندگان می‌نشیند و به همین دلیل است که امروز هم ما بر خوان سعدی نشسته‌ایم.

این سعدی‌پژوه دلیل ماندگاری سعدی را نوع نگاه ویژه او به خداوند، انسان، فضیلت و مبارزه او با رذیلت دانست و ابراز داشت: سعدی در دیباچه گلستان خود خدایی را با صفات جلالی و جمالی برای ما به تصویر می‌کشد؛ اما خدای او خدایی است که رحمتش بر غضبش پیشی می‌گیرد، چنانکه در مقابل گناه و خطای بنده گنه‌کار پریشان‌ روزگار، می‌سراید: کرم بین و لطف خداوندگار/ گنه بنده کرده است او شرمسار.

گسترش فضلیت‌های سعدی جای رذیلت‌ها را تنگ می‌کند

کمالی، اندیشه سعدی را چکیده فضیلت انسانی، اسلامی و ایرانی دانست و گفت: این فضیلت‌ها را باید بگسترانیم تا جای رذیلت ها تنگ شود، تا مردمان، حاکمان، عالمان، زاهدان، عاشقان و.... بدانند که چگونه زیست اخلاقی، زیست دوستانه، زیست عاشقانه و مردم دارانه، می‌تواند این سرزمین را گلستان کند.

وی عنوان کرد: سعدی شاعر زندگی است. سخنگوی زندگی است. سخنش از دل زندگی برمی‌خیزد و بر دل زندگان می‌نشیند و این خود از ویژگی‌های مهم شعر سعدی است؛ اگرچه عمر انفسی سعدی در قرن هفتم به پایان می‌رسد، اما عمر آفاقی او به دلیل برخورداری از فرهنگ اسلامی و ایرانی و نگاه انسانی، همچنان ماندگار است و خوانَش گسترده.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افزود : جایگاه جهانی سعدی به گونه‌ای است که ترجمه آثار سعدی به هر زبانی، بزرگی از آن دیار را به احترام و تکریم او واداشته است.

جایگاه فرهنگی نی ریز 

وی ضمن تجلیل از جایگاه فرهنگی شاعران، هنرمندان و دانشمندان نی‌ریزی گفت: تاریخ هزار ساله نی‌ریز، نشان دهنده تکوین، تداوم و تکامل این سرزمین تاریخی در دوران اسلامی است.

کمالی سروستانی افزود: اگرچه قدمت نی‌ریز را بر اساس الواح گِلی کشف شده در تخت‌جمشید تا سه هزار سال پیش می‌رسانند، اما در این دیار خجسته هزار سال علم و دانش و هنر و فقه و معماری و ادب و سیاست درهم تنیده شده تا امروز که فرهنگوران و بزرگانش بر خوان سعدی نشسته‌اند.

او از دانشمند بزرگ نی‌ریز، ابوالعباس نیریزی فضل‌بن حاتم که در قرن چهارم در نی‌ریز می‌زیست، یاد کرد و گفت: کاروان هزارساله دانش و فقه و عرفان با او آغاز می‌شود و با حضور بزرگانی چون ابونصر نی‌ریزی، ارشدالدین نی‌ریزی، ابواسحاق نی‌ریزی، سیدقطب‌الدین نی‌ریزی، ام سلمه نیریزی و خاندان مکرم فال اسیری ادامه می‌یابد تا خاندان سیدمحمد پیشنماز و فرزندان گرامی‌شان تا آیت‌الله فقیه نی‌ریزی که صاحبنظر و عمل و هنر و حکمت و فضیلت هستند.

امام‌جمعه موقت نی‌ریز در این آیین، ضمن پاسداشت قدر و مرتبه سعدی ازمنظر سخندانی و بیان نکات اخلاقی در آثارش، اظهار داشت: شاعران در نگاه دینی و مذهبی و از نظر قرآن جایگاه در خور ارزشی دارند. آنان به واسطه اندیشه‌های دین‌مدارانه خود از یک سو می‌توانند به ترویج اخلاق دینی بپردازند و از سوی دیگر منجر به والایی فرهنگ و تمدن یک سرزمین شوند.

حجت‌الاسلام سید جواد فقیه افزود: سعدی شاعری توانمند است که بسیاری از شاعران جهان همچون ویکتور هوگو و گوته از او تاثیر پذیرفته‌اند.

شهرستان نی‌ریز در ۲۱۶ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

۹۸۸۵ / ۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.