به گزارش ایرنا محمد حسن‌زاده، سه شنبه در سمینار ملی 'زن، کتاب، سواد زندگی' در شیراز با بیان اینکه آگاهی در جامعه معاصر ارزش صد چندان دارد، اظهار داشت: امروزه همه کسانی که در پی موفقیت هستند، به آگاهی نیاز دارند و این موضوع برای مادران نیز باید بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.
وی افزود: زنان در تمام مقاطع زندگی و عرصه‌های جامعه نقش پُر رنگی دارند، به همین سبب، دومین سمینار انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران را به موضوع زنان اختصاص داده‌ایم.
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه کتاب‌ها به‌گونه‌ای دیگر مادران ما هستند، افزود: این 2 مادر در کنار هم نقش سازنده‌ای دارند به همین دلیل در این سمینار این دو مادر به عنوان کلیدواژه در کنار سواد زندگی قرار گرفته است.

** حدود 58 درصد از مخاطبان کتابخانه های فارس بانوان هستند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این سمینار بیان داشت: حدود 58 درصد مخاطبان کتابخانه‌های عمومی این استان بانوان هستند از این رو ضروری است برای این قشر برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته باشیم.
روح الله منوچهری، به تعداد این بانوان اشاره ای نکرد.
وی افزود: هدف از برگزاری این همایش نیز تبیین نقش زنان در ترویج کتابخوانی و راهکارهای جذب بانوان به کتابخانه است.
منوچهری ادامه داد: مادران به عنوان محوری‌ترین رکن خانواده می‌توانند به ارتقای دانش همگانی، سواد و آموزش کمک کنند از این رو باید با جذب این بازوی جامعه و با کمک این قشر عظیم، کارهای خوب و شایسته‌ای انجام دهیم.
مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس همچنین در مورد برنامه ریزی این نهاد برای کودکان، گفت: کتابخانه‌های عمومی از 2 سال گذشته به صورت جدی برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان را دنبال کرده‌اند که حاصل آن، پویا شدن این بخش بوده است، به گونه‌ای که پیش از این 28 درصد اعضای کتابخانه‌ها عمومی کودک بودند اما این رقم هم اینک به 35 درصد افزایش یافته است.
**کتاب‌های مورد نیاز بانوان به کتابخانه‌های عمومی افزوده شود
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس در این سمینار بیان کرد: بانوان باید آگاه شوند که مطالعه کتاب می تواند به سلامت جسم و روان آنها کمک شایانی کند.
سیده معصومه دستغیب اضافه کرد: متاسفانه شاهد فاصله گرفتن مردم، به ویژه زنان از کتابخانه هستیم و با وجود اینکه بانوان در حوزه‌های فرهنگی و هنری بسیار قوی هستند، ممکن است دلیل دوری آنها از کتاب، گرفتاری و نداشتن مهارت باشد.
وی ادامه داد: همسرداری، رسیدگی به فرزندان، انتظاراتی که جامعه سنتی از زنان دارد و در کنار این مسایل، غلبه فضای مجازی، زنان را بسیار مشغول کرده است.
او گفت: اینکه بانوان بتوانند مطالعه را هم در کنار این مسئولیت‌ها پیگیری کنند، توانی‌ فوق‌العاده می‌خواهد و شماری از بانوان این توانمندی را کسب کرده‌اند اما تعداد آنها اندک است.
دستغیب، فاصله گرفتن بانوان از هویت خود را مساله جدی حوزه زنان دانست و اظهار داشت: وظیفه کتابخانه‌های عمومی در حوزه بانوان این است که به نیاز آنها توجه کند در حالیکه کتابخانه‌های عمومی در حال حاضر با نوع کتاب‌هایی که در آنها موجود است، نمی‌توانند پاسخگوی زنان و دختران ما باشد و این فاصله باعث شده زنان ما از کتابخانه دور شوند.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس با بیان اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی در این مسیر همراهان خوبی نبوده‌اند، گفت: هم زنان ما مهارت و توانایی لازم را برای مطالعه ندارند و هم اینکه آموزش و پرورش همراه خوبی نیست و ما در یک مسیر هموار حرکت نمی‌کنیم که انتظار داشته باشیم کتابخانه‌های عمومی بتوانند تاثیرگذاری حداکثری را داشته باشد.
این سمینار 2 روزه که تا فردا (چهارشنبه) ادامه دارد با برگزاری پنل عمومی 'زن، کتاب،‌ سواد زندگی' با ارایه موارد تخصصی توسط پنج استاد دنبال می شود و همچنین پنج پنل تخصصی با موضوع‌های 'تربیت فرزندان و سبک زندگی'، 'سواد زیست محیطی'، 'انتقال تجربه از طریق تحلیل کتاب'، 'اشتغال، اقتصاد و کارآفرینی' و 'بهداشت روان و سلامت خانواده' برگزار می‌شود.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.