به گزارش خبرنگار ایرنا ، شیراز از آن رو میزبان برگزاری این رویداد فرهنگی ، اجتماعی سیاسی شده که هم کانون تسامح و همزیستی و مهد شاعران و اندیشمندان مروج صلح است و هم به عنوان قطب علوم پزشکی در جنوب کشور جمع زیادی از فعالان عرصه سلامت را در خود جای داده است.
فعالان عرصه سلامت در این کنگره سه روزه بر تسامح و همزیستی در عرصه بین المللی تاکید می کنند و پیام مظلومیت ملت ایران را که درسالهای گذشته قربانی تروریسم و خشونت و جنگ بوده و در سالهای اخیر با تحریم های ظالمانه آمریکا و استکبار دست و پنجه نرم می کند به گوش جهانیان خواهند رساند.
در این کنگره، جمع قابل توجهی از اندیشمندان سیاسی ، اجتماعی از وزارت امور خارجه ، وزرات بهداشت و درمان ، وزارت کشور ، و همچنین مدیران و مسوولان سازمان ها و تشکل های غیر دولتی فعال در عرصه های اجتماعی و سیاسی و صاحبنظران و فعالان حوزه سلامت دعوت شده اند.
استاندار فارس با تاکید بر لزوم نفی خشونت و ترویج فرهنگ صلح طلبی در سطح جهان برگزاری این کنگره را آغازی برای تحکیم و تثبیت صلح و آرامش دانست و گفت: کنگره بین المللی سلامت برای صلح باید پیام شفاف و روشن صلح طلبی مردم ایران را به جهانیان برساند.
اسماعیل تبادار،با بیان این که صلح ضرورت امروز دنیا و مساله ای حیاتی و واجب به شمار می آید، اظهار داشت: تمام آموزه های دینی، درس های پیامبران و ائمه اطهار (ع) بر صلح، تفاهم و دوستی تاکید دارد.
وی، با اشاره به اینکه استان فارس مهد حکومتی است که فرمانروای آن از سه موضوع، جنگ، خشکسالی و دروغ به خداوند پناه می برد، افزود: جنگ آسیب های فراوانی برای سلامتی انسان ها به دنبال دارد و دروغ نیز سلامت روانی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.
تبادار برگزاری کنگره سلامت برای صلح را ضرورت امروز جامعه بشری دانست و گفت: برپایی این کنگره در شیراز که سرزمین سعدی، حافظ و عالمان شاخص دینی است، بسیار مناسب است و باید شخصیت هایی که شناخت و اشراف بیشتری در حوزه مسایل دینی، فرهنگی و تاریخی فارس دارند، داشته های علمی و فرهنگی این سرزمین را در پیوند با موضوع صلح و سلامتی برای میهمانان کنگره بین المللی سلامت برای صلح، تبیین کنند.
استاندار فارس افزود: همه دستگاه های اجرایی این استان باید در حد توان خود نسبت به همکاری و مشارکت در برگزاری کنگره بین المللی سلامتی برای صلح اقدام کنند و امیدواریم این کنگره در حد نام ایران و استان بزرگ فارس برگزار شود.
وی با تاکید بر این که طبیبان همواره در طول تاریخ ملجا و پناهگاه مردم بوده اند، بیان داشت: حضور پزشکان در جنگ ها و صحنه های درگیری در سراسر جهان، نشان دهنده روحیه نوعدوستی و فداکاری آنهاست و نباید اجازه دهیم رویکرد های تجاری، به مبانی حوزه پزشکی و طبابت آسیب وارد کند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز بیان داشت : اخلاق پزشکی و ترویج صلح دو عنصر شناخته شده برای سلامت اجتماعی جامعه است، دین ما نیز بر لزوم نفی خشونت و ترویج صلح تاکید کرده است ، پزشکان و متخصصان و فعالان سلامت می توانند با تاکید بر رعایت اخلاق حتی در عرصه جنگ و تحریم قدری از آلام جامعه ما بکاهند و جامعه را به سمت مدارا حرکت دهند .
بتول معلم اضافه کرد : اسلام دین همزیستی و مدارا است این کنگره می تواند با سرلوحه قرار دادن پیام صلح و دوستی که از آموزه های معنوی ماست ، مردم و حاکمان همه جهان را به همزیستی و مدارا دعوت کند.
دبیر علمی کنگره بین المللی سلامت برای صلح نیز با اشاره به برگزاری کنگره سلامت برای صلح در شیراز گفت: نفی خشونت، دوری از تضادها و دستیابی به یگانگی و همزیستی در تعاملات جهانی، پیامی است که این کنگره به جهانیان دارد.
دکتر علیرضا صالحی افزود: فعالان عرصه سلامت دراین کنگره می کوشند تا آموزه ها و مفاهیم معنوی صلح و همزیستی و نفی خشونت را به سطح جامعه انتقال دهند.
وی گفت: مراسم افتتاحیه این کنگره بین المللی با حضور صاحب نظران و فعالان اجتماعی و فرهنگی و استادان دانشگاه سه شنبه 22 آبان ماه برگزار خواهد شد.
مدیر گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برخی از اعضای هیات وزیران نیز دراین کنگره حضور می یابند، گفت: دبیرخانه کنگره از وزیران امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی، معاون وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان بلندپایه کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت کرده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: همکاری های بین المللی برای تثبیت صلح از جمله نشست های تخصصی است که در این کنگره با حضور جمعی از اعضای پزشکان بدون مرز و صلیب سرخ جهانی و نهادهای مشابه برگزار می شود.
وی افزود : نقش تشکل های مردمی در گفتمان سلامت برای صلح نیز در این کنگره تبیین خواهد شد، همچنین درباره سلامت روان و گفتمان سلامت برای صلح در این کنگره بحث می شود.
دبیر علمی کنگره بین المللی سلامت برای صلح به نقش متخصصان عرصه سلامت در تقویت صلح اشاره کرد و گفت: تبیین کاهش خشونت جهانی از جمله مواردی است که در کنگره بررسی خواهد شد و فعالان عرصه سلامت و متخصصان به این موضوع می پردازند که چگونه باید خشونت های جهانی ناشی از جنگ ها را کالبد شکافی کرد و کاهش داد.
شبکه سازی سازمان های غیر دولتی برای صلح از طریق سلامت ، همکاری بین المللی سازمان های سلامت محور برای صلح ،
نقش دولت ها و نظام های ملی سلامت در ایجاد صلح ، ارزش های انسانی ، اخلاق پزشکی و صلح گستری ، نقش متخصصان سلامت در صلح گستری ، آموزش پزشکی و صلح گستری و سلامت برای صلح در خاورمیانه از جمله محورهای اصلی کنگره سلامت برای صلح است که به مدت سه روز از 22 آبان در شیراز برگزار خواهد شد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.