در این سرمقاله به قلم محمد عسلی صاحب امتیاز و مدیرمسئول این روزنامه که سابقه سالیان خدمت در آموزش و پرورش را دارد، آمده است: ژان مونه فرانسوی در 50 سال قبل در خصوص اهمیت آموزش و پرورش گفته است: «در مسابقات جهانی آینده برد از آن ملتی خواهد بود که بهترین مجموعه‌های تعلیم و تربیت را در اختیار داشته باشد…»
بهترین مجموعه‌های تعلیم و تربیت به میزان هزینه‌ها، برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، تربیت معلم، ایجاد مکان‌های مناسب، تأمین تجهیزات و وسایل کمک آموزشی، نحوه ارتباط با اولیاء دانش‌آموزان و نهایتاً چگونگی ساختار نظام آموزش و پرورش مربوط است.
و اما بعد:
خانواده رکن مهم و آغازین آموزش و پرورش کودک است. هر آنچه در خانواده اتفاق می‌افتد بر ذهن و زبان کودک نقش می‌بندد و در رشد جسمی و روانی او تأثیر می‌گذارد.
وقتی پدر قادر نباشد نیازمندی‌های اعضای خانواده را تأمین کند اضطراب و نگرانی خود را به آنها منتقل می‌کند.
این نگرانی‌ها و اندیشه‌های چه کنم بی‌شک به نوعی در روند آموزش و پرورش کودک تأثیر مستقیم می‌گذارد. کودک را آزرده‌خاطر کرده، ناتوانی‌های مالی و خاطرات رنج‌آور را به داخل کلاس و مدرسه می‌آورد. به تجربه ثابت شده کودکان، نوجوانان و حتی جوانانی که دارای مشکلات مالی هستند در کلاس ذهن متمرکزی ندارند.
متأسفانه مدیران و معلمان هم به علت مشکلات معیشتی و عدم آمادگی پاسخگوی این مشکلات نیستند و فرصت کمی برای مشاوره و التیام‌جویی دانش‌آموزان دارند و تنها می‌توانند غمخوار آنها باشند.
هر چند به قول سعدی علیه‌الرحمه:
«بنی‌ آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک پیکرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نمایند قرار…»
و اما بعد:
گرانی و عدم توانایی والدین برای پاسخگویی به نیازهای مادی دانش‌آموزان اعم از خوراک، پوشاک، بهداشت و تأمین وسایل و لوازم‌التحریر آنها بی‌شک در روحیه دانش‌آموزان تأثیر منفی گذاشته آنها را در برابر دانش‌آموزانی که توانایی مالی بیشتری دارند ضعیف، حسود و عقده‌ای بار می‌آورد و در تلاش و ابراز علاقه‌شان برای بروز قابلیت‌ها و استعدادها، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد و اگر دانش‌آموزانی در این شرایط اقتصادی توانسته باشند در کسب مهارت‌ها و تغییر مثبت در رفتار توفیقاتی داشته باشند استثناء هستند و استثناء قاعده نیست.
بسیاری از جرم‌شناسان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت بر این باورند که مجرمین و بزهکاران آینده در پشت همین میزهای مدرسه آماده اعمال مجرمانه می‌شوند.
مؤسسات خیریه و انسان‌های خیر و نیک‌اندیش اگر بتوانند بخوبی در رفع نیازهای ضروری دانش‌آموزان بی‌بضاعت برآیند و دولت هم به این مهم توجه کند که بودجه‌ای برای تأمین هزینه‌های آموزش و پرورش افراد مستمند مصوب کند جامعه ما از امنیت و سلامت بیشتری برخوردار خواهد شد و از ناهنجاری‌های ناشی از تبعیض، فاصله طبقاتی و فقر پیشگیری می‌شود.
نقش معلمان و رفتار آنها در کلاس و مدرسه و هماهنگی با مدیران و مربیان در انتخاب روش و رفتار با دانش‌آموزان نیازمند و مسأله‌دار می‌تواند از شدت آلام و ناراحتی‌های کودکان و نوجوانان بکاهد طبیعتاً معلمان و مدیران و هم مربیان پرورشی می‌باید برای کسب دانش و مهارت‌هایی این چنین آموزش‌های لازم را ببینند.
متأسفانه آموزش و پرورش به علت بار سنگین جمعیتی و هزینه‌های زیاد، به خانواده معیل و پرجمعیتی می‌ماند که برای تأمین نیازهای مالی و هم نیازهای علمی و کمک آموزشی گرفتار فقر و نداری است.
و اما بعدتر:
از جنبه‌های سیاسی و تأثیر آن در ایجاد شرایطی که دامنه فقر را بیش از پیش افزون می‌کند یکی هم رقابت‌های تسلیحاتی است که کشورهای سازنده سلاح به آن دامن می‌زنند و کشورهایی مانند ایران که از موقعیت‌های جغرافیایی و ژئوپولتیکی خاصی برخوردار و به لحاظ منابع غنی نفت و گاز و دیگر معادن ارزشمند در تیررس نگاه حریصانه و متجاوزانه امپریالیست‌ها قرار دارد و خود را ملزم می‌کند برای دفاع بودجه‌های هنگفتی صرف تهیه و ساخت سلاح و آموزش نیروهای نظامی و انتظامی کنند که اگر بودجه‌های نظامی را با بودجه‌های آموزش و پرورش مقایسه کنیم بالطبع بخشی از کاهش بودجه‌های آموزشی و فرهنگی را ناشی از تهدیدهای نظامی و فشارهای سیاسی کشورهای متخاصم بر علیه کشورمان می‌بینیم که جای بحث فراوان دارد.
به هر تقدیر، آنچه در رقابت‌های جهانی امروز اهمیت دارد نتایج آموزش و تربیت نیروهایی است که قادر باشند پاسخگوی نیازهای زمانمند جامعه خود باشند.
متأسفانه ربودن نیروهای متخصص، تحصیلکرده و توانمند کشورهای جهان سومی و حتی کشورهای در حال پیشرفت توسط کشورهای پیشرفته‌ای مانند کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا و امثالهم به علت پیر شدن جمعیت آنهاست و استفاده رایگان از این نیروها که برای آماده‌سازی و تربیت‌شان هزینه‌ای نکرده و زحمتی نکشیده‌اند. استقبال تحصیلکرده‌ها هم ناشی از نوعی فقر مالی است و شرایط اقتصادی که تحلیل و بحث معضل آن در این کوتاه نوشتار نمی‌گنجد. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
6122/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.