روابط عمومی حوزه علمیه فارس در گزارش روز یکشنبه خود از قول حجت‌الاسلام حبیب‌ الله غفوری که امروز (یازدهم شهریور) در آیین آغاز سال تحصیلی جدید طلاب این حوزه سخنرانی کرد، اظهار داشت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه رویکردهای جدیدی را برگزیده که از جمله آنها، توجه به فقه و اصول با نگاه کاربردی با هدف برآورده کردن نیازهای نظام و جامعه است که باید گفت در این زمینه ظرف دهه‌های اخیر کم کاری شده است.
وی با بیان اینکه رویکرد دیگر، واگذاری امور استان‌ها به مدارس علمیه و مدیریت‌های استانی است، افزود: واسپاری امور به مدارس علمیه به سبب این است که این مدارس به عنوان یک مرکز علمی خود را پاسخگو بدانند.
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها با تاکید بر اینکه، بحث مدرسه‌ محوری در حوزه‌های علمیه کشور با جدیت در حال پیگیری است، افزود: به هر میزان که مدارس علمیه شرایط بهتری را به لحاظ علمی، معنوی، اخلاقی و بصیرتی ایجاد کنند، زمینه برای واسپاری امور بیشتری برای آنها فراهم خواهد شد.
غفوری ادامه داد: رویکرد دیگر، تقویت و ارتقای حوزه‌های علمیه استان‌ها و شهرستان‌هاست از این رو پذیرش سطوح عالی در قم را ممنوع کردیم یعنی طلاب سطوح عالی را در قم پذیرش نمی‌کنیم تا آنها در شهرستان‌ها بمانند و در این مناطق دانش افزایی کنند.
او اظهار داشت: دروس خارج در استان‌ها و شهرستان‌ها با جدیت در حال راه اندازی و به رسمیت شناخته شدن هستند و تا کنون 15درس خارج در استان‌ها به رسمیت شناخته شده است و در حال پیگیری هستیم تا این میزان افزایش یابد.
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها بیان کرد: ‌رویکرد دیگر، توجه به رشته‌های تخصصی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام است و با این هدف، درخت‌واره رشته‌های تخصصی در حال تصویب در شورای گسترش است.
غفوری اضافه کرد: این مصوبه پاسخگوی نیازهای همه بخش‌ها در علوم الهی، انسانی و اسلامی خواهد بود و بی شک زمینه برای دائر کردن رشته‌های تخصصی در استان‌ها و شهرستان‌ها مهیا خواهد شد.
وی گفت: مدارس علمیه‌ای که سطح عالی دارند، می‌توانند بدون دائر کردن مرکز تخصصی، رشته تخصصی دائر و یا دوره برگزار کنند.
غفوری، رویکرد دیگر را برنامه‌ محوری برشمرد و بیان داشت: سند چشم‌انداز برنامه پنج ساله حوزه‌های علمیه نیز در حال مصوب شدن است که متعاقب آن ابلاغ خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حوزه‌های علمیه شیعه که بر محور مکتب اهل بیت (ع) تشکیل شده است، بزرگترین مسئولیت را در عصر غیبت کبری از سوی خداوند، صاحب شریعت و وجود مقدس حضرت امام زمان (عج) به عنوان حجت خدا به دوش دارند.
وی، با اشاره به قرارگرفتن در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: دوران کنونی یکی از حساس‌ترین دوره های عصر غیبت کبری است زیرا در قرون متمادی، علمای دین و جوامع شیعی پیروان مکتب اهل بیت (ع) دایر شدن حاکمیتی بر اساس قوانین الهی و بر اساس شریعت اسلامی را با محوریت مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تجربه نکرده بودند.
غفوری بیان کرد: چهلمین سال، سن کمال و عبور از دوران‌های سخت و دشوار و رسیدن به دورانی است که زمان بهره‌برداری از ثمرات و نتایج مجاهدت‌ها، تلاش‌ها و کوشش‌هاست،‌ دشمن نیز به همین سبب تمام هم و غم خود را متمرکز کرده و شبه احزابی را علیه انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ایجاد کرده است.
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها ادامه داد: اساس مسئولیت برای حفظ دین، قرآن، مکتب اهل بیت (ع) و آگاه سازی و هدایتگری نسل جوانی که مورد هجوم بی نظیر دشمن قرار گرفته اند بر عهده روحانیت، حوزه‌های علمیه و علماست.
غفوری گفت: دشمن با تمام توان و تجهیزات خود، هجوم فکری، اندیشه‌ای، اعتقادی، فرهنگی و اخلاقی را علیه ما آغاز کرده، بنابراین ما درگیر جنگ بسیار بزرگ فکری، فرهنگی و اخلاقی هستیم و اگر حوزه های علمیه در چنین شرایطی مسئولیت خود را نشناسند، بدون تردید ضربه بزرگی خواهیم خورد.
وی بیان کرد: امروز شرایط به مراتب حساس‌تر از آن روزی است که صدام و حزب بعث به تحریک استکبار به جمهوری اسلامی حمله کردند زیرا آن حمله ظاهری و آشکار بود.
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها افزود: ویرانی های آن حمله، کشته ها و مجروحان آن به چشم مشاهده می شد اما در جبهه فرهنگی از این خبرها نیست و بیشتر تبلیغات به نحوی است که شائبه صلح و دوستی را القا کند اما می توان گفت مظاهر فساد و بدحجابی از تلفات جبهه فرهنگی به شمار می رود.
وی اظهار داشت: امام زمان (عج) لحظه شماری می‌کند تا یکی از سربازانش به ثمر بنشیند و برای تاثیرگذاری فکری و اخلاقی وارد جامعه شود لذا نباید آن حضرت را منتظر بگذاریم و تابستان را تعطیل کنیم و باید تا حد ممکن از تعطیلی‌ها بکاهیم.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.