مکان: آمریکا/ منبع: ای بی سی نیوز

 

به گزارش جماران، ناآرامی ها در کنوشای ویسکانسین و چندین شهر دیگر آمریکا چند روز بعد از آنکه یک مرد سیاهپوست هدف تیراندازی یک مامور پلیس در این شهر قرار گرفته و زخمی شد، به راه افتاده و همچنان ادامه دارند.

در پی شلیک پلیس آمریکا به «جیکوب بلیک» جوان سیاه‌ پوست، شهر «کنوشا» در ایالت ویسکانسین شاهد سومین شب اعتراضات بود. 

گزارش خبر‌گزاری رویترز حاکی از آن است که این اعتراضات با حضور 300 تا 400 معترض برپا شد.

به گفته شاهدان عینی در سومین شب اعتراضات ضدنژادپرستی کنوشا باز هم ناآرام و ملتهب بود و صدای تیراندازی مدام به گوش می رسید.

مقامات محلی این تجمعات را غیر‌قانونی دانسته و سعی در متفرق کردن معترضان داشته ‌اند.

پلیس ضد شورش با گلوله‌ های پلاستیکی، گاز اشک ‌آور و نارنجک صوتی به معترضان حمله کرد. تصاویری نیز منتشر شده که نشان می ‌دهد گروهی از افراد مسلح «برای حفاظت از کسب‌ وکارها در مقابل آشوبگران» در شهر حضور دارند. 

گزارش شد که یک خودروی زرهی پلیس تلاش کرد تا از میان جمعیت مقابل ساختمان دادگاه عبور کند. معترضان همچنین پرچم آمریکا را در مقابل حصار دادگاه به آتش کشیدند. تعدادی دیگر از معترضان به سمت نیروهای پلیس پشت این موانع بطری و مواد محترقه پرتاب کردند.

وقتی پلیس به معترضان دستور داد که متوقف شوند جمعیت در پاسخ شعار دادند: «جان سیاه پوستان مهم است». پلیس سپس به سمت آنها گلوله ‌های پلاستیکی شلیک کرد.

در درگیری ‌های شب گذشته، سه نفر هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌ اند و یک نفر کشته شده است. هنوز عوامل تیراندازی مشخص نیستند.

معترضان در آتلانتای آمریکا نیز در اعتراض به تیراندازی پلیس به بلیک، به خیابان‌ ها آمدند و این تظاهرات هم با خشونت همراه شد.

معترضان آتلانتا ابتدا در پارک «وودراف» در مرکز این شهر تجمع کردند تا حمایتشان را از جاکوب بلیک نشان دهند. کمی بعد از این تجمع معترضان به سمت ساختمان مقر حوزه پنجم پلیس آتلانتا راهپیمایی کردند و به گفته پلیس این شهر، این معترضان در آنجا پنجره یک ساختمان را شکستند. دست ‌کم یک تن از سوی پلیس بازداشت شده است.

روز یک شنبه پلیس در این شهر به سوی یک جوان سیاه پوست 29 ساله با نام جیکوب بلیک از فاصله نزدیک و در حالی که داخل خودروی خود نشسته بود دست ‌کم 7  بار شلیک کرد و این موضوع خشم مردم شهر را برانگیخت و آنها را به خیابان ‌ها کشاند.

تصاویر منتشر شده در شبکه های مجازی نشان می دهد که این مرد سیاهپوست در حال رفتن به سوی یک خودرو بوده که دو مامور پلیس به دنبال وی رفته و یکی از آنها چندین گلوله به سوی او شلیک کرده است.

خانواده بلیک اعلام کردند که وی از ناحیه کمر به پایین فلج شده است.

«پاتریک سالوی» وکیل مدافع خانواده بلیک تصریح کرد که جیکوب متحمل آسیب شدیدی در ناحیه روده بزرگ، روده کوچک، کلیه، کبد و معده شده است.

پزشکان هنوز نمی ‌دانند که این وضعیت به طور دائم ادامه خواهد داشت یا اینکه موقتی است.

طبق گفته یکی دیگر از وکلای خانواده بلیک به نام «بنجامین کرامپ»، گرچه پزشکان نمی ‌دانند که آیا جیکوب برای همیشه فلج خواهد بود یا خیر، به خانواده ‌اش اعلام شده است که چشم‌ انداز بهبود وضعیت پسرشان چندان امیدوارکننده نیست.

روز گذشته گزارش ‌هایی منتشر شد که این اعتراضات حالت مسلحانه به خود گرفته و مردم با سلاح ‌هایشان به خیابان ‌ها آمده اند و شهر کنوشا وضعیت جنگی دارد.

«تونی ایورس» فرماندار ایالت ویسکانسین آمریکا در پی اعتراضات در این ایالت وضع اضطراری اعلام کرد و دستور استقرار 125 نیروی گارد ملی آمریکا را در این شهر صادر کرد.

پس از قتل «جورج فلوید» در شهر مینیاپولیس آمریکا به دست پلیس این شهر، اعتراضات گسترده به نژادپرستی و بی‌ عدالتی در سراسر این کشور به راه افتاده و هر روز در حال گسترش است.

 

مکان: آمریکا

منبع: ای بی سی نیوز

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.