گزارش جی پلاس؛

کشف جهان‌های بیگانه در کهکشانی دیگر

محققان برای اولین بار وجود سیاراتی را در خارج از کهکشان راه شیری تائید کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ محققان در اکتشافات خود از اثر نجومی موسوم به «ریزهمگرایی» برای کشف سیارات در کهکشان 3/8 میلیارد سال نوری از زمین استفاده می‌کنند. آنها برای اولین بار وجود سیاراتی را در خارج از کهکشان راه شیری تائید کردند.

برای نخستین بار در تاریخ، منجمان سیاراتی را در فراسوی کهکشان راه شیری یافتند. این سیارات فراکهکشانی جرم‌هایی بین ماه و مشتری دارد و کشف آنها مؤید آن است که تنها سیاره ما دارای چنین سیاراتی نیست.

مسئولیت کشف سیارات فراکهکشانی برعهده دانشمندان دانشگاه اوکلاهاما بوده است و برای اولین باری است که کسی موفق به کشف سیاراتی در خارج از کهکشان راه شیری شده است. این سیارات کوچک بهترین گزینه برای تائید استفاده از فناوری ریزهمگرایی است.

محققان در فناوری ریزهمگرایی فرکانس‌های بالا را با مدل‌سازی داده‌ها برای تعیین جرم تجزیه و تحلیل می‌کنند. ریزهمگرایی، نوعی اثر نجومی است که از طریق آن، میدان گرانشی یک شیء، نور را هنگام عبور از کنار یک ستاره یا دور اختر می‌شکند. وقتی که این شیء بین زمین و منبع نور قرار گیرد، این اثر تصاویری ایجاد می‌کند که آن را می‌توان روی زمین مشخص کرد.

تاکنون تمام اشیاء کشف شده از طریق فناوری ریزهمگرایی در محدوده‌های کهکشان راه شیری بوده‌اند. این تیم تحقیقاتی، داده‌های به دست آمده را برای شناخت این سیارات فراکهکشانی مورد استفاده قرار داده‌اند.

این کهکشان در 3/8 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده است و هرگز امکان مشاهده مستقیم سیارات موجود در آن حتی با بهترین تلسکوپ‌ها نیز وجود ندارد. اما با وجود این، محققان به دنبال مطالعه آنها و کشف موجودیت آنها هستند.

دیدگاه تان را بنویسید