یک ویروس، کلید کشف علت‌ آلزایمر می‌شود

تحقیقات پیشرفته حاکی از این است که یک ویروس تاثیرگذار بر یک میلیون نفر آمریکایی در هر سال، می‌تواند ریسک ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران،محققان دانشگاه استنفورد کشف کردند که ویروس زونا (shingles) می‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد چرا که افرادی که واکسن زونا دریافت کرده‌اند ۲۰ درصد احتمال کمتری برای ابتلا به آلزایمر در سال‌های بعد داشته‌اند. به گفته کارشناسان، این حوزه جدید تحقیقات ارتباط‌دهنده ویروس زونا با زوال عقل می‌تواند کلید پیشرفت‌هایی در رمز و راز آلزایمر باشد.

ایرنا به نقل از «دیلی میل» نوشت: به طور تصادفی وقتی که افراد پیر می‌شوند این ویروس می‌تواند مجددا فعال شده و از طریق سیستم عصبی به پوست منتقل شود. پزشکان اطمینان ندارند که چه عاملی باعث فعال شدن مجدد این ویروس می‌شود اما شواهد حاکی است که این مساله با ضعیف شدن سیستم ایمنی ارتباط دارد.

در آمریکا هر سال حدود یک میلیون نفر به زونا مبتلا می‌شوند و ۵۰۰ هزار نفر نیز هر سال آلزایمری می‌شوند.

یک ویروس، کلید کشف علت‌ آلزایمر می‌شود

بررسی‌های انجام شده توسط محققان بر روی سوابق پزشکی ۳۰۰ هزار نفر در ولز مشخص کرد که واکسیناسیون خطر ابتلا به زوال عقل را ۲۰ درصد کاهش داده است. محققان سپس تحلیل‌های مشابهی در آمریکا و استرالیا نیز انجام دادند و همین روند را مشاهده کردند. در همین حال محققان در دانشگاه آکسفورد هم مطالعاتی انجام دادند که تئوری ارتباط زونا با آلزایمر را تایید کرد.

از آنجا که ارتباط بین زونا و زوال عقل هنوز یافته‌ای جدید است، تحقیقات هنوز مشخص نکرده است که زونا چگونه موجب ایجاد برخی از موارد آلزایمر می‌شود. برای مدتی طولانی، اکثر تحقیقات مربوط به آلزایمر تنها بر یک تئوری تمرکز داشته است از این رو مطالعه ارتباط بین زوال عصبی و ویروس‌ها یک فرصت جدید برای حل معمای آلزایمر است.

دیدگاه تان را بنویسید