ایرانی‌ها چقدر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

در یک نظرسنجی انجام شده، میزان استفاده مردم ایران از پیام رسان‌های داخلی و خارجی، مشخص شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ فضای مجازی این روز‌ها به جزء جدانشدنی زندگی افراد تبدیل شده است و شاید بتوان پیوند بین افراد با دنیای مجازی را به خصوص در برخی اقشار پیوندی ناگسستنی دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ در روزگاری که بسیاری از امور و خدمات، تحت تاثیر پیشرفت فناوری و تکنولوژی، در دنیای مجازی انجام و ارائه می‌شوند، دیگر نمی‌توان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و نیاز به  آن را فقط به قشر جوان و نوجوان نسبت داد؛ چرا که افراد با هر سن و شرایطی در هر کجای کشور خواسته یا ناخواسته نیاز دارند برای انجام امور خود، سری به دنیای مجازی بزنند.

بر همه آشکار است که خوب یا بد، با گذشت هر روز، این نیاز یا حتی در مواردی، وابستگی به تلفن‌های همراه بیشتر می‌شود و گمان نمی‌رود کسی منکر آن باشد.

در نتیجه اهمیت شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروزه و به منظور بررسی میزان استفاده افراد و اقشار مختلف از این شبکه ها، یک نظر سنجی در این زمینه توسط جهاد دانشگاهی انجام و نتایج آن منتشر شد؛ نتایجی که در ادامه به بررسی و تحلیل آن ها می‌پردازیم.

نتایج جدیدترین نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد ۸۲.۲ درصد ایرانیان دست‌کم از یکی از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

این نظرسنجی در روز‌های ۲۰ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ به شیوه مصاحبه حضوری انجام و در این نظرسنجی با ۳۹۹۰ نفر از هموطنان مصاحبه شده است.

بر اساس این نظرسنجی، روند میزان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی از خرداد ۱۴۰۱ سیر صعودی داشته است. به این صورت که استفاده از روبیکا و ایتا تقریبا حدود ۵ برابر شده است.

یکی دیگر از تغییراتی که به چشم می‌خورد شیب نزولی استفاده از واتساپ از خرداد ۱۴۰۱ است.

ایرانی‌ها چقدر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

بر این اساس، میزان استفاده مردان و زنان از شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به تلگرام و واتس‌اپ بیشتر بوده است.

ایرانی‌ها چقدر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

در زمینه استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی، براساس نظرسنجی استفاده زنان نسبت به مردان از همه پیامرسان های داخلی بیشتر بوده است.

همچنین در این میان، بیشترین سهم استفاده از پیامرسان های داخلی توسط مردان و زنان گویا به ایتا می‌رسد.

برآورد می‌شود استفاده از روبیکا در میان جوانان یعنی سنین ۱۸ تا  ۲۹  سال و دیپلمی‌ها، بیشتر است.

بر همین اساس، دانشگاهی‌ها در میان پیام‌رسان های داخلی بیشتر از ایتا استفاده می‌کنند.

ایرانی‌ها چقدر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

این نظر سنجی نشان می‌دهد استفاده از پیام‌رسان واتس اپ  تیر ۱۴۰۰ به بالاترین حد خود رسیده و در شهریور ۱۴۰۳ که زمان انجام این تحقیق و بررسی بوده نیز به کمترین حد خود در ۶ سال اخیر رسیده است.

ایرانی‌ها چقدر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

میزان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی نیز همان طور که گفته شد از خرداد ۱۴۰۱ رشد چشمگیری را تجربه کرده و در شهریور ۱۴۰۳ به اوج خود رسیده است.

ایرانی‌ها چقدر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

دیدگاه تان را بنویسید