دو بارش شهابی و یک ابرماه در آسمان پاییز

اصولا از پاییز به عنوان فصل بارش شهاب سنگ ها یاد می شود زیرا بیشتر بارش های شهابی در سال در همین فصل اتفاق می افتد اما اکتبر ۲۰۲۴ تنها شامل ۲ بارش شهابی و یک رویداد ابرماه است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ به نقل از آکیوودر، اکتبر امسال احتمالا شانس نادری برای رصد ستاره دنباله دار فراهم می کند و برخی از عکاسان از هم اکنون تصاویری از ستاره دنباله دار C/۲۰۲۳ (Tsuchinshan-ATLAS) در آسمان صبح ثبت کرده اند. ستاره دنباله دار مذکور در تاریخ ۲۸ سپتامبر در نزدیکی روستای آگواس بلانکاس در اروگوئه رصد شد.

مهر نوشت؛ در هفته دوم ماه جاری میلادی(اکتبر) بارش شهابی دراکونید(Draconid) آغاز می شود که نخستین بارش از اواسط آگوست ۲۰۲۴ میلادی تاکنون است.

در بارش شهابی دراکونید هزاران شهاب سنگ آسمان را روشن می کنند. البته بارش شهابی دراکونید امسال احتمالا حجم کمتری دارد و در شب ۷ اکتبر امسال و ساعات اولیه سه شنبه ۸ اکتبر ۲۰۲۵ میلادی حدود ۱۰ شهاب سنگ به ازای هر ساعت در آسمان رصد خواهد شد.

علاوه بر آن نخستین ماه کامل پاییز امسال نیز ابر ماه خواهد بود که در ۱۷ و ۱۸ اکتبر آسمان شب را روشن می کند. این سومین مورد از ۴ ابرماه متوالی در ۲۰۲۴ میلادی است. طی این رویداد ماه درخشان تر و بزرگ تر از ماه کامل معمولی دیده می شود.

از سوی دیگر هرسال در میانه اکتبر بارش شهابی جباری(Orionids ) رخ می دهد اما امسال این رویداد بسیار محدود تر است. به طور معمول طی این بارش شهابی در هر ساعت ۲۰ ستاره دنباله دار دیده می شود. اما طبق گفته جامعه شهاب سنگ آمریکا، در ۲۰۲۴ میلادی ماه کامل روی چشم انداز این رویداد نجومی که در شب ۲۰ اکتبر اتفاق می افتد، تاثیر خواهد گذاشت.

افراد می توانند چند ستاره دنباله دار در آسمان شب را به خصوص پس از نیمه شب به وقت محلی رصد کنند. کارشناسان توصیه کرده اند افراد برای رصد بهتر این رویداد روی مناطق تیره آسمان که ماه دیده نمی شود، تمرکز کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید