چرا مریخ جو خود را از دست داده است؟

دانشمندان پاسخی برای این سوال که چرا مریخ جو خود را از دست داده، پیدا کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ مریخ وقتی میلیارد‌ها سال پیش جو خود را از دست داد، از سیاره‌ای که می‌توانست از حیات پشتیبانی کند، به دنیای بیابانی سرد تبدیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ اما دقیقاً اینکه چه اتفاقی برای هوای غلیظی که سیاره سرخ را احاطه کرده بود، رخ داد، دانشمندان را برای چندین دهه متحیر کرده است.

اکنون محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در ایالات متحده معتقدند که پاسخ ممکن است پنهان یک جواب ساده باشد و آن اینکه این جو در خاک رس غنی از آهن سیاره فرو رفته است.

آنها پیشنهاد می‌کنند که بیشتر اتمسفر از دست رفته مریخ در حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش توسط پوسته سیاره - به شکل متان - جذب شده است.

محققان گفتند که این موضوع این امیدواری را افزایش می‌دهد که روزی، متان ذخیره شده در گل مریخ بتواند بازیابی شود و به عنوان سوخت در ماموریت‌های آینده بین مریخ و زمین مورد استفاده قرار گیرد.

الیور جاگوتز، استاد زمین شناسی در بخش زمین، جو و علوم سیاره‌ای در MIT توضیح داد: این متان ممکن است در آینده به عنوان منبع انرژی در مریخ وجود داشته باشد و احتمالاً از آن استفاده شود.

اعتقاد بر این است که مریخ زمانی دارای اتمسفر غلیظ، آب مایع و میدان مغناطیسی قوی بوده است - شرایط اساسی که باعث شکوفایی حیات در زمین می‌شود.

محققان ادعا می‌کنند که با گذشت زمان، آب در مریخ از میان سنگ‌ها نفوذ کرد و یک واکنش زنجیره‌ای آهسته ایجاد کرد که دی اکسید کربن را از جو بیرون کشید و آن را به متان، شکلی از کربن تبدیل کرد.

دکتر جاشوا موری که اخیراً از رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه MIT فارغ التحصیل شده است، افزود: در این برهه از تاریخ مریخ، ما معتقدیم که دی اکسید کربن در همه جا، در هر گوشه و شکافی وجود دارد و آبی که از میان صخره‌ها تراوش می‌کند پر از دی اکسید کربن است.

محققان گفتند که آب ابتدا با یک ماده معدنی غنی از آهن به نام پریدوت که در مریخ فراوان است واکنش نشان داده و اکسید آهن تشکیل می‌دهد و رنگ نارنجی مایل به قرمز را به این سیاره می‌دهد.

آنها افزودند که این فرایند به مولکول‌های هیدروژن آزاد آب اجازه می‌دهد تا با دی اکسید کربن ترکیب شوند و متان را تشکیل دهند.

در همین حال، محققان گفتند که الیوین به آرامی در طول زمان به نوعی خاک رس غنی از آهن به نام اسمکتیت تبدیل شده است.

تحقیقات قبلی این تیم نشان داد که اسمکتیت می‌تواند کربن را برای میلیارد‌ها سال ذخیره کند.

محققان محاسبه کردند که اسمکتیت در سیاره سرخ می‌تواند معادل ۸۰ درصد جو مریخ اولیه را حمل کند.

دکتر موری افزود: ما دریافتیم که تخمین‌های حجم رس جهانی در مریخ با بخش بزرگی از دی اکسید کربن عنصری در مریخ که به‌عنوان ترکیبات آلی در پوسته غنی از رس جدا شده است، مطابقت دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید