جماران؛

گیاهان قادر به حل مشکلات هستند!

تیمی از دانشمندان دریافته اند که گیاهان نه تنها موجودات زنده هستند، بلکه دارای نوعی هوش نیز هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جماران؛ به نقل از مجله علمی: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گیاهانی مانند گلدن میله‌ها به اندازه کافی باهوش هستند که می‌توانند سایر گیاهان مجاور را بدون تماس با آنها تشخیص دهند و با موقعیت‌های تهدیدآمیز مانند خورده شدن توسط گیاه‌خواران سازگار شوند.

بسیاری از دانشمندان هوش را به عنوان وجود یک سیستم عصبی مرکزی تعریف می کنند که از طریق آن سیگنال های الکتریکی پیام هایی را برای پردازش اطلاعات به اعصاب دیگر ارسال می کنند.

اگرچه گیاهان مانند انسان مغز ندارند، اما دارای یک سیستم عروقی هستند که شبکه ای از سلول هاست که آب، مواد معدنی و مواد مغذی را برای کمک به رشد آنها انتقال می دهد.

دانشمندان خواستار تعریف مجدد هوش برای گنجاندن حل مسئله به عنوان نشانه هستند.

آندره کسلر، استاد بوم شناسی و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه کرنل می گوید: بیش از 70 تعریف منتشر شده از هوش وجود دارد و هیچ توافقی در مورد چیستی آن، حتی در یک زمینه خاص وجود ندارد.

مطالعات قبلی نشان داده است که گیاهان هنگامی که در معرض عوامل استرس زای محیطی مانند آسیب به برگ ها و ساقه هایشان قرار می گیرند، صداهای پریشانی با فرکانس بالا منتشر می کنند.

دانشمندان همچنین پیشنهاد کردند که گیاهان ممکن است بتوانند بشمارند، تصمیم بگیرند، خویشاوندان خود را بشناسند و حتی رویدادها را به خاطر بسپارند.

آخرین کشف از مطالعه میله‌های طلایی، گل‌هایی که در سرتاسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت شد، به دست آمد. این ماده شیمیایی ترشح می کند که به حشره می گوید که آسیب دیده است و منبع غذایی ضعیفی است.

سپس دانشمندان توانستند ترکیبات آلی فرار (VOC) را از یک "میله طلایی" که همان مکانیسم دفاعی را برای جلوگیری از خورده شدن ایجاد می کرد، شناسایی کنند.

کسلر توضیح داد: «این با تعریف ما از هوش مطابقت دارد. بسته به اطلاعاتی که از محیط دریافت می کند، گیاه رفتار استاندارد خود را تغییر می دهد.

این تیم آزمایش‌هایی را در سال 2021 انجام دادند که نشان داد «میله طلایی» می‌تواند درصد بیشتری از نور قرمز دور یا نور روز را که از برگ‌های گیاهان مجاور منعکس می‌شود، تشخیص دهد.

هنگامی که گیاهان همسایه احساس می کنند که یک گیاه میله طلایی در نزدیکی آن خورده می شود، با رشد سریع تر و انتشار مواد شیمیایی دفاعی بیشتر سازگار می شوند، وقتی هیچ همسایه ای در نزدیکی وجود ندارد که آنها را در مورد یک تهدید بالقوه هشدار دهد، گیاهان درگیر رشد سریع و واکنش شیمیایی نمی شوند. چیزی است که ارسال می کند متفاوت است، و علاوه بر این، "میله طلایی" مواد شیمیایی ساطع شده توسط آفت را شناسایی می کند و از آنها به عنوان سیگنال تهدیدی استفاده می کند که ممکن است به آن حمله کند.

 

مطالعات سایر محققان نشان داده است که هر سلول گیاهی دارای ادراک نور با طیف وسیع و مولکول های حسی برای تشخیص ترکیبات فرار بسیار خاص است که از گیاهان همسایه می آیند.

به گفته کسلر، استفاده از مفهوم هوش برای گیاهان می‌تواند فرضیه‌های جدیدی را در مورد مکانیسم‌ها و عملکردهای ارتباط شیمیایی گیاه ایجاد کند، در حالی که تفکر مردم را در مورد معنای واقعی هوش تغییر دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید