برای بازی " همستر " وقت بگذاریم یا خیر؟

موج همستر کامبت، این بازی کریپتویی تلگرامی آنقدر شدید است که اگر اطلاعات درست و کافی نداشته باشیم در آن غرق می‌شویم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ فرقی ندارد در مترو و اتوبوس یا خیابان باشید یا سرکار و کلاس و هرجای دیگر، حتما با پدیده ضربه‌های سریع انگشت بر روی صفحه موبایل مواجه شده اید، پدیده‌ای که بعید است کسی اهل فضای مجازی باشد و علت آن را نداند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ درست است، همستر! همستر همان علتی است که خود معلول خیلی از موارد است، شاید خیال ثروت و امید واهی یا بی اطلاعی و ساده انگاری.

برای کسانی که  هنوز نمی‌دانند همستر کامبت چیست

اما همستر کامبت، این ترند امروزِ جهان که از آن صحبت می‌کنیم و کودک و پیر و نوجوان را دچار خود کرده، دقیقا چیست ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت همستر کامبت یک بازی جدید کریپتویی تلگرامی است که پس از ثبت نامی بی دردسر و از طریق اکانت تلگرامی، به واسطه ضربه زدن روی صفحه گوشی به شما سکه‌هایی می‌دهد با این وعده که به زودی به ارز دیجیتال و سپس پول تبدیل خواهد شد.

بعد از پروژه کریپتویی نات کوین که منجر به دریافت پول از این طریق توسط برخی شد، همستر توانست عده بسیار زیادی را به سمت خود جذب کند، پس اگر شما هم در چند هفته اخیر شاهد مخاطبانی بوده اید که پشت سر هم به تلگرام جوین یا همان اضافه می‌شوند، تعجب نکنید، دلیل آن یک چیز است، همستر!

همستر کامبت چیست؟

اما قطعا ماجرا به همین جا یعنی فقط ضربه زدن روی موبایل ختم نمی‌شود. بازی به صورت مرحله‌ای پیش می‌رود و کاربر باید برای عبور از هر مرحله مقدار معینی سکه که کم هم نیست را دریافت کند. شاید اوایل، کار با انگشت زدن روی صفحه راه بیفتد اما وقتی میزان سکه های قابل دریافت در مرحله بیشتر شود، کاربر به خصوص اگر دارای مشغله‌های دیگری در زندگی باشد، به فکر راه‌های جایگزین می‌افتد. یکی از این راه‌ها نصب برنامه‌هایی است که با گرفتن اجازه از کاربر و دسترسی کامل به گوشی کاربر، به طور خودکار کار کلیک کردن را انجام می‌دهند. پس اگر کسانی را دیدید که با اختلاف بسیار زیاد پیشتاز هستند، به پای تلاش شبانه روزیشان و کم کاری خودتان نگذارید، تا مبادا تمام وقت طلای خود را پای پروژه‌ای نا معلوم بگذارید و سلامتی خود را به خطر بیندازید.

این جاست که باید گفت در وهله اول این همستر بی آزار شاید امن به نظر برسد، اما عواقبی به همراه دارد.

اگر همستر بازی می‌کنید، بدانید

عواقبی که بازی همستر برای کاربر به همراه دارد، از نوعِ مجازی!

کانال‌ها و ربات‌های جعلی، اخبار کذب و پیشنهادات وسوسه برانگیز برای نصب برنامه‌های مختلف و ورود به کانال‌های گوناگون، همان خط قرمزهایی هستند که می‌توانند امنیت و حریم شخصی کاربر را به خطر بیندازند؛ اما خیال ثروت و زیاده‌خواهی اجازه نمی‌دهد به ‍آن‌ها فکر کنید.

به دنبال همین موضوع و بالا رفتن احتمال هک و کلاهبرداری، سخنگوی مرکز ملی فضای نیز چند روز پیش با انتشار پستی در فضای مجازی درباره ماین کردن به شیوه جدید که بازی های کریپتویی است و می‌تواند بستر هک و کلاهبرداری را فراهم کند، هشدار داد.

عواقب همستر در دنیای مجازی

عواقب همستر در دنیای واقعی هم به دنبال شماست!

با وجود همه احتمالات و خطراتی که همستر و امثال آن می‌توانند در دنیای مجازیِ شما برایتان به همراه داشته باشند، از تاثیر آن بر بدن در دنیای  واقعی نیز نباید غافل شد.

در ساده‌ترین حالت ممکن هم که بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، واضح است که استفاده از تلفن همراه به طور معمول هم خالی از ضرر و زیان نیست. از تاثیر آن بر روی چشم و اعصاب گرفته تا گردن درد و آرتروز و ... .

همستر باعث گردن درد می شود؟

حال فرض کنید این مصرف روزانه به چند برابر حد معمول و معقول خود برسد. چشم‌هایی که مدام به صفحه گوشی خیره شده یا حداقل هرچند دقیقه یک بار آن را چک و ماین کردن را شروع می‌کند. ذهنی که مدام به دریافت سکه‌های بیشتر و عقب نماندن از بقیه فکر می‌کند و به دنبال آن انگشتانی که با تمام توان با رویای رسیدن به ثروتی بی دردسر که البته دردسرهای خاص خود را دارد، در شرایطی بلاتکلیف و نامعلوم بر روی صفحه گوشی ضربه می‌زند.

همستر سلامت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد

آسیب‌های جسمی 

همان طور که یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اشاره کرده، پر واضح است که انجام برخی امور حتی بی ضرر، به طور مکرر، مثل تایپ کردن یا حتی قلاب بافی، در طولانی مدت می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد و همان طور که انتظار می‌رود، همستر هم از این قاعده مستثنی نیست، چه بسا آسیب زننده‌تر!

تاثیر همستر بر سلامت چشم، کردن و انگشت‌ها

باید گفت آسیب‌های فشاری به دست، تاندون‌ها و ماهیچه‌های انگشتان ناشی از ضربات سریع و مکرر بر روی صفحه و حتی نگه داشتن طولانی مدت تلفن همراه در حالات مختلف، گردن درد ناشی از فشار مداومی که بر روی ستون فقرات گردنی به دلیل خم شدن رو به جلو ایجاد می‌شود و بیماری سندرم چشم دیجیتال ناشی از خیره شدن مداوم به صفحه نمایش و فواصل دید نامناسب که با خستگی چشم، سردرد، خشکی چشم و تاری دید همراه است، می‌تواند از عمده مشکلاتی باشد که همستربازها به آن ها دچار می‌شوند.

آسیب‌های روحی

البته که نباید از آثار روانی این بازی و تاثیر آن در زندگی و ارتباطات اجتماعی غافل شد؛ چرا که به گفته یک پزشک حوزه روانشناسی، انجام مداوم این بازی و احساس کاذبی که پس از هربار افزایش سکه‌ها به افراد دست می‌دهد، به مرور می‌تواند در ترشح دوپامین و عملکرد آن که مرتبط با احساس لذت و ایجاد انگیزه‌ است، تاثیر بگذارد و فرد را نسبت به موفقیت‌ها و لذت های بزرگتر، بی تفاوت کند‌.

تاثیر همستر بر روان

ضربه مهلک این ماجرا آن جایی خواهد بود که سکه‌های مجازی کسب شده به هر قیمتی، به هر دلیلی برای فرد قابل دسترسی و دستیابی نشود، آن وقت خواهد بود که فرد، شکست در سرمایه‌گذاری که دو ثروت مهم خود یعنی سلامتی و وقتش را برای آن به میان آورده بود را تجربه می‌کند.

توصیه نهایی

با وجود تمام موارد ذکر شده و تذکرات داده شده، با توجه به موج به راه افتاده در این مسیر، شاید تلاش برای بازداشتن و متوقف کردن افراد برای کاری که همه گیر شده و جذابیت و کنجکاوی به همراه دارد، سخت و تاحدودی بی تاثیر باشد؛ اما آن طور که از توصیه‌های پزشکان و کارشناسان برمی‌آید، حداقل کمک به خود این است که همستر را آن قدرها هم جدی نگیریم و نه به چشم یک سرمایه گذاری آینده‌دار بلکه به چشم فقط یک بازی به آن نگاه کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید