جیمزوب دمای یک سیاره فراخورشیدی سنگی را اندازه گرفت

طبق گفته محققان، تلسکوپ جیمز وب موفق شده است برای اولین بار دمای یک سیاره فراخورشیدی سنگی را اندازه گیری کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محققان اعلام کردند که تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین بار دمای یک سیاره سنگی را در خارج از منظومه شمسی اندازه گیری کرد و دریافته اند که این سیاره احتمالا فاقد جو است و زمانی که منظومه تراپیست-۱ در سال ۲۰۱۷ کشف شد، ستاره شناسان در مورد این سیاره هیجان زده شدند. این احتمال وجود دارد که برخی از سیارات آن هفت کوه صخره‌ای باشند که از نظر اندازه و جرم تقریباً شبیه زمین، قابل سکونت هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ این سیاره تنها ۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، سیارات به دور ستاره کوتوله قرمز بسیار سرد آن بیشتر از سیارات سنگی منظومه شمسی می‌چرخند، اما ستاره آن‌ها انرژی بسیار کمتری نسبت به خورشید ما می‌دهد.

این سیستم یک هدف آشکار برای تلسکوپ وب ایجاد کرد، که از زمان انجام اولین مشاهدات خود در جولای سال گذشته، تعدادی از اکتشافات علمی را به ثبت رساند.

ستاره شناسان بر روی Trappist-۱b، نزدیک‌ترین سیاره به ستاره خود تمرکز کردند، زیرا تشخیص آن آسان‌تر بود. ابزار مادون قرمز Webb (MIRI) تغییر در روشنایی را با حرکت سیاره پشت ستاره خود اندازه گیری کرد، چیزی که به عنوان خسوف ثانویه شناخته می‌شود.

السا دوکروت، یکی از نویسندگان مطالعه جدیدی که در مجله نیچر منتشر شده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: "پیش از ناپدید شدن در پشت ستاره، این سیاره بیشترین نور را از خود ساطع می‌کند".

همچنین، با کم کردن روشنایی ستاره، محققان توانستند میزان نور مادون قرمزی که سیاره ساطع می‌کند را محاسبه کنند. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ابزار MIRI می‌تواند مانند یک "دماسنج غول‌پیکر" عمل کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید