آیت الله فاضل لنکرانی امام را الگوی انسان های شجاع و مجاهد و مبارز و قیام کننده برای خدا دانست و خاطرنشان کرد: امام فقط از خدا می ترسید و رسالتش را فقط برای خدا به انجام رساند؛ البته در چنین روزی امام بزرگوارمان را از دست دادیم، اما اکنون شخصیتی در جایگاه امام قرار دارد که ریشه های انقلاب را هم در داخل و هم در خارج محکم کرده و سیاست های امام را برای بشریت به بهترین شکل تبیین می کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حادثه ۱۵ خرداد را به مثابه یک رسالت الهی برای ملت ایران دانست که توسط امام خمینی(ره) محقق شد و خاطرنشان کرد: ۱۵ خرداد مبدا انقلاب اسلامی ماست.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ۱۴ خردادماه در مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) که در مصلای رشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالگرد ارتحال ملکوتی معمار کبیر انقلاب اسلامی و یوم الله پانزدهم خرداد، اظهار کرد: این ایام در سال جاری با یک مصیبت بزرگ مصادف شده و آن شهادت رئیس جمهور خدوم و جهادی و مخلص این کشور و همراهان ایشان است.

وی با اشاره به ویژگی های حادثه ۱۵ خرداد، افزود: امام خمینی(ره) فرمود که ۱۵ خرداد ۴۲ آغاز همه تحولات در ایران بود و موجب شکل گیری انقلاب اسلامی شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ۱۵ خرداد را عنایتی بزرگ از طرف خداوند تبارک و تعالی به کشور و ملت ایران دانست و تصریح کرد: ۱۵ خرداد مبدا تحولات ایران از آن زمان تا زمان حاضر است و تا زمان آینده خواهد بود.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به آیه «وَلَقَدۡ أَرۡسَلۡنَا مُوسَیٰ بِـَٔایَٰتِنَآ أَنۡ أَخۡرِجۡ قَوۡمَکَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ»، هدف از ارسال انبیای الهی را برای هدایت بشر دانست و تاکید کرد: خداوند به وسیله ارسال رسل در درجه اول به فکر هدایت مردم است تا جامعه را از ظلمات خارج کند و به نور سوق دهد.

وی هدف از ارسال انبیای الهی را تکامل و سعادتمندی بشر دانست و متذکر شد: گاهی ما عوامانه و سطحی فکر می کنیم و هدف از ارسال پیامبران را فقط در ابلاغ تکالیف الهی برای بشر می بینیم، در حالی که پیامبران آمدند تا بشر را خداگونه کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه خداوند از میان همه موجودات عالم به انسان برتری بخشید، تاکید کرد: اگر انبیای الهی نبودند، انسان نه در یک ظلمت، بلکه در ظلمات و بدبختی ها و آلودگی ها به سر می برد؛ یک بیان از این ظلمات و آلودگی ها پست تر شدن از حیوان است، اما خداوند با ارسال پیامبرانش بشر را لایق جایگاهی بالاتر از ملائکه قرار داد و او را به اسما و صفات الهی رساند.

وی انسان را مظهر اسمای خدا دانست و یادآور شد: وقتی خداوند حضرت آدم(ع) را خلق کرد، به ملائکه فرمود که به آدم سجده کنند، زیرا آدم مظهر اسمای خدا بوده و این شناسنامه حقیقی هر انسانی است؛ یعنی خداوند در وجود همه انسان ها نفسی قرار داده که بالقوه دارای صفات الهی است.

آیت الله فاضل لنکرانی حادثه ۱۵ خرداد را به مثابه یک رسالت الهی برای ملت ایران دانست که توسط امام خمینی(ره) محقق شد و خاطرنشان کرد: ۱۵ خرداد مبدا انقلاب اسلامی ماست؛ انقلابی که ریشه در قرآن و سنت پیامبر(ص) و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و عاشورا و مهدویت دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما ربطی به تفکرات سرمایه داری غربی و شرقی ندارد، ادامه داد: این انقلاب از نظر تاریخی نیز نمونه ندارد و نمی توان مشابه آن را در انقلاب های طبیعی بشر طی ۱۰۰ سال و ۲۰۰ سال و ۵۰۰ سال و هزار سال گذشته پیدا کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هنر بزرگ امام را خدامحوری دانست و متذکر شد: امام نگاهش به خدا و به قرآن و به دستورات رسول الله و ائمه معصومین(ع) بود و می خواست آموزه های دینی را پیاده کند و لذا برای شناخت انقلاب امام، باید اندیشه و دیدگاه امام را بشناسیم و الگو قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خودشان طی سال های گذشته مکرر فرمودند این انقلاب پیرشدنی و تمام شدنی نیست، عنوان کرد: باور ماست که در تکوین الهی برای هر قوم یک اجل و پایانی قرار داده شده، اما اسلام اجل پذیر نبوده و بناست که روز به روز در این دنیا گسترده تر شود؛ در واقع سنت و اراده الهی بر این است که اسلام روز به روز توسعه پیدا کند و در دنیا فراگیر شود تا همه انسان ها را در زیر چتر خودش قرار دهد و به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) برساند.

آیت الله فاضل لنکرانی اسلام و انقلاب اسلامی را عنایت خداوند در حق ملت ایران دانست و تصریح کرد: خودمان و خانواده مان و جامعه مان باید از فرصت ایام سالگرد ارتحال امام و قیام ۱۵ خرداد برای درک این نعمت الهی بهره بگیریم و لذا یکی از توصیه های اکید امام راحل به مردم، قدردانی نعمت اسلام و انقلاب و مراقبت از این نعمت الهی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کلمات و بیانات و فرمایشات امام را درس آموز دانست و گفت: هیچ سخنرانی از امام وجود ندارد که در آن درسی برای جامعه نداشته باشد و به مسئولان یک سیاست راهبردی ارائه ندهد و مسئله ای را که برای مردم رکن مهم است، مطرح نکند و لذا مدرسین حوزه و دانشگاه وظیفه دارند که کلام و سخن و نوشته و وصیت نامه امام را بازخوانی و برای مردم بیان کنند.

وی با اشاره به تکیه امام به اسلام، اظهار کرد: امام همواره درباره اسلام سخن می گفت، اما دنبال رسیدن به قدرت و کنار زدن یک حکومت برای نشاندن خود و روحانیون و یا یک عده خاص بر مسند نبود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه خداوند از بشر امروز و آخرالزمان می خواهد که همه دین ها را کنار بگذارد و به طرف اسلام برود، خاطرنشان کرد: اسلام آن دینی است که باید بماند و بر مردم حکومت کند و لذا امام خمینی(ره) از مسئولان می خواست به اسلام توجه داشته باشند و روح اسلام را در مردم ایجاد کنند. در واقع اگر مسئولان به اسلام توجه کنند و روح اسلام را در مردم ایجاد کنند، هم به صلاح خودشان و هم کشور و ملت است.

وی قیام امام را «قیام لله» دانست و تاکید کرد: امام مبتنی بر آیه «قُلۡ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِوَٰحِدَةٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثۡنَیٰ وَفُرَٰدَیٰ» در سال ۱۳۲۳ نهضت خود را آغاز کرد و لذا قیام و حرکت امام برای خدا بود؛ نه برای منافع شخصی، زیرا اگر انسان برای خودش حرکت کند، شکست می خورد، اما اگر برای خدا حرکت کند، به نتیجه می رسد. در واقع امام همه گرفتاری ها و ظلم ها و غارت های آن روز کشور را در فاصله گرفتن از قیام لله می دانست و لذا حرکت برای خدا را آغاز کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به توجه امام به مردم، اضافه کرد: اگر همه جامعه شناسان و روان شناسان دنیا را جمع کنیم، این میزان شناختی را که امام نسبت به ملت ایران و ملت های دنیا داشت، نخواهند داشت. امام خمینی(ره) سال ۶۱ در جماران از بیداری ملت ها سخن گفت، زیرا به بیدار شدن ملت ها امید داشت؛ کسی در خواب هم نمی دید که روزی شاهد چنین حوادثی در دانشگاه های آمریکا باشیم و دانشجویان دنیا از آرمان دینی فلسطین حمایت کنند.

وی با بیان اینکه امام ۷۰ سال پیش بر محو اسرائیل تاکید کرد و آن را غده سرطانی برای ملت های دنیا می دانست، افزود: خداوند به ملت ایران و همه ملت های آزاده دنیا نعمت چنین شخصیتی را بخشیده بود و لذ باید کلمات امام را در کتب درسی و دانشگاه ها و بازار و اصناف و... تابلو کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به معرفت امام نسبت به مردم، تاکید کرد: امام به مسئولان توصیه می کرد با مردم خوب رفتار کنند، زیرا مردم بنده خدا هستند و مسئولان باید دل مردم را به دست آورند تا در میان مردم پایگاه پیدا کنند؛ در واقع جلب رضایت مردم، موجب رضایت الهی می شود و اگر مردم از مسئولان راضی باشد، از آنان پشتیبانی می کنند.

وی با بیان اینکه همراهی مسئولان با مردم نباید ظاهری باشد، تصریح کرد: مسئولان باید دل مردم را به دست بیاورند تا رضای خدا را کسب کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی به اهتمام والد مرحومش، آیت الله محمد فاضل لنکرانی نسبت به رسیدگی به امور مردم اشاره کرد و گفت: مرحوم فاضل لنکرانی از تربیت شدگان مکتب امام بود.

وی با اشاره به حدیثی قدسی، مردم را عیال و خانواده خدا دانست و اظهار کرد: محبوب ترین انسان نزد پروردگار کسی است که به مردم لطف و محبت کند و در رفع نیازهایشان کوشا باشد. امام خمینی(ره) به مسئولان توصیه کرده روحیه برادری را در مردم تقویت کنند و نزاع ها را از بین ببرند و نگاه عاطفی و با محبت به مردم داشته باشند و خوشبختانه این رویکرد در کشور و نظام ما وجود دارد؛ در واقع به فرموده امام، هرچه مسئولان محبت در میان مردم را زیادتر کنند، ایمانشان به خدا بیشتر می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام آمد تا محبت و برادری و ارتباط صمیمی بین فرد فرد مردم ایران با یکدیگر را تحقق ببخشد، اضافه کرد: تخریب کردن و تهمت زدن و از میدان بیرون راندن و نسبت های عجیب و غریب به یکدیگر دادن برای چند روز تصدی یک صندلی با مبانی دینی سازگاری ندارد.

وی ملت ایران را در آستانه امتحان بزرگ انتخابات ریاست جمهوری دانست و تاکید کرد: باید ثبت نام ها در این مقطع برای رضای خدا و خدمت به مردم باشد و اگر نامزدها پست را بیشتر از خدمتگزاری دوست داشته باشند، برای رضای خدا کار نکرده اند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه از دیدگاه امام، حاکم اسلامی یعنی خدمتگزار مردم، ادامه داد: همه مسئولان در نظام اسلامی خدمتگزار مردم هستند و لذا باید از فرصت ایام سالگرد ارتحال امام استفاده کنیم تا مبادا این روحیه در جامعه کمرنگ شود، بلکه افرادی باید به عرصه بیایند که آماده خدمتگزاری باشند.

وی با اشاره به ویژگی های آیت الله رئیسی، رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان، اضافه کرد: آیت الله رئیسی شب و روز نمی شناخت و دغدغه خدمت به مردم را داشت؛ در واقع خدمتگزار مردم باید در کنار مردم و در میان مردم باشد، نه اینکه برای رفتن به اتاق و دیدن یک مسئول ساعت ها و روزها وقت صرف کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قدردانی رهبر انقلاب از سفرهای استانی آیت الله رئیسی و حضور در میان مردم را یادآور شد و بیان کرد: بودن در میان مردم موجب آشنایی با دردهای آنان می شود و گامی در جهت رفع مشکلاتشان است. این بودن در میان مردم یکی از خصوصیات نظام اسلامی است و استکبار جهانی می داند که نظام اسلامی در قلوب مردم جا دارد و لذا با آن مخالفت می کند، زیرا از رسوخ این گفتمان در نسل های آینده و استمرار و فراگیری آن در دنیا می ترسد.

وی اساس شکل گیری انقلاب اسلامی را در ۱۵ خرداد ۴۲ دانست و متذکر شد: امام خمینی با پیام ها و نوشته ها و دستوراتش و با طرح ایده های بلندی که خداوند به این بزرگمرد تاریخ عنایت کرده بود، نهضتش را آغاز کرد؛ در واقع امام نظیر نداشت و الگوی فقیهان بود، زیرا او فقه را به میدان جامعه آورد و دیدگاه های امام در فقه اجتماعی و فقه سیاسی و فقه بین الملل بسیار تازگی دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی امام خمینی را الگوی عارفان دانست و تاکید کرد: امام در مرتبه بالا و اوج عرفان بود، اما ادعایی نداشت و اجازه سوء استفاده از این عرفان را نیز به کسی نمی داد؛ در واقع امام الگوی اهل عبادت بود و تا لحظات آخر عمرش، در حال نماز و نیایش بود.

وی امام را الگوی انسان های شجاع و مجاهد و مبارز و قیام کننده برای خدا دانست و خاطرنشان کرد: امام فقط از خدا می ترسید و رسالتش را فقط برای خدا به انجام رساند؛ البته در چنین روزی امام بزرگوارمان را از دست دادیم، اما اکنون شخصیتی در جایگاه امام قرار دارد که ریشه های انقلاب را هم در داخل و هم در خارج محکم کرده و سیاست های امام را برای بشریت به بهترین شکل تبیین می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، عنوان کرد: امیدواریم این انتخابات یکی از اوراق افتخارآفرین ملت ایران باشد و شاهد حضور حماسی مردم و برگزاری یک انتخابات قوی باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.