گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)؛

فرمانده قرارگاه شهید فهمیده مطرح کرد: آمادگی کامل برای استقبال و پذیرش یک میلیون زائر حرم امام خمینی(س) در روز 14 خرداد

سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده قرارگاه شهید فهمیده، به خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، گفت: امسال آمادگی کامل برای استقبال و پذیرش بالغ بر یک میلیون نفر در حرم مطهر حضرت امام پیش‌بینی شده است.

فرمانده قرارگاه شهید فهمیده با اشاره به اینکه امسال آمادگی کامل برای استقبال و پذیرش بالغ بر یک میلیون نفر در حرم مطهر حضرت امام پیش‌بینی شده است، گفت: شرمنده مردم عزیزمان هستیم که به تعداد تقاضای آنها نمی‌توانیم تسهیلات فراهم کنیم که از استان‌ها بیایند. اما استانی نیست که روز 14 خرداد در حرم حضرت امام زائر نداشته باشد.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، با سردار حسن حسن‌زاده را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به شرایط خاصی که در آستانه سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) پیش آمده، به خصوص شهادت رئیس جمهور کشورمان آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، به نظر شما مراسم امسال بزرگداشت امام نسبت به سال‌های گذشته چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم در رابطه با مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام صحبت کنیم و ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن را به خوبی درک کنیم، باید مروری داشته باشیم بر اتفاقاتی که از مراسم سال گذشته تا امسال شاهد بوده‌ایم. به نظر من مهمترین آنها این است که همه دنیا شاهد وعده‌ها و بشارت‌هایی بودند که حضرت امام داده بود. از توسعه و فراگیر شدن تفکر انقلاب اسلامی تا رشد روزافزون مقاومت و جبهه مقاومت، قوی شدن روزافزون جبهه مقاومت و جبهه اسلام در مقابل جبهه کفر، استکبار و رژیم صهیونیستی، مواردی است که توجه جهان را به اندیشه و شخصیت امام و همچنین انقلاب و معیارهای امام برجسته‌تر کرده است.

عملیات طوفان الاقصی یکی از همان وعده‌های امام بود. تحولی را در جهان ایجاد کرده، روندها را تغییر داده و موازنه قدرت را به هم زده و همه اینها موضوعاتی است که در اندیشه امام می‌دیدیم و حضرت امام تأکید بر اینها داشت. تأکید امام بر اینکه مسأله فلسطین، مسأله اصلی دنیا و جامعه اسلامی است، امروز اتفاق افتاده است. هر آنچه در اندیشه امام جست‌وجو می‌کردیم و شنیده بودیم، در این یک سال شاهد تحققش هستیم. عملیات وعده صادق هم یکی از وعده‌های امام است که فرمودند ما باید در مقابل کفر و استکبار بایستیم و یک قدم هم عقب نرویم.

به شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان می‌رسیم. خود رئیس جمهور نماد معیارهایی است که امام برای انقلاب اسلامی و خادمین کشور وضع کرده بودند. رهبری فرمودند که در این مقطع 45 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دنیا او را به عنوان «رئیس جمهور انقلابی» می‌شناخت؛ و رفتار او نماد انقلابی‌گری و معیار جایگاه ریاست جمهوری شد. از آن طرف دقیقا رفتار مردم دهه 60 را در ایام تشییع این شهدا و برنامه‌های آن دیدیم؛ مثل بدرقه‌ای که از شهید بهشتی و شهید رجایی شد.

بنابراین امسال سالگرد متفاوتی است؛ به خاطر اینکه به نظرم می‌رسد مردم خیلی بیشتر از گذشته تمایل دارند با امام و اندیشه امام آشنا شوند؛ به ویژه نسل جوان. اتفاقاتی را که ما در خاطرات انقلاب اسلامی می‌گفتیم و جوانان ما شاید به درستی نمی‌توانستند درک و حس کنند، در یک سالی که پشت سر گذاشتیم، جوانان و نسل جدید ما همه اینها را درک کردند.

 

قرارگاه شهید فهمیده چه تمهیدات ویژه‌ای برای مراسم بزرگداشت امام دارد؟

قرارگاه شهید فهمیده همیشه در کنار ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، کارهای اجرایی را در سطح وسیع بر عهده دارد. یکی از اقداماتی که در این قرارگاه صورت می‌گیرد، «برقراری امنیت» است. متفاوت از سال‌های گذشته برقراری امنیت روی زمین، آسمان و زیرزمین(مترو) را کاملا پیش‌بینی کرده‌ایم. الحمدلله به لحاظ امنیت اقدامات خوبی انجام شده است.

به لحاظ «تسهیل رفت و آمد»، کمیته‌های متفاوتی داریم که هم برای حضور مردم از استان‌های دیگر، هم برای پارکینگ‌ها و هم برای حضور در خود محدوده، برنامه‌ریزی‌های خوبی کرده‌اند. کمیته‌های آبرسانی، راهنمای زائر، ترافیک، رسانه و فضای مجازی داریم. امسال با توجه به گرمای هوا و حضور زیاد جوانان و نوجوانان و بانوان که جزء محورهای اصلی برنامه ما است، کمیته بهداشت و درمان خدمات زیادی را پیش‌بینی کرده است. خیلی از اقدامات دیگر هم توسط جمعی از نهادها و دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، امدادی، نیروهای مسلح و شهرداری پیش‌بینی شده که همه با هم ان شاء الله انجام می‌دهیم.

امسال آمادگی کامل برای استقبال و پذیرش بالغ بر یک میلیون نفر در حرم مطهر حضرت امام پیش‌بینی شده است؛ اسکان برای کسانی که از راه دور می‌آیند و پذیرایی صبحانه و ناهار برای همه کاروان‌هایی که برای مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام تشریف می‌آورند.

 

در برخی از سال‌های اخیر شاهد بودیم که به دلایل مختلف از جمله تقارن با ماه مبارک رمضان و بیماری کرونا، مردم از برخی استان‌های کشور امکان حضور در مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) را نداشتند. امسال با توجه به اینکه این مقاطع را پشت سر گذاشته‌ایم، از چند استان کشور در این مراسم شرکت می‌کنند؟

از تمام استان‌ها، بدون استثناء، ما زائر داریم که ثبت‌نام کرده‌اند. البته استقبال خیلی بیش از این است که محدودیت‌های ترابری هم به ویژه برای استان‌های دور هست. سهمیه‌ای که توانسته‌ایم به استان‌های دورتر بدهیم، یک خرده کمتر و طبیعتا استان‌های نزدیکتر، بیشتر است. برای استان‌های دور، محل استراحت، شام و تسهیلات لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم.

سال گذشته هم این اقدام را انجام دادیم؛ الحمدلله همه استان‌ها حضور داشتند و شرکت کردند. شرمنده مردم عزیزمان هستیم که به تعداد تقاضای آنها نمی‌توانیم تسهیلات فراهم کنیم که از استان‌ها بیایند. اما استانی نیست که روز 14 خرداد در حرم حضرت امام زائر نداشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.