علی باقری، سرپرست وزارت خارجه کشورمان گفت: بنیاد تفکر امام در سیاست خارجی استقلال است و این گرانسنگ ترین هدیه امام در این عرصه است. استقلال یعنی صیانت از هویت ملت ایران، هویت ملت ایران به تعبیر حضرت آقا سه جنبه دارد اسلامی انقلابی و تاریخی یا ملی. و هنر امام این بود که این سه هویت را هم افزا هم سو و تقویت کننده کرد و این سه را باهم ترکیب نمود. از اول انقلاب خیلی تلاش شد میان این سه هویت تعارض ایجاد شود در حالی که امام تدبیری که فرمودند هم افزایی بود آنچه باعث شد که هشت سال مقابل ارتش متجاوز ایستادیم و آن چیزی که مردم را بسیج کرد جز تفکر امام نبود.

به‌ گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، علی باقری، سرپرست وزارت خارجه کشورمان  بعد از تجدید میثاق با امام در حرم امام خمینی در همایش فلسطین و مقاومت در منظومه فکری امام خمینی(س) با اشاره به حادثه سقوط هلیکوپتر شهید ابراهیم رییسی گفت:  این ضایعه بزرگی که برای ملت و کشور ما حادث شد که طی آن رییس جمهور محبوب و مردمی حضرت آیت الله رییسی را از دست دادیم را تسلیت می گویم در این حادثه ما کارکنان و اعضای دستگاه سیاست خارجی امیر دیپلماسی ایران و سردار دیپلماسی مقاومت شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان را از دست دادیم.

او افزود: همواره در طول چهار و نیم دهه گذشته هر گاه چنین صدمات و ظلم هایی به کشور ما وارد شده توکل مردم ما به خدا و ائمه و انسجام و اتحاد و همبستگی مردم بیشتر شده و این اتفاقات بسترساز کمک الهی و مدد الهی بوده است و همواره تهدیدها توسط ملت ما به فرصت های بزرگ تبدیل شده است انقلاب ما همواره با این خون های پاک بارورتر شده است و دشمنان ما هیچ گاه نتوانستند از رهگذر این صدمات، چیزی به دست آوردند. هر چند این ضایعه برای همه ما خسارت بوده و ما همه در این مصیبت عزادار هستیم.

او تاکید کرد : ما سربازان خامنه ای همچنان سربازان خمینی هستیم و خواهیم بود امام در مسیر حرکت انقلاب اسلامی حرکتی در واقع ابدائی و نو آوری کردند. در طول چند صده تاریخ اسلام در بعد از غیبت حضرت حجت، علمای بزرگواری به جهان اسلام خدمت کرده اندولی ویژگی های شخصی و معنوی امام کم نظیر است و این ادعای من نیست و بزرگان چنین می گویند.

سرپرست وزارت خارجه درادامه گفت: آن نکته ای که از منظر ما در ساحت حکمرانی به عنوان یک ویژگی بارز امام در تفاوت با سیره سایر علما است این است که امام با بینش و دانش و اراده و توانایی دین را وارد حاکمیت کردند و در طول دوره حاکمیت ایشان این گزاره ثابت شده ای است و این اتفاق موجب کارآمدی حاکمیت شده است و علی رغم همه دشمنی ها و خصومت های دشمنان ، بنیانی که امام گذاشت اساسش مبتنی بر این است که شالوده اصلی حکمرانی را دین تشکیل می دهد و این تفاوت ما با سایر کشورهاست.

او افزود: این ویژگی بارز حضرت امام بود و ما باید این درک را داشته باشیم که این نگاه عمیق و بلند را در عرصه های مختلف حکمرانی ساری و جاری کنیم. این فکر جدید امام بود. نکته دیگر این است که اگر ورودی به سیره امام و چه قبل و بعد از انقلاب کنیم اختلاف این دیدگاه با دیگر تفکرات محور اصلی اش در این نکته است و انی یک میراث گرانقدر امام است و مسئولیت سنگینی متوجه همه ما است.

او با اشاره به سیره امام در سیاست خارجی گفت: در عرصه سیاست خارجی من فهمم این است که اولین شخصیتی که توانست سیاست خارجی مبتنی بر تفکر دینی را در جهان ارائه دهد امام بود برخی می گویند اگر سیاست خارجی ایدئولوژیک شود نمی تواند منافع ملی را حفظ کند. اما این غلط است اساسا سیاست خارجی ایدئولوژیک است و اگر نباشد سیاست خارجی نیست. ایددئولوژی ما مبانی وحیانی دارد اما ایدئولوژی های دیگر این طور نیستند. اصلا معدود کشورهایی در دنیا هستند سیاست خارجی دارند بقیه ادامه دهنده جریان های بین المللی هستند. یکجانبه گرایی در همین خط است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنیاد تفکر امام در سیاست خارجی استقلال است و این گرانسنگ ترین هدیه امام در این عرصه است. استقلال یعنی صیانت از هویت ملت ایران، هویت ملت ایران به تعبیر حضرت آقا سه جنبه دارد اسلامی انقلابی و تاریخی یا ملی. و هنر امام این بود که این سه هویت را هم افزا هم سو و تقویت کننده کرد  و این سه را باهم ترکیب نمود. از اول انقلاب خیلی تلاش شد میان این سه هویت تعارض ایجاد شود در حالی که امام تدبیری که فرمودند هم افزایی بود آنچه باعث شد که هشت سال مقابل ارتش متجاوز ایستادیم  و آن چیزی که مردم را بسیج کرد جز تفکر امام نبود.

نقل است که مادر چهار شهید به دیدار امام رفته بود و عکس های فرزندان شهیدش را یک به یک به امام نشان می داد وقتی اشک امام جاری شد گفت: من فرزندانم را دادم تا گریه شما را نبینم در واقع این ابتناء دینی است که روحیه مردم را این طور کرد.

او تاکید کرد: سیاست خارجی در تفکر امام شالوده اصلی اش استقلال است و این است که برای ما قدرت ایجاد کرده است از همه قدرت ها هم قوی تر و موثر تر و نتیجه بخش تر هستیم چون همین قدرت های بزرگ بعضا با یک حرکت و موضع گیری حکومت کشوری را عوض می کردند مثل آمریکا قبل از عملیات وعده صادق پیام هایی دادند که عملیات انجام نشود اما خللی در تصمیم راهبردی نظام در تنبیه رژیم صیونیستی ایجاد نکرد.

او گفت: امتداد انقلاب اسلامی که امام راهبری آن را می کردند جریان مقاومت است جریان مقاومت الهام گرفته از انقلاب اسلامی است اما نکته مهم اش این است که غربی ها و دشمنان ما این طور القا می کنند که جریان مقاومت وابسته به ایران است در حالی که این طور نیست اینها امتداد تشعشع انقلاب اسلامی هستند به همین دلیل است که وقتی جریان های مقاومت را در سطح منطقه می بینید در منطقه خود مستقل تصمیم می گیرند و اقدام می کنند این هنر انقلاب اسلامی بوده است که امتداد را جلوه گر کرده است و این موجودیت در هر کشور در چارچوب آن واحد جغرافیایی هویت جدیدی یافته است و جریانی که در سوریه و یا عراق است کارکردش مقابله با جریان های تروریسی کشورشان است. این هنر امام بود که این جریان های مقاومت به بلوغی رسیدند که خودشان تصمیم می گیرند.

باقری با بیان این که «این از معجزات امام بود که نه تنها مردم ایران به این بلوغ و بلند نظری رسیدند در امتداد انقلاب اسلامی همین رویکرد را در مقاومت در سایر کشورها می بینیم.» گفت: امام یک ایدئولوگ بزرگ بود و کارویژه اصلی اش ورود دین به حاکمیت بود در سیاست داخلی می توانیم بگوییم امام بنیان گذار نهاد جمهوری اسلامی بود و در سیاست خارجی بنیان گذار نهاد نرم سیاست نه شرقی و نه غربی بود و در عرصه بین المللی ایشان بنیان گذار مقاومت بود و این ثمرات و آثار و قدرتش برای همه مشهود است.

او با اشاره به غزه گفت: می بینیم یک مردمی در یک منطقه محدود که 16 سال محاصره کامل بودند با اتکا به خدا چنان توانمند شده اند که هفت ماه است که اسراییل را درمانده کرده اند. خسارت زیاد زده اند و فجایع زیادی رخ داده اما این سوی سکه هم هست که اسراییلی ها به هیچ کدام از اهداف خود نرسیده اند. چه کسی فکر می کرد هفت ماه پس از طوفان الاقصی ما این جا باهم صحبت کنیم و مردم غزه سربلند ایستاده باشند و صهیونیست ها شکسته خورده و منفور شده باشند خیلی کشورها رابطه خود با اسراییل را قطع کرده اند. و در عرصه دیپلماسی عمومی حیثیتی برای اسراییل نمانده است در دانشگاه ها و دبیرستان های آمریکا و اروپا رژیم صهیونیسیت در وضعیت بسیار وخیم و نابهنجاری قرار دارد و اینها دستاورد و میراث مرد بزرگی است که سال ها و قرن ها جلوتر از بقیه بود

سرپرست وزارت خارجه در پایان گفت: با افتخار اعلام می کنیم که در عصر خمینی زیستیم و سرباز خمینی بودیم و سرباز خامنه ای باقی خواهیم ماند و ما در کنار مزار مطهر و نورانی و قدسی خمینی بزرگ به این ابرمرد بزرگ تاریخ قول می دهیم و عهد می بندیم که ما سربازان کوچک و سرافراز تو در دستگاه سیاست خارجی لحظه ای در پیروی و تبعیت از اوامر و دستورات ولی امر در مسیر تحقق اهداف سیاست خارجی که محوری ترینشان استقلال است لحظه ای تردید نخواهیم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.