دراین مطلب آمده است: در گذشته استفاده از لوازم آرایشی مورد توجه چندانی نبود و بیشترمربوط به گروه های سنی خاص بود اما روی آوردن به این لوازم و استفاده از آن تغییر و سنین استفاده از آن نیز کاهش پیدا کرده است. در این تغییر سن، برخی از زنان و دختران جوان به استفاده مفرط از لوازم آرایشی روی آورده اند و بدون آن که به تبعات استفاده از انواع قاچاق آن توجه کنند به همین دلیل کشور ما در سطح جهانی رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش دارد و در خاورمیانه بعد از عربستان بزرگ ترین مصرف کننده لوازم آرایشی است.
از چهارراه رسولی زاهدان می توان به عنوان مرکز عرضه و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی یاد کرد که مشاهده مغازه های متعدد لوازم آرایشی را گواهی براستقبال از خرید این لوازم دانست فروشندگانی که تلاش می کنند با توجیه هایی چون تفاوت قیمت ها به دلیل درجه دوم بودن محصول، مشتریان را قانع کنند که این گونه لوازم با انواع برند و قانونی از نظر کیفیت تفاوتی ندارد، در حالی که بسیاری از لوازم آرایشی عرضه شده در استان تقلبی و قاچاق است و برای وارد کردن آن استاندارهای حمل و توزیع آن رعایت نشده است.
لوازم آرایشی نامرغوب
یکی از مصرف کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی به خبرنگار ما می گوید: سال ها پیش کرم ضد آفتابی را به ضمانت فروشنده و بازار گرمی هایش خریداری و استفاده کردم. بعدها روی صورتم لک کوچکی ایجاد و کم کم همان لک بزرگ شد و صورت و گردنم را فرا گرفت. «ع.س» می افزاید: برای تشخیص و درمان به پزشکان زیادی مراجعه کردم اما فایده ای نداشت و می گفتند مشکل داخلی ندارم و احتمال دارد از مصرف لوازم آرایشی دچار این عارضه شده باشیم و وقتی تاریخ انقضای کرم ضدآفتاب را نگاه کردم چند سالی از آن گذشته و به نوعی فاسد شده بود.
« نازنین. ع» هم به خبرنگار ما می گوید: لوازم آرایشی چهارراه رسولی ارزان قیمت است و همه اقلام را هم می توانم در آن جا پیدا کرد و نیازی نیست به بازار داخل شهر بروم. اقلام آن جا از نظر کیفیت هم با لوازم آرایشی معتبر برابری می کند به همین دلیل همیشه محصولات آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را از چهارراه رسولی تهیه می کنم.
«فاطمه. د» نیز بیان می کند: لوازم آرایشی چهارراه رسولی ارزان است اما کیفیت خوبی ندارد، حتی گاهی لوازم فاسد هم در بین آن دیده می شو. مدتی قبل لنز آرایشی خریدم و به محض استفاده، چشمم سوزش شدیدی گرفت به طوری که مجبور به خارج کردن آن شدم. وقتی به مغازه مراجعه و اعلام کردم که شکایت خواهم کرد، گفت که اطلاعی از بی کیفیت بودن این لنزها نداشته و شاگرد مغازه کالایی را تحویل داده است که مدت زیادی در انبار مانده بود!
لوازم آرایشی قاچاق، عمده کالاهای امحا شده
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در
این باره به خبرنگار ما می گوید: در هفته مبارزه با مواد مخدر 40 تن کالای قاچاق در استان امحا شد که بیشتر این کالاها لوازم آرایشی و بهداشتی بود. آمار دقیق درباره لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در استان نداریم چرا که اگر آمار دقیقی داشتیم با آن ها برخورد می کردیم اما درصد قابل توجهی از این کالاهای آرایشی بهداشتی، قاچاق است و دلیل عمده ای که این کالا وارد می شود این است که به صورت خرد همراه مسافر حمل می شود.
«محمد شریف خالقی» می افزاید: در چهارراه رسولی فروشندگانی هستند که علاوه بر کالای قاچاق، کالای قانونی هم دارند اما توصیه ما به مردم این است که از فروشگاه های معتبر خرید و از استفاده لوازم آرایشی قاچاق پرهیز کنند. شاید کالایی از نظر خریداران قاچاق نباشد و مشابه آن را در جای دیگر دیده باشد اما نوع نگهداری، حمل و توزیع آن با رعایت استانداردهای درست انجام نمی شود.
وی بیان می کند: کشور ما در استفاده از لوازم آرایشی رتبه دوم را دارد که آمار تاسف باری است. در داخل کشور کالاهای با کیفیت زیادی داریم ولی تبلیغات نامناسب سبب شده است با استقبال کمی مواجه شود. عمده لوازم آرایشی قاچاق از منطقه آزاد چابهار یا بندر عباس به دلیل ارزانی اجناس با عنوان کالای همراه مسافر و تعداد کمی از این لوازم نیز با توجه به تقاضای مردم از پاکستان وارد می شود.
سن مصرف لوازم آرایش پایین است
خالقی می گوید: علاوه بر استفاده بیش از حد ایرانیان، برای لوازم آرایشی سن پایین مصرف آن ها هم مورد توجه است. در گذشته سن مصرف 18تا 19 سال بود که به 10 سال رسیده است و همین مورد میزان تقاضا را افزایش می دهد بنابراین وظیفه است در این باره موج فرهنگی در کشور راه اندازی و مصرف و تقاضا مدیریت شود.
وی می افزاید: دلیل ورود لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی ناشی از خرد بودن آن است که به نوعی همراه مسافر وارد می شود و این نوع ورود راحت تر است. گاهی اوقات دلیل این کار مشکلات مالی و اقتصادی و گاهی هم سودجویی است که قاچاقچیان انجام می دهند.وی تصریح می کند: در کنار این موضوع مسئولان باید با کمک
رسانه ها با توجه به شعار سال تلاش کنند ظرفیت فرهنگی و اجتماعی استفاده از لوازم آرایشی مجاز را نهادینه کنند و آموزش ها و آگاهی های لازم را به شهروندان درباره کالاها و محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق ارائه دهند. در این صورت می توان به محدود شدن تقاضا در این زمینه امیدوار بود زیرا هر چه تقاضا برای یک کالا کمتر شو،د ورود کالای با کیفیت تر بیشتر خواهد بود. بنابراین لازم است برای استفاده از کالای با کیفیت، محصولات غیر قانونی و قاچاق را خریداری نکنیم.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.