هوشنگ ناظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ریزگردها و گرد و غبار در شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز مشکلات زیادی در بخش های اجتماعی و اقتصادی به مردم این مناطق وارد کرده است.
وی ادامه داد: حل مشکل ریزگردها در منطقه سیستان نیازمند کمک و همکاری تمامی دستگاههای دست اندرکار در این زمینه است.
وی تصریح کرد: با توجه به عدم آورد رودخانه هیرمند در سال زراعی 96-97 مردم سیستان دچار خسارت های زیادی در بخش های کشاورزی، دامپروری و صیادی شدند.
فرماندار زابل گفت: امسال با توجه به اینکه تالاب بین المللی هامون به دلیل عدم آورد رودخانه هیرمند آبگیری نشده در تابستان مشکلات زیست محیطی را در منطقه به وجود می آورد.
ناظری اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای برای حل مشکلات منطقه دارند.
فرماندار هیرمند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر تالاب بین المللی هامون احیا نشود هر اقدامی در دشت سیستان محکوم به شکست است.
محمدعلی پیری تجمیع خدمات را خواستار شد و تاکید کرد: 60 میلیون متر مکعب حق آبه زیست محیطی تالاب بین المللی هامون از طریق لوله به سه نقطه این تالاب انتقال داده شود که برای انتقال آن می توان از لوله های طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین به دشت سیستان استفاده کرد.
وی اظهارداشت: تالاب بین المللی هامون را تنها خشکسالی نابود نکرده بلکه شرایط ترسالی و سیلاب ها نیز آن را به نابودی کشانده است.
به گزارش ایرنا سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی از حدود 2 دهه پیش تاکنون به علت بروز پدیده خشکسالی و قطع آب رودخانه هیرمند از افغانستان خشکیده و بستر آن به کانون ریزگردها تبدیل شده است.
وزش بادهای موسمی 120 روزه سیستان که در سالهای اخیر به علت خشکسالی های مداوم به 160 تا 180 روز در سال افزایش یافته، مشکلات زیادی برای ساکنان شهرستان های پنجگانه سیستان ایجاد کرده بطوریکه این منطقه را در صدر جدول ابتلا به بیماری سل قرار داده است.
7317**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.