به گزارش ایرنا اشرف بروجردی در حاشیه سفر به سیستان و بلوچستان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: بیشتر نسخه ها و کتب خطی در اختیار خاندان هاست که حاضر به انتقال آنها نیستند که تمام این اعتبار برای خرید این کتب و نسخه ها هزینه شده است.
وی افزود: به عنوان نمونه 30 میلیارد ریال برای مجموعه کتب محدث قمی پرداخت شده است.
وی گفت: بودجه موجود سازمان اسناد و کتابخانه ملی 123 میلیارد تومان است که درخواست افزایش آن را به مجلس ارائه کردیم.
وی تصریح کرد: 70 درصد اعتبارات سازمان صرف هزینه های جاری و 25 درصد برای طرح های عمرانی می شود.
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری گفت: این سازمان وظیفه دارد هر آنچه که مربوط به اندیشه بشر در قالب نوشته یا سند است را برای استفاده پژوهشگران حفظ کنند.
بروجردی افزود: بیش از 150 میلیون برگ سند در کشور نگهداری می شود و همه دستگاههای فعال موظف اند
اسناد خود را برای حفظ و نگهداری به این سازمان تحویل دهند.
وی ادامه داد: اسناد موجود در کتابخانه ملی شامل اسناد بیرون آماده از دل خانه ها، ادارات و سندهای روز است.
وی تصریح کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگه های سند رسیده را تفکیک و اسناد مهم را نگهداری و بقیه را امحا می کند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: با توجه به اینکه هنوز برای جامعه این مساله جا نیافتاده که از اسناد تاریخی و قدیمی در مرکز اسناد ملی بهتر از خانه ها نگهداری می شود باید میزان اطلاع رسانی در این رابطه را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: امسال انجمنی با عنوان داوطلبان واگذاری اسناد و منابع خطی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: قدیمی ترین سند موجود در کتابخانه ملی کشور به قرن پنجم بر می گردد و تلاش داریم برای استفاده بهتر مراجعه کنندگان اسناد را دیجیتال کنیم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سیستان و بلوچستان با توجه به همسایگی با بعضی کشورها، قدمت تاریخی و حضور نیروهای بیگانه در مقاطعی از تاریخ دارای اسناد قدیمی و با ارزش بسیاری است.
بروجردی با اشاره به اینکه حدود 6 میلیون سند آرشیوی در سیستان و بلوچستان نگهداری می شود افزود: تلاش داریم اعتبارات مربوط به این استان را افزایش دهیم.
وی تاکید کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان در کنار استان های خراسان رضوی، همدان و فارس شرایط نگهداری مناسبی از اسناد تاریخی را دارد.
وی اظهار داشت: امسال از لحاظ چاپ عناوین کتاب با تنوع موضوع 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم.
به گزارش ایرنا اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی شنبه شب وارد زاهدان شد و دیدار با گروه های مختلف فرهنگی، شرکت در نشست نمایندگان ادارات اسناد و کتابخانه ملی استان های مختلف و کارگروه فرهنگی و اجتماعی سیستان و بلوچستان از جمله برنامه های وی در سفر 2 روزه به این استان است.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.