به گزارش ایرنا حسین مسگرانی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: سوگواره تعزیه خورشید کاروان به کارگردانی محمد بیگی ویژه این ایام در شهرهای زاهدان، خاش، سراوان، ایرانشهر، چابهار و نیکشهر برگزار می شود.
وی ادامه داد: نخستین اجرای این سوگواره همراه با شعرخوانی شاعران از امشب به مدت سه شب در مجتمع فرهنگی هنری زاهدان آغاز می شود.
وی اظهار داشت: نمایشگاهی از آثار ارسالی هنرمندان استان در بخش عکس این سوگواره نیز در مرز میرجاوه ویژه زوار حسینی کشور پاکستانی برگزار می شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تاکید بر تخصصی شدن کتاب فروشی های استان تصریح کرد: کتاب فروشی های استان باید به سمت عرضه کتاب های تخصصی بروند که این امر مستلزم ورود سازمان ها و نهادهای مختلف فرهنگی از جمله دانشگاه ها به این حوزه است.
وی افزود: دانشگاه سیستان و بلوچستان با توجه به بهره مندی از چاپخانه و انتشارات دانشگاهی می تواند کتاب فروشی های تخصصی با گستره فعالیت متنوع مانند «شهر کتاب تهران» در زاهدان ایجاد کند که به طور قطع صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت.
مسگرانی افزود: پرداخت یارانه کتاب و وام با درصد سود پایین برای ایجاد کتاب فروشی های بزرگ از جمله اقدامات و همکاری های فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با هدف کیفی شدن عرضه کتاب و افزایش سطح علاقه مندی اقشار مختلف جامعه به کتاب و کتاب خوانی است.
وی تاکید کرد: در بازدیدهای انجام شده از کتاب فروشی ها بارها به صاحبان این مراکز پیشنهاد و تاکید شد که با هدف افزایش استقبال مردم از خرید کتاب به اینترنت مجهز شوند یا تغییر دکوراسیون دهند اما خود را با فروشگاه های بزرگ لباس و غیره مقایسه می کنند و می گویند صرفه اقتصادی ندارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تشریح برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی (20 تا 26 آبان) گفت: توجه به افزایش سطح مطالعه و کتابخوانی یکی از مولفه های مهم تحول فرهنگی در استان است.
مسگرانی افزود: با توجه به رشد فضای مجازی، حوزه کتابخوانی با افت رو به رو شده که در همین زمینه بررسی سطح مطالعه در سیستان و بلوچستان به صورت پژوهشی در حال انجام است و به محض جمع بندی نهایی نتایج آن اعلام می شود.
وی اظهار داشت: جایگاه کتاب محفوظ است و جامعه ای که مردم آن کتاب نخوانند هیچ رشد و پویایی نخواهند داشت و یکی از ابزارهای تشخیص توسعه فرهنگی درصد رشد کتابخوانی مردم جامعه است و توجه به این مقوله باید فقط معطوف به هفته کتاب و کتابخوانی نشود.
وی گفت: نواخته شدن زنگ مطالعه در مدارس، برگزاری نشست فرهنگی با حضور ناشران و مولفان با هدف آسیب شناسی حوزه نشر و اهل قلم، اجرای طرح نذر کتاب، تجلیل از کتابداران فرهنگی، طرح توسعه، تجهیز و ساخت کتابخانه، رقابت های کتابخوانی، معرفی نویسندگان و ناشران برتر و جشن کتاب از مهمترین برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در سیستان و بلوچستان است.
وی افزود: تا کنون از چابهار، زاهدان، زابل و ایرانشهر برای ایجاد کتاب فروشی بزرگ طرح هایی ارائه شده که امیدواریم تصویب شود.
وی گفت: با موافقت معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه نمایشگاه کتاب استاندارد در زابل، ایرانشهر و چابهار تا پایان سال برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به تغییر زمان برگزاری دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی بیان کرد: این کنگره قرار بود در هفته وحدت برگزار شود که با توجه به ترافیک برنامه ها و علاقه مندی شمار زیادی از شعرا و هنردوستان برای حضور، زمان آن تغییر کرد و تا پایان آذرماه برگزار خواهد شد.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.