به گزارش ایرنا، این بیانیه پس از برگزاری دومین نشست شورای مشارکت راهبردی هند و افغانستان که باحضور 'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند و 'صلاح الدین ربانی' همتای افغان وی در دهلی نو منتشر شد.
وزیر امور خارجه افغانستان به همراه هیات عالیرتبه روز یکشنبه برای سفری سه روزه وارد دهلی نو پایتخت هند شد.
دو کشور در این نشست چهار توافقنامه در زمینه های حمل و نقل، بهداشت، ارتباطات ماهواره ای و تکمیل 116 پروژه توسعه ای امضا کردند.
در بخشی از بیانیه مشترک وزیران امور خارجه هند و افغانستان آمده است دهلی نو وکابل با اشاره به اهمیت ارتباطات و دسترسی آزاد به حمل و نقل و ترانزیت برای افغانستان و آسیای میانه بر تسریع روند طرح توسعه بندر چابهار در چارچوب توافقنامه سه جانبه بین ایران ،هند و افغانستان در می سال 2016 به توافق رسیدند.
در بخش دیگری از این بیانیه مشترک با اشاره به افزایش همکاری های امنیتی بین هند و افغانستان اضافه شده است دهلی نو کمک های بیشتری در اختیار نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان برای مبارزه با تروریسم ،جرائم سازمان یافته ،قاچاق مواد مخدر و پولشویی قرار می دهد.
هند و افغانستان با محکوم کردن حوادث خشونت آمیز که منجر به کشته شدن افراد بی گناه در افغانستان می شود اضافه کردند تروریسم بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات منطقه و فراتر از آن است.
'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند در گفت وگوی مشترک مطبوعاتی با همتای افغان خود نیز گفت که دهلی نو وکابل در خصوص غلبه بر چالش های ناشی از تروریسم فرامرزی و پناهگاههای امن تروریستی که تهدیدی برای هر دو کشور است ،متحد هستند.
'صلاح الدین ربانی' نیز اظهار کرد فضای لازم برای رشد تروریسم در افغانستان از طریق حمایت مداوم در خارج از این کشور ایجاد شده است.
وی اظهار کرد گروههای تروریستی مانند لشکر طیبه و جیش محمد که افراد زیادی را در هند با حملات خود به قتل رسانده اند در افغانستان نیز با همکاری گروههای مانند القاعده ،طالبان و داعش دست به اقدامات مشابهی زده اند.
هند تاکنون دو میلیارد دلار در زمینه توسعه اقتصادی افغانستان سرمایه گذاری کرده است .
بر اساس گفته های مقامات هندی، دهلی نو چهارمین کشور بزرگ سرمایه گذار در افغانستان محسوب می شود.
آموزش چهار هزار نیروی نظامی افغان در مراکز آموزش دفاعی و پلیسی ،اهدای چند فروند بالگرد جنگی و اجرای طرحهای زیرساختی و عمرانی ازجمله پارلمان ،احداث سد سلما و احداث بزرگراه
زرنج-دلارام از جمله اقدامات هند در افغانستان است.
هند و افغانستان در سال 2011 توافقنامه همکاری راهبردی را امضا کردند.
بر اساس این توافق، هند در سال 2015 سه فروند بالگرد 'چیتال' ساخت هند و در سال 2016 چهار فروند بالگرد روسی می-35 در اختیار افغانستان قرار داد.
این نخستین باری است که هند تجهیزات نظامی سنگین و کشنده در اختیار افغانستان قرار می دهد.
بر اساس ارقام رسمی، میزان تجارت میان افغانستان و هندوستان سالانه به حدود 500 میلیون دلار می‌رسد.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.