ماندانا زنگنه روز یکشنبه در آستانه سومین سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان با هفت هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از مهمترین این وعده ها و تفاهم نامه هاست که دهم اسفند با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: طرح آبرسانی با لوله در گستره 46 هزار هکتار از مزارع دشت سیستان با اعتبار 20 هزار میلیارد ریال و اجرای طرح عظیم پتروشیمی در حوزه سواحل مکران با سرمایه گذاری 16 میلیارد دلار و تبدیل چابهار به هاب سوم پتروشیمی کشور از دیگر وعده ها و تفاهم نامه های مهم سفر ریاست جمهوری به استان بوده است.
وی افزود: میزان سرمایه گذاری در این پروژه به تنهایی بیش از 10 برابر کل اعتبارات عمرانی استان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
دبیرستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهوری در سیستان و بلوچستان ساخت کارخانه فولاد سازی در چابهار را از دیگر تعهدات رئیس جمهوری در سفر به استان ذکر کرد و گفت: این طرح با وجود اینکه در دولت های نهم و دهم مصوبه دولت را نیز داشته فقط و فقط در حد نوشته ای بر روی کاغذ باقی ماند اما در دولت تدبیر و امید ضمن پیشرفت فیزیکی با مشارکت سرمایه گذار داخلی و خارجی با اعتباری 1،6 میلیارد دلار در حال اجراست.
وی افزود: تسریع در اجرای طرح توسعه بندر چابهار با اعتبار 30 هزار میلیارد ریال و اجرای خط راه آهن چابهار - زاهدان - زابل - میلک - مشهد با اعتباری 41 هزار و 230 میلیارد ریال و اختصاص هزار میلیارد ریال در 2 سال اخیر به صورت بلاعوض به طرح های بخش خصوصی در قالب کمک های فنی و اعتباری ایجاد و توسعه مجتمع های تولیدی صادرات گرا در سواحل مکران از دیگر وعده ها و تفاهم نامه های سفر رئیس جمهوری است.
وی تاکید کرد: از 54 تفاهم نامه امضا شده در جریان سفر سال 1393 رئیس جمهوری، 99 درصد محقق شده است.
زنگنه ادامه داد: همچنین از کل 23 وعده و 184 پروژه تعریف شده در جریان سفر سال 1393 دکتر روحانی به سیستان و بلوچستان به ترتیب 17 وعده معادل 74 درصد و 118 پروژه معادل 64 درصد محقق شده است.
به گزارش ایرنا روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه ویژه دولتمردان به مزیت ها و توانمندی های بالقوه سیستان و بلوچستان و اجرایی کردن طرح های مختلف ضمن افزایش امید به زندگی، سبب پویایی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی استان شده است.
دبیرستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهوری در سیستان و بلوچستان گفت: در سفر فروردین 93 رئیس جمهوری به استان در مجموع 77 عنوان وعده و تفاهم نامه به تصویب رسید که بیشتر وعده های مهم ریاست جمهوری از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار هستند.
زنگنه افزود: اجرایی شدن طرح ها به معنی اتمام عملیات ساخت آنها نیست بلکه به این معنی است که از سال 1393 تاکنون عملیات ساخت 90 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان آغاز شده و با پیشرفت های مختلف فیزیکی در حال انجام است.
وی ادامه داد: خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، افتتاح چند مرحله از طرح بزرگ انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی دشت سیستان، راه اندازی مرحله نخست طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار و کارخانه مس و دهها پروژه بزرگ و کوچک دیگر از جمله این طرح هاست.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز و کنارک تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
3042 ** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.