خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تبلیغات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد پنج شنبه ۲۴ بهمن ماه ۹۸ همزمان با سراسر کشور در استان سیستان و بلوچستان نیز آغاز شد و شور و شوق انتخابات دراین استان مرزی کشور نیز افزایش پیدا کرد.

اما داستان انتخابات در استان سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع قومیت‌ها با دیگر نقاط کشور کمی متفاوت‌تر است و معمولاً در برخی از حوزه‌های انتخابیه برخی از کاندیداها با پررنگ کردن این تعصبات قومی سعی دارند تا از این فضا به نفع خود سو استفاده کنند.

به دلیل همین بافت قومی تبلیغات انتخاباتی غیرقانونی برخی از کاندیداها نیز تقریباً از ماه‌ها قبل شروع شده است و برخی از کاندیداها اقدام به برگزاری جلسات کرده‌اند.

اما از همه این موارد که بگذریم نکته جالب توجه و عجیب است که تقریباً هیچکدام از کاندیداهای انتخابات در استان سیستان و بلوچستان در ادوار مختلف برنامه‌های خود و یا وعده‌های خود را بیان نمی‌کنند.

تقریباً هیچکدام از کاندیداهای انتخابات در استان سیستان و بلوچستان در ادوار مختلف برنامه‌های خود و یا وعده‌های خود را بیان نمی‌کنند

البته به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم ارائه وعده یا برنامه تفکرات قومی حاکم بر سیستان و بلوچستان است اما با این وجود به نظر می‌رسد عدم ارائه برنامه ریشه در موارد دیگری از جمله مشکلات متعدد این استان کم‌تر توسعه یافته و عدم تسلط برخی از کاندیداها بر مشکلات و راه حل‌ها ست.

بنابر مشاهدات میدانی خبرنگاران خبرگزاری مهر در سطح سیستان و بلوچستان تقریباً در ستاد هیچکدام از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس در این استان وعده و شعار عملیاتی و از آن مهم‌تر برنامه‌ای ارائه نشده است بلکه اکثر آنها به چاپ تراکت‌ها و بروشورهایی فقط با عکس کاندید مورد نظر و نهایتاً یک شعار که در بسیاری از موارد حتی در حد یک وعده انتخاباتی هم نیست، بسنده کرده‌اند.

حتی برخی از کاندیداها که شعارها و برنامه‌های محدودی ارائه می‌کنند در بسیاری از موارد به کلی‌گویی اکتفا کرده‌اند و حتی اگر برای مصاحبه نیز به آن مراجعه می‌شود سعی می‌کنند تا با همین ترفند از زیر بار سوالات شانه خالی کنند.

با توجه به اینکه در بند ۸ سیاست‌های کلی انتخابات، به ارتقا سطح شناخت و آگاهی و آموزش‌های عمومی و ترویج هنجارهای انتخاباتی و نهادینه کردن آن در فرهنگ عمومی و تعیین قواعد و ضوابط رقابت سیاسی سالم به منظور افزایش مشارکت و حضور آگاهانه و با نشاط مردم و کمک به انتخاب اصلح تاکید شده است.

همچنین در بند ۱۰ این سیاست‌ها، ارتقا شایسته‌گزینی، همراه با زمینه‌سازی مناسب در انتخاب داوطلبان تراز شایسته جمهوری اسلامی ایران و دارای ویژگی‌هایی متناسب با جایگاه مربوط مورد توجه قرار گرفته است.

مردم باید از برنامه‌های کاندیداها اطلاع داشته باشند

از همین رو با توجه به همه این موارد و قوانین عمل به این سیاست‌ها ایجاب می‌کند تا زمینه شناخت مردم از توانمندی‌های کاندیداها فراهم شود و در یک فضای رقابتی، زمینه برای شایسته گزینی مردم فراهم شود.

از سوی دیگر با مراجعه به مردم نیز در می‌یابیم که بسیار از آنها از عملکرد نمایندگان حوزه انتخابیه خود رضایت ندارند و این موضوع نشان می‌دهد که نیاز است تا مردم قبل از اقدام به رأی دادن حتماً به دور از تعصبات قومی و مذهبی در خصوص توانمندی‌ها، تخصص، برنامه‌ها و حیطه وظایف کاندیداها اطلاعات داشته باشند.

البته این موضوع باعث شده تا امامان جمعه شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان نیز در خصوص دوری از تعصبات قومی تذکر بدهند.

مردم به دور از تعصبات به افراد اصلح رأی دهند

امام جمعه اهل‌سنت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان با تاکید بر شرکت آحاد مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به دور از تعصبات قومی و مذهبی در این انتخابات به افراد اصلح رأی دهند.

مولوی عبدالصمد کریم‌زایی اظهار داشت: توصیه ما به مردم عزیز این است که افرادی را انتخاب کنید که در حل مشکلات کشور توانمند باشند و راه حلی برای مشکلات اقتصادی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: به کسی رأی دهید که به فکر مردم مستضعف و کپرنشین باشد نه آن کسی که قول معامله می‌دهد.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر خطاب به نامزدها گفت: به خاطر چند رأی اضافه از سیاه نمایی و یا تخریب دیگران بپرهیزید چرا که روز قیامت باید پاسخگو باشید.

وی با تاکید بر حضور باشکوه مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند تصریح کرد: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی و قانونی است و انتخاب فرد توانمند و آگاه به مسائل و مشکلات کشور از الزامات است.

مولوی کریم‌زایی افزود: کسی که می‌آید و می‌گوید به من رأی بدهید تا اگر رفتم مجلس فلان کار را برای شما و یا طایفه و فامیل‌تان انجام دهم آن شخص با این گفته، خودش را اسیر این طایفه کرده و در مجلس برای کشور کارایی ندارد.

وی افزود: دین مبین اسلام دستور داده است افرادی را برای مسئولیت انتخاب کنید که توانمند، راستگو و قوی و با تقوا باشند.

طایفه گرایی و قوم گرایی را در انتخابات کنار بگذاریم

حجت الاسلام علی اکبر کیخا، امام جمعه زابل نیز در این خصوص اظهار داشت: این روزها ایام تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی است، کاندیداهای محترم سعی کنند که برنامه‌های خود را ارائه کنند، همدیگر را تخریب نکنند، چرا که کرامت انسان مؤمن باید حفظ شود، مردم عزیز هم که واجد شرایط رأی دادن هستند، دقت کنند که فرد اصلح را انتخاب کنند، اگر تشخیص دادند فلان شخص اصلح و بهتر است، رأی بدهند، طایفه گرایی، فامیل و قوم گرایی را کنار بگذاریم، در کل کشور نگاه کنید استان‌هایی که گرفتار طایفه گری و قوم گرایی هستند، پیشرفت شأن کمتر است.

اگر قرار باشد هر طایفه فقط منافع خودش را ببیند سیستان پیشرفت نخواهد کرد و روی پیشرفت را نخواهیم دید

امام جمعه زابل ادامه داد: احترام بزرگان فامیل جای خودش، اینجا صحبت از مجلس شورای اسلامی است، صحبت از ایران و صحبت از کلیت سیستان است، مجلسی می‌خواهیم که افراد اصلح از جای جای ایران درآن راه پیدا کنند، اگر همه ملت ایران وظیفه شأن را درست انجام دهند، مجلسی در تراز انقلاب اسلامی انتخاب می‌شود و تشکیل خواهد شد، اگر قرار باشد هر طایفه فقط منافع خودش را ببیند سیستان پیشرفت نخواهد کرد و روی پیشرفت را نخواهیم دید.

وی گفت: هر موقع از طایفه گرایی عبور کردیم سیستان را روی قله‌های پیشرفت خواهیم دید، این‌طور نباشد یک یا چند نفر، رأی کل فامیل را به فروش بگذارند، افرادی بودند که یک مبلغی دریافت می‌کردند و رأی چند هزار نفر را به سمت کاندیدایی سوق می‌دادند، اینها فساد در انتخابات است، اگر ما دچار این معضلات باشیم سیستان پیشرفت نخواهد کرد.

حجت الاسلام کیخا تصریح کرد: توجه داشته باشیم در انتخابات پیش رو اولاً مشارکت حداکثری و ثانیاً انتخاب دو نفر اصلح، حتماً دو نفر انتخاب کنیم، تک رأی و یا رأی سفید در صندوق نیاندازیم.

متأسفانه نکته‌ای که در حال حاضر انتخابات استان سیستان و بلوچستان بسیار پر رنگ است نقش تعصبات قومی و مذهبی است که معمولاً نقش برنامه و وعده را نیز کم رنگ تر می‌کند اما در این میان کاندیداهایی هم هستند که با وعده‌های کلی و نامشخص به دنبال رأی جمع کردن هستند.

به عنوان مثال برخی از کاندیداها با قول‌هایی به برخی از خانواده‌ها مبنی بر اشتغال فرزندان آنها و یا قول و وعده در خصوص تقسیم پست‌های دولتی سعی در اغفال مردم دارند که امیدواریم نهادهای نظارتی به صورت جدی با این موضوع برخورد کنند.

اما نکته‌ای که در این میان مهم است پرهیز از اعمال تعصبات قومی و مذهبی و توجه به شایستگی و صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است که باید مدنظر مردم قرار گرفته و تمامی نهادها و سازمان‌های متولی نیز تلاش کنند تا ارزش و اهمیت این فرآیند را مدنظر قرار دهند.

قطعاً برنامه محور بودن در همه زمینه‌ها، معرفی پیشنهادت و بررسی سوابق کاندیداها در عرصه‌های تحت مدیریتشان و البته مواضع آنها در بزنگاه‌های مهم از ملزومات تشخیص اصلح بودن یک کاندیدا و بررسی توانمندی او در شکل اداره کشور است و به همین سبب واکاوی برنامه کاندیداها و نقد و بررسی آن‌ها و تشخیص برنامه‌های کارشناسی شده و علمی از وعده‌های جذاب و فانتزی علی‌الخصوص در مسائل معیشتی و اقتصادی، اشتغال، مبارزه با فساد و… از برنامه‌های جدی بسیج دانشجویی خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1355253
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.