ورود سامانه بارشی و بارندگی‌های سیل آسا در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی ماه سبب قطع ارتباط ۸۹۰ روستا در استان سیستان و بلوچستان شد که به همین دلیل و شرایط بد جوی در روز نخست امکان امدادرسانی بسیار محدود بود اما پس از آن کار امدادرسانی و ارائه خدمات به سیل زدگان به وسیله قایق، چرخ‌بال و روستاهایی که ارتباط زمینی آنها برقرار شده بود از طریق خودروهای سبک و سنگین با سرعت آغاز شد.

وقوع سیل و ویرانی شهر و روستاها سبب شد تا دانشگاهیان و خیّرین علم دوست نیز آستین بالا زنند و کمک های مادی و معنوی خود را روانه مناطق آسیب دیده کنند.

با توجه به اهمیت کمک خیّرین و واقفان در دانشگاه ها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۹۲ بنیادی برای جمع آوری کمک های خیرین راه اندازی شده است.
این بنیاد وظیفه هماهنگی میان بنیادهای خیریه موجود در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری را بر عهده دارد و در شرایط بحران نیز حامی دانشجویان است.
در این روزها، دانشگاه های بسیاری از جمله تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، شهید بهشتی، آزاد اسلامی، شهید چمران، مراغه، سراوان، ساری و سایر دانشگاه های جهاد دانشگاهی برای حمایت های مادی و معنوی از دانشجویان سیل زده و خانواده های آنها اقدامات موثری را انجام داده اند.
معمولا دانشگاهیان پس از وقوع بلایای طبیعی با توجه به حس هم نوع دوستی خود به یاری مردم مصیبت زده می‌شتابند. دانشگاهیان پیشتر نیز در زلزله کرمانشاه و همچنین سیل فروردین ماه در کشور کمک‌های بسیاری به هموطنان خود کردند.

وقوع سیل در سیستان و بلوچستان و سایر نقاط جنوب شرقی کشور موجب شده تا بار دیگر دانشجویان به صورت خودجوش برای جمع‌آوری وسایل مورد نیاز مردم گرفتار در این بلای طبیعی به تکاپو بیفتند.

در این میان خیرین دانشگاهی نیز پس از وقوع سیل در نقاط مختلف ایران برای کمک به هموطنان در شهرهای بحران زده اقدامات بسیاری را انجام دادند تا دانشجویان با آرامش خاطر بیشتری به تحصیل خود ادامه دهند.

دانشگاه تهران ۴ دانشجوی سیل زده را بورسیه کرد 

دانشگاه تهران همواره در هنگام وقوع بلایای طبیعی با جمع آوری کمک های نقدی سعی دارد از آسیب های روحی و جسمی مردم در اینگونه مناطق بکاهد و در حد توان به داد سیل زدگان برسد.

ناصر غلامی قائم مقام بنیاد حامیان دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره کمک‌های دانشجویان به مردم سیل زده گفت: این بنیاد تاکنون چهار نفر از دانشجویان اهل سیستان و بلوچستان را که مشغول تحصیل در دانشگاه تهران هستند، بورسیه کرده است.

وی اعلام کرد که دانشگاه تهران آمادگی بورسیه هر دانشجوی آسیب دیده در سیل سیستان و بلوچستان را دارد.

قائم مقام بنیاد حامیان دانشگاه تهران درباره جمع‌آوری کمک‌های نقدی اظهار کرد: دانشگاه اقدامی برای جمع‌آوری کمک‌های اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه انجام داده است تا از طریق روش‌هایی که به صورت رسمی اعلام شده است مانند واریز به حساب هلال احمر، بهزیستی و غیره به یاری سیل‌زدگان بشتابد.

غلامی همچنین درباره اقدامات خودجوش دانشجویان دانشگاه تهران به سیل زدگان خاطرنشان کرد: دانشجویان و دانشگاه معمولا کمک‌های غیرنقدی جمع‌آوری نمی کنند چراکه محموله‌ها به سیستان و بلوچستان هزینه بر است، اهالی دانشگاه تهران جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی و ارسال این هزینه به آن استان را ترجیح می‌دهند.

جمع‌آوری کمک‌های نقدی در دانشگاه علامه طباطبایی
وحید شالچی معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دانشگاه با توجه به قرار گرفتن در ایام امتحانات نتوانست روی بدنه دانشجویی حساب باز کند، از این رو در اطلاع رسانی‌های مکرر از همه همکاران علمی و اداری تلاش کردیم مبالغی را جمع‌آوری کنیم.
وی افزود: دانشگاه از مبالغ جمع‌آوری شده اطلاعی ندارد، چراکه شماره حساب یک سازمان مردم نهاد را که توسط مرحوم علی مرادی از دانش‌آموختگان علامه طباطبایی بود، به همکاران داده ایم و مبالغ به حساب این سازمان واریز می‌شود.


کمک‌های اهالی دانشگاه شهید بهشتی
غلامرضا خاکسار، خزانه‌دار بنیاد خیرین مدرس دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره کمک اهالی این دانشگاه به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دانشگاه در یک فراخوان کمک‌های نقدی دانشجویان و استادان را جمع آوری کرد.
وی افزود: همچنین یک فرم تهیه شده که به صورت ماهانه مبلغی از حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی کاسته شود تا در نهایت این مبالغ جمع‌آوری شده است به حساب هلال احمر برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان واریز شود. 
به گفته خاکسار، در کل دانشگاه شهید بهشتی برای کمک به سیل زدگان از فروردین ماه بیش از ۵۰ میلیون تومان جمع آوری کرده است.

کمک های دانشگاه آزاد به سیل زدگان 

دانشگاه آزاد اسلامی از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل امداد رسانی به شهرهای مختلف را آغاز کرد. این دانشگاه با تشکیل کمیته مقابله با بحران و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده از ظرفیت واحدهای خود در شهرهای مختلف برای کمک رسانی های مادی و معنوی به مناطق سیل زده بهره گرفت.

احمد صالحی آرا سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان گفت: قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در ساعات اولیه وقوع سیل در واحد دانشگاهی زاهدان تشکیل شد و واحدهای دیگر این استان نیز با عنوان قرارگاه های فرعی آماده به کار شدند.

سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد با بیان اینکه قرارگاه دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان آماده جمع آوری اقلام نقدی و غیرنقدی است، اظهار داشت: محموله کمک های اهدایی دانشگاه آزاد اسلامی شامل لباس، لوازم بهداشتی، پتو، انواع کنسرو، آب معدنی، برنج، روغن، شکر و ... به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان ارسال شد تا در بین سیل زدگان توزیع شود.

صالحی آرا با تأکید بر اینکه بسیاری از واحدهای همجوار و دور دانشگاه آزاد برای کمک به مناطق سیل زده اعلام آمادگی کردند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برای ارائه خدمات پزشکی به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان اعلام آمادگی کرده است.

وی از پخت غذای گرم توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار و توزیع بین سیل زدگان خبر داد و گفت: همچنین این واحد دانشگاهی ضمن اعلام آمادگی به ستاد بحران و استفاده از تمام ظرفیت‌های نیروی انسانی و محل اسکان موقت در پردیس‌ها و ساختمان مادر، تعداد ۵٠٠ پرس غذای گرم و پنج هزار بطری آب معدنی برای توزیع در منطقه آماده کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.