شهرستان خاش با وجود تولید انواع محصولات کشاورزی و رسیدن به مرز خودکفایی در این زمینه و تامین بخش بزرگی از نیاز بازارهای استان سیستان و بلوچستان از داشتن مکانی برای عرضه مستقیم این محصولات و دسترسی مردم شهر خاش به این مکان برای تهیه میوه و تره‌بار مورد نیازشان بی‌بهره است.
هم اینک بخش زیادی از سبزی و صیفی‌جات و در فصل تولید میوه محصولات مختلف سردسیری و گرمسیری مانند انار، زردآلو، خرما، خیار، گوجه فرنگی، توت، آلو و محصولات گلخانه‌ای موردنیاز بازارهای زاهدان و شهرهای دیگر استان از شهرستان خاش تامین می شود.
شماری از شهروندان خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر نظارت و کنترل بازار، مقابله با گران فروشی و نیز ایجاد میدان عرضه میوه و تره‌بار که بتوانند نیاز خود را بطور مستقیم از آنجا تامین کنند، تاکید کردند.
محمد قلندرزهی از شهروندان خاش گفت: بسیاری از محصولات تولیدی خاش مانند پیاز، گوجه، خیار، زرآلو، آلو، انار، سبزی و غیره به دلیل نبود میدان عرضه میوه و تره بار از سوی دلالان پیش فروش می‌شود و یا کشاورزان برای پیشگیری از خسارت مجبورند با قیمت های پائین تر محصول خود را در مرکز استان حراج کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از بازارهای خاش در اختیار اتباع خارجی بوده و آنان بازار را قبضه کرده اند، لذا ایجاد بازارچه ها و بازارهای هفتگی و میدان عرضه میوه و تره‌بار به عنوان یک گام مثبت می تواند بخش بزرگی از نیازهای شهروندان را تامین کند.
احمد محمودی از شهروندان دیگر خاشی نیز اظهار داشت: وقتی در این شهرستان انواع محصولات کشاورزی تولید می شود چرا باید مردم این شهر میوه و تره بار موردنیاز خود را گران‌تر از سایر شهرها خریداری کنند.
وی افزود: در جمعه بازار خاش بسیاری از محصولات با قیمت مناسب عرضه می شود که اقدام خوبی برای حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه است و اگر میدان میوه و تره بار نیز دایر شود مردم می توانند نیاز خود را از این میدان تامین کنند.
شهردار خاش نیز گفت: بسیاری از مردم این شهر به دلیل فقر و محرومیت بالا توان خرید میوه و مواد خوراکی را ندارند که در سالهای اخیر با راه اندازی جمعه بازار توانسته ایم به بخشی از نیازهای مردم پاسخ بدهیم.
عبدالمجید تمندانی افزود: برخی از مردم شهرهای اطراف با مراجعه به خاش در روزهای جمعه کالاهای مورد نیازشان را از جمعه بازار خریداری می کنند.
شهردار خاش ادامه داد: برخی از دستفروشان نیز تولیدات بومی منطقه مانند انار، سبزی، زردآلو و غیره را در نقاط مختلف این شهر عرضه می کنند و افرادی نیز هستند که با مراجعه به استانهای فارس، کرمان، هرمزگان و شهرهای بلوچستان انواع میوه و تره بار را خریداری و با قیمت ارزان به مردم خاش عرضه می کنند.

شهرزاد کمالی مدیر جهاد کشاورزی خاش نیز گفت: در این شهرستان افزون بر ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی وجود دارد که سالانه افزون بر ۳۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید و به بازار مصرف عرضه می شود که در بسیاری از شاخص ها مانند تولید سبزی و انواع میوه و صیفی جات رتبه نخست استان را داریم و بخش بزرگی از نیازهای مردم استان در خاش تولید می‌شود. 
فرماندار خاش نیز با اشاره به اینکه ظرفیت های این شهرستان در حوزه های مختلف بویژه کشاورزی بی بدیل است گفت: چندین سال است که محصولات تولیدی خاش پس از عرضه به میادین میوه و تره بار سایر شهرستانها مجددا با قیمت گران تر به این شهر حمل و به مردم عرضه می شود.
صاحب‌گل صالحی افزود: خاش قطب مهم تولید انواع محصولات زراعی و باغی است و در زمینه تولیدات گلخانه‌ای و شیلاتی و دامی نیز حرف برای گفتن دارد.
وی ادامه داد: هم اینک جای خالی بازارهای هفتگی، میدان عرضه میوه و تره بار استاندارد در خاش به شدت احساس می شود.
فرماندار خاش با تاکید بر اینکه برازنده و زیبنده شهر خاش با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفری نیست که فاقد یک میدان میوه و تره‌بار مناسب برای عرضه محصولات کشاورزی باشد اظهار داشت: راه اندازی میدان میوه و تره‌بار یک نیاز و ضرورت است و باید حتما در دستور کار قرار گیرد.
صالحی گفت: اتحادیه و صنف میوه و تره‌بار موظف است در مدت یک ماه زمینه راه اندازی میدان میوه و تره‌بار را فراهم کند و شهرداری همزمان با آماده سازی میدان میوه و تره‌بار در دو نقطه شهر بصورت پایلوت بازارچه و اماکن توزیع و عرضه میوه و تره‌بار ایجاد کند.
وی بیان کرد: جهاد کشاورزی خاش نیز با توجه به ظرفیت کشاورزی شهرستان، ابتدا نیاز منطقه را تامین و سپس بقیه محصولات را به سایر مناطق استان و استان های دیگر کشور عرضه کند.
وی یادآور شد: شهرداری خاش با انجام کار کارشناسی و برنامه‌ریزی برای فعالیت و استقرار تمامی میوه فروشان سیار (خودرویی) در یک نقطه از شهر اقدام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.